Мати чи не мати дитину, народжувати чи ні? Приймати таке важливе рішення в житті— це приватна справа кожного громадянина країни. Вирішувати такі питання він повинен самостійно, без будь-якого тиску чи примусу. Це — його право, яке держава не повинна порушувати. Тому законопроект N10112, яким пропонується переглянути ставки податку на доходи фізичних осіб, зокрема збільшити їх для тих, хто досягнув 30-річного віку й не має дітей, – пряме втручання в особисте життя, що суперечить не тільки Конституції України, а й Загальній декларації прав людини і громадянина, іншим документам, що стосуються захисту прав особи.
Ще кілька років тому ми з гордістю казали, що нас — 52 млн. За останніми даними Держкомстату кількість населення України на перше грудня 2011 р. становила 45 млн. 778, 5 тис. осіб. У той час як у 2009 р. цей показник був на рівні 46 тис. 143, 7 тис. Тільки за два роки нас стало на 365, 2 тис. осіб менше. За темпами вимирання людей Україна входить у першу десятку країн світової спільноти! Що коїться на території держави? Якими неоголошеними внутрішніми війнами «косить» її населення?!
Замість того, щоб виробити програму підтримки народжуваності, депутати знайшли принаймні дивний спосіб збільшити населення України — обкласти значну його частину, а за окремими даними третина молодих родин має проблеми з народженням дітей, підвищеним податком. Тож ці люди замість того, щоб подбати про своє обстеження й лікування, змушені будуть частину заробітку віддати в бюджет у вигляді податку. Це не лише несправедливо, а й аморально щодо них. Жодна сім’я не народить дитину тільки для того, щоб зменшити податкове навантаження . Ці кошти не будуть жодним стимулом, як і не може бути мотивацією взагалі.
Навіть якщо уряд хоче регулювати народжуваність дітей через податкову базу (хоча я вважаю, що податки в нас великі, а доходи маленькі), то регулювати не через збільшення податків, а зменшення їх для тих, хто народив другу, третю, четверту і т.д. дитину, чи усиновив їх. А тих, хто має 5 дітей, тих слід взагалі звільнити від податку на доходи. Звісно, при умові, що дохід на члена сім’ї є не більший за визначену спеціалістами суму, до прикладу – 2 тисячі гривень.
Держава за останні роки не створила належних умов для того, щоб її громадяни могли знайти роботу й достойний заробіток, отримати належне високоякісне лікування, можливість молодим родинам придбати житло, мати соціальний захист, відчувати себе впевненими в завтрашньому дні. Це було б основним стимулом підвищення народжуваності. Проте найголовнішу увагу державі слід звернути на дитячі садочки та дитячі кухні, яких катастрофічно не вистачає, адже далеко не кожен населений пункт їх має. До речі, якість садочків також слід підвищити. Адже дітей треба не тільки нагодувати і утримувати їх певний час, поки батьки на роботі. Дитсадки повинні бути забезпечені висококваліфікованими педагогами та психологами, які б готували їх до школи.
Планується, що додаткові надходження до бюджету після прийняття цього закону можуть становити до 800 мільйонів гривень. Набагато більше коштів депутати могли б направити в бюджет, якби ввели, до прикладу, податок на багатство чи на багатомільярдні кошти, що йдуть в офшорні зони, прийняли норми, які реально б вивели зарплати з тіні, а корупцію зі щоденного вжитку.
Юрій ЧИЖМАРЬ,
голова ОДА 2007-2010 рр.