30 вересня голова Тернопільської обласної організації партії  «Україна майбутнього» Ігор Яворський взяв участь у круглому столі на тему: «Проблеми та перспективи розвитку молодіжного підприємництва», що відбувся у місцевому Інституті соціальних та інформаційних технологій. При цьому лідер осередку «УМ» був єдиним партійним керівником, який не тільки виявив зацікавленість у заході, організованому управлінням у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації і обласним молодіжним центром праці, а й активно виступав на ньому у обговоренні усіх питань.

Коротко окресливши програмні засади «України майбутнього» щодо розвитку підприємництва взагалі, він наголосив на важливості розвитку молодіжного підприємництва щодо створення в країні динамічного ринку праці, стимулювання зайнятості, ефективної протидії безробіттю та забезпеченюю оптимального ділового клімату.

«Сучасна молодь це активні будівники України майбутнього – нової України європейського зразка, тому нам не може бути байдужа доля тієї її кращої частини, , яка не хоче бути залежною від держави, а прагне створити власний бізнес. Кожна людина має свободу для розвитку і сама є будівником свого щастя та долі – це  принцип ідеології лібералізму, тому ми всіляко сприятимемо таким настроям у молодіжному середовищі », – сказав Ігор Яворський. Відтак в ході розмови виклав своє бачення з усіх трьох головних питань порядку денного.

– Щоб переконати активну молодь реалізовувати свої здібності у себе на батьківщині, а не на чужині, потрібна передусім свобода створення робочих місць, – зазначив лідер тернопільської «УМ», який і сам є успішним молодим підприємцем. – І зараз я буду говорити про конкретні речі, які цілком можливо вирішити на рівні області. Цілком переконаний, приміром, у тому, що для ефективного вирішення проблем працевлаштування молоді необхідна єдина координаційна структура – назвемо її Молодіжною Біржею Праці – яка мала б базуватися на державній програмі. І якщо влада насправді серйозно хоче розвивати молодіжне підприємництво,то куратором такої важливої справи мав би бути особисто голова облдержадміністрації чи хоча б його перший заступник.

З якими проблемами у працевлаштуванні молоді ми стикаємось сьогодні насамперед? По перше, це велика конкуренція і велика кількість однакових молодіжних професій. Переконаний, що ситуація була б суттєво іншою, якби та сама Молодіжна Біржа Праці проводила активну консультаційно-просвітницьку роботу серед школярів старших класів. Тобто популярно пояснювала дітям, чому в наш складний час дуже добре б мати дві професії, і одну з них – однозначно «технічну». Адже економістів та юристів сьогодні – море, а от хороші електрики, сантехніки, швачки чи пекарі – уже в дефіциті! Приміром, з досвіду власного бізнесу можу стверджувати, що при всій популярності такої страви як піца, грамотного технолога з її виготовлення нині вдень з вогнем не знайдеш.

Далі – відсутність досвіду. Так,випускники вузів мають знання, але практичного досвіду, зрозуміло, не мають, через це і на роботу їх беруть неохоче.

А от якби діяла Молодіжна Біржа Праці, яка, маючи доступ до бази підприємств та фірм області і календар проведення різного роду комерційних заходів (фестивалі, ярмарки, виставки тощо), могла налагодити контакти з бізнесом і пропонувати йому молодих спеціалістів, це питання, думаю, вирішувалось би набагато простіше. Також важливо, аби студенти знаходили можливість попрацювати під час канікул, скажімо, у сезонній торгівлі чи сервісі( продаж морозива, квасу тощо), бо таким чином вони здобувають хоч якийсь досвід практичної роботи.

Молоді люди, які шукають роботу, повинні також володіти певними навичками, цінними для роботодавця. Адже зрозуміло, що якщо на одну вакансію будуть претендувати два кандидати, один з яких знає комп’ютер досконало, а інший – лише трохи в теорії, то безумовно, що візьмуть першого. Та що там казати – важливим є навіть елементарне вміння скласти резюме та продемонструвати працедавцю свої кращі якості під час співбесіди. І навчити таким речам також могла б МБП, яка б виступала у ролі  свого роду кадрової та  рекрутингової агенції, проводила різного роду семінари та тренінги. Нині існує чимало джерел пошуку роботи, і молоді люди повинні вміти використовувати їх сповна – реєструватися і підписуватися на свіжі вакансії на відповідних інтернет-порталах, оперативно і грамотно реагувати на пропозиції рекрутингових агентств, відвідувати різноманітні

комерційні заходи, ярмарки вакансій і кар’єрні форуми, аби залишити резюме на стендах компаній та познайомитися з представниками відділу персоналу.

Однією з проблем розвитку молодіжного підприємництва  є інформаційний вакуум. А для  забезпечення молодим доступу до усієї необхідної інформації необхідне створення єдиних Центрів розвитку молодіжного підприємництва, які нині ще називають модним словом «бізнес-інкубатори». Такий, до речі, діє при Тернопільському інституті соціальних та інформаційних технологій, однак йому явно затісно в рамках одного вузу, потрібен вихід на державний рівень підтримки. Головним завданням таких бізнес-інкубаторів є надання суб’єктам молодіжного малого підприємництва цілого комплексу послуг:

– юридичних (куди піти, які документи зібрати, щоб одержати статус фізичної особи підприємця);

– інформаційної підтримки (які програми зараз працюють в підтримку молодіжного підприємництва і як скористатися ними);

– освітніх (проведення спеціальних тренінгів та практичних семінарів, розробка бізнес-планів тощо)

– створення гарячих ліній підтримки молодіжного підприємництва (захист від свавілля чиновників та контролюючих органів);

– пошуку робочої сили та підготовка кадрів для малих підприємств (співпраця з Молодіжною Біржею Праці);

– пошуку інвесторів;

– забезпечення на конкурсній основі можливістю використовувати об»єкти комунальної власності тощо

Головне завдання таких бізнес-інкубаторів – це підтримка молодих підприємців на початковій, найбільш складній і непередбачуваній стадії їх становлення, розробки та впровадження інновацій. Молодь повинна на пільгових умовах отримувати доступ до оренди виробничих приміщень, обладнання, енерго – та водопостачання, системи підвищення кваліфікації. При цьому функції бізнес- інкубатора ( Центру розвитку молодіжного підприємництва) будуть постійно розширюватись, та все ж необхідно виділити три основні. Перша – це здійснення ділової експертизи для створення фірм. Ефективними в цьому плані можуть бути проведення круглих столів за участю досвідчених бізнесменів краю, які б могли поділитися знаннями і дати поради початківцям, розробка проектів віртуального бізнесу та ділових ігор (типу «Монополія»), які допоможуть протестувати молодих людей на їх здатність займатися бізнесом. Як правило, такі послуги у 90% випадків гарантуватимуть захист підприємців- початківців від помилок, зумовлених браком досвіду у сфері менеджменту та маркетингу тощо. При цьому консультаційна діяльність має поєднується з навчанням (підготовкою або перепідготовкою) персоналу фірм.

Друга важлива функція бізнес-інкубатора – фінансування клієнтів і пошук партнерів, зокрема, банків-кредиторів, які б були учасниками відповідної програми облдержадміністрації. В рамках такої програми ОДА може закласти в бюджет спеціальний фонд підтримки молодіжного підприємництва, який на конкурсній основі сприятиме найкращим молодіжним бізнес-проектам. І нарешті третя дуже важлива функція бізнес-інкубатора  – це сприяння економічному розвитку краю в цілому, активізація підприємницької діяльності, формування мережі підприємницької інфраструктури.

У рамках програми обласної держадміністрації бізнес- інкубатор( Центр розвитку молодіжного підприємництва) та молодіжна біржа Праці можуть працювати як  єдине ціле, ефективно займаючись перекваліфікацією та навчанням  кадрів. Велику роль повинна відіграти влада і у забезпеченні нормальних умов кредитування молодіжного підприємництва , залучаючи до співпраці комерційні банки. Малий і середній бізнес повинні мати доступ до дешевих кредитів, має працювати іпотека та існувати цивілізований ринок землі, а податки повинні бути  низькими і простими для розрахунку та сплати в «єдине вікно». Для молодіжного підприємництва я б взагалі оголосив податкові «канікули» на три роки! І нарешті – про боротьбу з бюрократією. Конче потрібно здійснити перехід на принцип реєстрації комерційної організації шляхом повідомлення в «єдине вікно»впродовж одного дня. Процедури відкриття та закриття бізнесу взагалі мають бути дешевими, швидкими та простими. Давно пора відмінити  дублювання контролюючих функцій різних державних органів з одного і того ж питання та скоротити до мінімуму список державних органів, яким надано право на проведення відповідних перевірок.

Учасники круглого столу з великим інтересом слухали думки та пропозиції голови тернопільської обласної організації «України майбутнього». Відтак була запланована наступна зустріч, аби обговорити вже технічні та організаційні моменти співробітництва  задля реалізації програм підтримки та розвитку молодіжного підприємництва в краї.

Напишіть відгук