Інтерв’ю з начальником штабу Антитерористичного центру при Службі безпеки України Володимиром Оратівським

 

Терористів приваблюють VIP–персони та журналісти

— Володимире Володимировичу, менше року лишається до проведення в Україні та Польщі фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу. Наскільки спецслужби професійно готові до цього дійства?

— Під час проведення таких заходів значно зростають ризики скоєння хуліганства, громадської непокори та інших проявів насильства. Водночас небезпеку підготовки та реалізації терористичних задумів у декілька разів посилюють характерні особливості заходу: велика увага світових медіа та їхньої чисельної аудиторії, велика кількість учасників та вболівальників з різних країн, присутність VIP–персон, насамперед державних діячів. Терористів приваблює така кількість потенційних «цілей», відносна легкість доступу до них, широкий спектр варіантів скоєння теракту та можливості отримати миттєвий і якнайширший розголос своїх дій та їх мотивації.

Отже, теракт під час Євро–2012 може мати максимальний руйнівний ефект та негативний міжнародний резонанс. За оцінками провідних спецслужб світу, загроза скоєння теракту під час проведення широкомасштабних спортивних заходів класу «Олімпійські ігри», «Кубок світу FIFA», «Футбольний чемпіонат EURO» зростає утричі. Для України як держави–господаря безпека великих міжнародних спортивних заходів такого рівня — це нове завдання, яке фактично стане перевіркою державної системи на міцність. Готовність нашої антитерористичної системи (з урахуванням вимог УЄФА) ще потребує глибокого аналізу та удосконалення окремих її механізмів. На цих напрямах роботи максимально сконцентровані зусилля не тільки спецслужб, а, можна сказати, всіх державних та громадських інституцій нашої країни.

 

Слідом за футболістами поїдуть й ісламісти

 

— Чи не могли б ви конкретизувати, які саме реальні і потенційні загрози в українських умовах можуть негативно впливати на хід підготовки та проведення чемпіонату?

— Існує низка зовнішніх і внутрішніх чинників, які створюють сприятливі умови для виникнення реальних проявів тероризму в нашій державі. Серед основних: в Україні, як і в інших державах, є прихильники міжнародних терористичних і релігійно–екстремістських організацій, діяльність яких заборонено в окремих країнах; зростають міграційні потоки до нашої держави з нестабільних країн; маємо промислові та енергетичні об’єкти підвищеної небезпеки та дипломатичні представництва держав, які беруть активну участь у контртерористичних операціях. Крім цього, в самій Україні зростає кількість внутрішніх проявів екстремізму, що межують з терористичною діяльністю. А в мережі iнтернет доступні матеріали, що пропагують тероризм, інструкції з виготовлення засобів терору тощо. Звичайно ж, цей перелік не є повним. Ситуація в Україні, як і в світі, розвивається досить динамічно. Тож ми усвідомлюємо, що ближче до Євро–2012 можуть виникати нові чинники терористичних загроз, а старі — втрачати свою актуальність.

— Наприклад?

— Наприклад, ми повинні враховувати, що вірогідними претендентами на вихід до фінальної частини чемпіонату будуть футбольні команди з Італії, Великої Британії, Німеччини, Франції, інших країн, де загроза здійснення терористичних актів iз боку радикальних ісламістських організацій та їхніх прихильників iз числа емігрантів є досить високою. Тому не виключено, що журналісти або вболівальники з цих країн, приїхавши в Україну, можуть стати об’єктами провокацій або навіть терактів. Тож діємо на випередження: Антитерористичний центр при СБУ цілодобово моніторить оперативну обстановку по лінії протидії терористичним проявам в Україні і за її межами. Керівництву держави та колегам у боротьбi з тероризмом регулярно надаються аналітичні прогнози та інша інформація, необхідна для прийняття управлінських рішень.

Щодо колег з інших правоохоронних органів додам, що спільність завдань, які в межах компетенції необхідно вирішувати кожному державному органу з метою забезпечення Євро–2012 взаємодії. Ми системно працюємо над забезпеченням безпеки об’єктів у містах проведення футбольних матчів, які є вразливими у диверсійному та терористичному плані. Нині вже сформовано паспорти безпеки всіх виділених офіційних місць Євро–2012, за винятком тих, які не здані в експлуатацію, надаються рекомендації з питань антитерористичної захищеності тощо. Дієвим індикатором нашої готовності до реагування на можливі протиправні прояви з ознаками терористичного акту залишаються навчання з антитерористичної тематики на основних об’єктах інфраструктури Євро–2012.

 

Навчання без спецтехніки та фінансування

 

— До речі, щодо навчань. Яка їх кількість проведена координаційними групами АТЦ при УСБУ в Київській, Донецькій, Львівській і Харківській областях на об’єктах інфраструктури Євро–2012? Та скільки навчань ще заплановано?

— Такі навчання і тренування проводяться нами систематично та на плановій основі. Слід зазначити, що офіційні місця Євро–2012 розташовані не тільки у містах проведення футбольних матчів (Києві, Донецьку, Львові та Харкові), а й у інших містах. Протягом минулого року на об’єктах інфраструктури Євро–2012 було проведено 9 навчань з антитерористичної тематики, а тільки за перше півріччя поточного року — 16.

До кінця року на об’єктах планують організувати ще більше десятка антитерористичних навчань. Одне з них, під умовною назвою «Донбас–Антитерор» матиме статус міжнародного і проводитиметься на об’єктах Євро–2012 Донеччини за участі наших колег з Антитерористичного центру СНД.

— Відомо, що за три роки дії галузевої програми з підготовки та проведення Євро–2012 спецслужба отримала лише 30% від суми, що визначена на фінансування заходів iз безпеки. Як профінансовано ці заходи урядом на даний час?

— На жаль, рівень фінансування заходів безпеки залишається для нас найбільшою проблемою. Так, протягом 2008 року Службою безпеки отримано з бюджету і використано за призначенням 72%. У 2009 році фактично виділено 32% від потреби. У 2010 році Служба безпеки на проведення заходів із забезпечення безпеки та протидії терористичній діяльності, пов’язані з проведенням Євро–2012, виділили лише 13%.

На 2011 рік для Служби безпеки фінансування цих заходів узагалі не передбачено. Через це наразі ми не можемо придбати новітні спеціальні технічні засоби та комплекси, які потрібні для протидії терористичним проявам на об’єктах інфраструктури Євро–2012. Також довелося призупинити реалізацію заходів щодо проектування та виконання першого етапу побудови єдиної інформаційно–телекомунікаційної системи АТЦ.

 

В УЄФА та НАТО немає суттєвих зауважень

 

— З огляду на це, чи всі рекомендації та вимоги з безпеки УЄФА вже виконано СБУ?

— Хочу наголосити на тому, що всі заходи, особливо у сфері безпеки Євро–2012, які реалізуються в Україні, розробляються винятково з урахуванням рекомендацій та вимог УЄФА. Звичайно ж, ми працюємо над тим, щоб усі ці вимоги були виконані у повній мірі. Так, у квітні делегація УЄФА інспектувала визначені об’єкти у Донецьку, серед яких — аеропорт, залізниця, стадіон «Донбас–Арена». Європейські футбольні функціонери позитивно оцінили хід їхньої підготовки, а також дали рекомендації щодо введення в експлуатацію окремих об’єктів транспортної інфраструктури. Вже у травні менеджери УЄФА знайомилися з ходом реконструкції стадіону «Металіст» у Харкові, провели комп’ютерне моделювання евакуації з нього й теж надали рекомендації.

— Як на об’єктах інфраструктури Євро–2012 використовується досвід країн ЄС та НАТО із забезпечення безпеки?

— У червні в Українi з візитом перебувала група експертів НАТО, яка консультувала нас iз цих питань. Зі свого боку СБУ презентувала концепцію забезпечення комплексу антитерористичних заходів під час футбольної першості Європи, ми розповіли експертам НАТО, як бачимо забезпечення міжнародної взаємодії тощо. Тоді ж, під час зустрічі керівництва СБУ з представниками Офісу безпеки НАТО, йшлося про участь Служби безпеки в роботі Групи консультативної підтримки НАТО по Євро–2012. Зазначу, що суттєвих зауважень щодо виконання вимог безпеки від іноземних партнерів не надходило. Про безпеку масових спортивних заходів йшлося й у липні на засіданні Робочої групи ЄС iз питань тероризму (м. Брюссель), у роботі якої брали участь і представники СБУ.

 

До «Альфи» в гості їде «Сільвер»

 

— Підвищувати фах та готовність вітчизняних вибухотехнiків та кінологів у рамках Євро–2012 допомагали, зокрема, фахівці ФБР США. Як зараз співпрацює СБУ із ФБР?

— Дійсно, цьому питанню нами приділяється велика увага. Тож ще у минулому році СБУ, спільно із МВС, МНС, Держприкордонслужбою, розробила план організаційних заходів підготовки вибухотехнічних та кінологічних підрозділів на 2010—2012 роки, створено міжвідомчі робочі групи. Для прикладу: у взаємодії з експертами МВС на території Донецької, Київської, Львівської та Харківської областей проаналізовано наявність та стан підривних майданчиків, призначених для знищення вибухонебезпечних предметів. Проводиться інша робота.

Звичайно, у питаннях підготовки фахівців ми не відмовляємося від допомоги партнерських спецслужб та правоохоронних органів інших країн, серед яких США відіграють одну з ключових ролей. Цього року за сприяння відділу з правоохоронних питань посольства США в Україні та Федерального правоохоронного центру Департаменту внутрішньої безпеки США для вітчизняних фахівців у Києві та Львові проведено семінари з питань організації захисту критично важливої інфраструктури. Учасники семінару у Львові здійснили ще й практичні вправи на стадіоні «Україна» та в міжнародному аеропорту «Львів». Цієї осені запланований аналогічний семінар у Харкові.

Крім цього, у рамках співробітництва з ФБР США у боротьбi з міжнародним тероризмом ми домовилися організувати тренінг на базі Міжнародного центру спеціальної підготовки ЦСО «А» СБУ ( навчальний полігон спецпідрозділу «Альфа» під Києвом. — Ред.). У тренінгу братиме участь команда ФБР зі звільнення заручників Silver. Плануються й інші спільні з іноземними партнерами заходи.

 

Прилетить «Сова» із Польщі на Донбас

 

— Наскільки позитивним є досвід спільних навчань спецслужб держав–господарів — України і Польщі. Чи існують відмінності у підготовці ваших польських колег, фінансуванні їхніх підрозділів тощо?

— Рік тому затверджено План спільних дій України та Польщі (дорожню карту) під час підготовки та проведення Євро–2012. Серед іншого, передбачено й розробку та впровадження уніфікованих стандартів безпеки у Польщі та Україні, аналіз договорів та угод про поліцейську співпрацю тощо. Судіть самі, спільно з фахівцями Агентства внутрішньої безпеки (АВБ) Республіки Польща ми проаналізували досвід Німеччини, Швейцарії, Австрії, Великої Британії в організації захисту від можливого застосування зброї масового ураження. Під час зустрічей керівництва СБУ та АВБ обговорюються питання співробітництва у сфері безпеки об’єктів ядерної енергетики, а також створення спільної бази інцидентів терористичного характеру, які мають значення для забезпечення безпеки футбольної першості Європи. До речі, останніми роками нашими державами напрацьовано певну нормативно–правову базу для співробітництва у сфері кримінально–правових відносин, боротьби з організованою злочинністю, охорони секретної інформації тощо. Окремо укладено угоди щодо співробітництва під час організації фінальної частини Євро–2012.

Для організації належного рівня обміну інформацією з обмеженим доступом та координації заходів працюємо над адаптуванням існуючого телекомунікаційного каналу між нашими Антитерористичними центрами. Щоб інформаційний обмін був своєчасним та повним, створюємо з польськими партнерами окремі інформаційні масиви саме по темі Євро.

Ще два роки тому ми започаткували спільні навчання з антитерористичної тематики. Спочатку спільно з АВБ Республіки Польща організували масштабні навчання в Міжнародному аеропорту «Бориспіль», де практичні навички зі звільнення заручників на об’єктах інфраструктури Євро–2012 адаптували до стандартів НАТО. Особливість цього тактико–спеціального навчання ще й у тому, що тоді вперше було використано прямий канал відеозв’язку для проведення консультацій між керівництвом оперативного штабу з управління спецоперацією в Україні та польськими партнерами у Варшаві. А для силового припинення теракту на повітряному судні було використано штурмову групу iз бійців Центру спецоперацій «А» СБУ та антитерористичної групи АВБ РП «Сова». Згодом фахівці СБУ на запрошення польських колег брали участь у міжнародному навчанні «Офсайд–2010» у Варшаві. Цього ж року ми знову запросили їх до участі в міжнародних навчаннях «Донбас–Антитерор».

Як показує спільна практика, суттєвих відмінностей у рівні підготовки спеціальних антитерористичних підрозділів України та Польщі не існує, наша держава відчутно наближається у підготовці фахівців до стандартів НАТО.

 

ДОВІДКА «УМ»

 

Нинішня організаційна структура загальнодержавної системи боротьби з тероризмом функціонує в Україні вже більше десяти років. Законом визначено сім суб’єктів, які безпосередньо здійснюють боротьбу з тероризмом, де СБУ є головним органом, а ще 11 суб’єктів можуть залучатися до проведення заходів, пов’язаних iз попередженням, виявленням і припиненням терористичної діяльності. Суб’єкти, що безпосередньо здійснюють боротьбу з тероризмом, дуже тісно пов’язані повсякденною роботою. Представники МВС, МНС, Міноборони, Держприкордонслужби та інших відомств, так само як і СБУ, входять до складу Міжвідомчої координаційної комісії АТЦ, координаційних груп АТЦ при регіональних органах СБУ, а також беруть активну участь у всіх без винятку важливих заходах, здійснюваних під егідою Антитерористичного центру.

Рішенням Президента України створено Міжвідомчий координаційний штаб iз питань безпеки та правопорядку. На регіональному рівні облдержадміністраціями Київщини, Донеччини, Львівщини, Харківщини та Київською міськдержадміністрацією також створені відповідні штаби за участю органів місцевого самоврядування та Федерації футболу України.

Із метою оптимізації міжнародної взаємодії і координації заходів безпеки указом Президента України від 10 березня 2011 року № 278 на базі Антитерористичного центру створено Штаб забезпечення міжнародної взаємодії і координації заходів безпеки з підготовки та проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу як допоміжний орган при Президентові України. До складу штабу входять представники СБУ, МВС, МНС, МЗС, інші суб’єкти боротьби з тероризмом та представники іноземних правоохоронних органів.

15 вересня 2011 року

Іван Леонов

Напишіть відгук