«Не розмовляй з незнайомцями. У жодному разі не сідай до них у машину і не бери від них подарунків. Якщо вони спробують до тебе наблизитись, одразу ж тікай або гукай на допомогу», — саме такі настанови батьки звикли давати своїм дітям. Проте сучасні реалії диктують нам нові правила. В епоху активного користування iнтернетом з’являються нові можливості, а разом з цим — і ризики. Саме тому один із відомих операторів мобільного зв’язку розпочав соціальну рекламну кампанію «Розкажи дітям про безпеку в інтернеті». Її мета — звернути увагу батьків на необхідність виховувати дітей не тільки в повсякденному, а й у віртуальному житті. Вже зараз на вулицях українських міст з’явилися бігборди з зображенням неголеного дядечка кримінальної зовнішності, який тримає в руках табличку «Додати друга». Це нагадування і батькам, і дітям, що по той бік монітора може сидіти саме такий «друг» і далеко не з благородними намірами.
Випадок, який стався з чотирнадцятирічною киянкою, наочно ілюструє небезпечність знайомств у віртуальному світі. На сайті знайомств дівчина почала переписуватися з жінкою, яка називала себе «Орхідеєю». В онлайн–листуванні жінка дозволяла собі всілякі розповіді про інтимні подробиці свого життя, розхвалюючи вправність її чоловіка у ліжку. Після тривалої переписки «Орхідея» запропонувала школярці не віртуальну, а реальну зустріч, на яку дівчина погодилася з цікавості. За день до запланованого побачення інтернет–знайома з таким чаруючим «ніком» попередила, що прийти не зможе. Натомість прийде її чоловік, про якого вона так багато розповідала. Мати, випадково натрапивши на переписку доньки з «Орхідеєю», одразу ж забила на сполох та звернулася в міліцію. Отож на зустріч замість школярки пішли оперативники Управління боротьби з кіберзлочинністю та торгівлею людьми столичної міліції. Було затримано 42–річного чоловіка, який зізнався, що ніякої «Орхідеї» насправді не існувало. Він сам реєструвався на сайті знайомств під виглядом дорослої жінки та переписувався з неповнолітніми.
За результатами дослідження ЮНІСЕФ «Покоління UaNet», 17% дітей без жодних вагань поширюють в інтернеті особисту інформацію, а 60% підлітків зустрічалися з віртуальними незнайомцями у реальному житті. Переважна більшість дітей активно спілкується в соціальних мережах, де легковажно вказує номер мобільного (46%), надає домашню адресу (36%) тощо. За даними дослідження, 80% батьків сподіваються на те, що син чи донька повідомить їх про можливу зустріч iз віртуальним знайомим, але насправді лише 5% дітей роблять це. На «гарячій лінії» з питань запобігання насильству та захисту прав дітей Міжнародного правозахисного центру «Ла Страда–Україна» кількість звернень щодо безпеки дітей в інтернеті за останній рік збільшилася у 1,5 раза, що свідчить про зростання актуальності питання.
«Інтернет уже став частиною життя наших дітей. Тож обов’язок нас, дорослих, не забороняти, а зробити його безпечним — для цього ми розробили Кодекс провайдерів ІКТ щодо захисту дітей від жорстокого поводження у мережі, — каже Катерина Левченко, президент Центру «Ла Страда–Україна». — Не менш важливе сприяння усвідомленню цієї проблеми батьками та самими дітьми, відтак соціальна рекламна кампанія з безпечного інтернету — потрібна відповідь на виклик сьогодення».