5 липня під час презентації результатів третього щомісячного моніторингового звіту Громадянська мережа ОПОРА оприлюднила факти адміністративного ресурсу, зокрема залучення працівників бюджетних установ до передвиборчих заходів, використання чиновниками службових приводів для здійснення агітації. Учасники презентували свіжі дані щодо креативу від кандидатів та нових форм підкупу від учасників неофіційного етапу передвиборчої кампанії.
За словами Олександра Неберикута, експерта кампанії спостереження: “Протягом останніх трьох місяців довгострокові спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА і незалежні ЗМІ фіксують небезпечні тенденції, що свідчать про реальну загрозу використання адміністративного ресурсу окремими потенційними суб’єктами виборчого процесу, з метою штучного обмеження рівня політичної конкуренції в країні. Це може призвести до грубого порушення одного з керівних загальноєвропейських принципів виборчого права – забезпечення рівних можливостей для усіх партій і кандидатів, і поставити під сумнів чесність майбутніх виборів в очах українських громадян та міжнародної спільноти», – зазначив експерт.
Факти поєднання партійної та посадової діяльності суперечать статті 4 Закону України «Політичні партії в Україні», який вказує, що органам державної влади, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам заборонено виокремлювати у своєму ставленні певні політичні партії чи надавати їм привілеї, а також сприяти політичним партіям, якщо інше не передбачено законом, у провадженні їх діяльності. Державні службовці повинні утримуватися від демонстрації власних політичних поглядів та свого ставлення до політичних сил, партій, блоків, не допускати їх впливу на виконання службових обов’язків. Про це йдеться у Наказі Головного управління державної служби №214 від 04.08.2010 р. «Про затвердження Загальних правил поведінки державного службовця».
Тенденцією парламентської кампанії в Україні є спроба окремих політичних сил та потенційних кандидатів залучати працівників бюджетних установ до передвиборчих заходів. Найбільший передвиборчий резонанс отримали ініціативи державних та місцевих органів влади щодо введення нових тимчасових штатних одиниць у соціальних службах. Офіційною підставою розширення штатів та збільшення фінансування цих служб є необхідність удосконалення заходів із виконання соціальних ініціатив Президента України та уряду. За даними віце-прем’єра Сергія Тігіпко, усього в Україні буде підготовлено 12 000 тимчасових соціальних працівників. У порівнянні із аналогічними посадами у соціальних службах, заробітна плата нових працівників є вищою (приблизно на 1 000 гривень). Найбільше штатних одиниць буде створено у Полтавській області (908), найменше – у місті Севастополь (15 осіб). Реаліація даного рішення спричинила гострі політичні конфлікти, оскільки є об’єктивні ризики залучення тимчасових працівників до агітаційної кампанії провладних кандидатів. Зокрема, Тернопільська обласна рада не підтримала перерозподіл 12 мільйонів гривень державної дотації на утворення 400 тимчасових робочих місць. Депутати ради вирішили перевірити обґрунтованість ініціативи зі створення нових штатних одиниць та запропонували впроваджувати цей проект вже після виборів. А на Сумщині спостерігачами ОПОРИ зафіксовано випадок, коли під час візиту до 93-літньої пенсіонерки, соціальний працівник намагався з’ясувати її політичні уподобання. Також він повідомив, що за сприяння влади пенсіонерка отримає безкоштовно пристрій для цифрового телебачення.
У Волинській області до представників ОПОРИ звернулися місцеві мешканці щодо «добровільно-примусового» характеру залучення співробітників бюджетних установ до виборчої кампанії одного із кандидатів. Виборчий штаб місцевого благодійника, народного депутата Ігоря Палиці за посередництвом директорів шкіл набирає вчителів для роботи під час агітаційної кампанії.
Координатор виборчих програм Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська звернула увагу на те, що потенційні кандидати, особливо чинні народні депутати України, позиціонують себе лобістами інтересів окремих виборчих округів щодо залучення ресурсів Державного бюджету України. У цьому питанні певний приклад та прецедент створено керівництвом українського парламенту. Голова Верховної Ради України Володимир Литвин (Народна партія) та його перший заступник Адам Мартинюк (КПУ) під час роботи у виборчих округах активно користуються своїм посадовим статусом. Для прикладу, Мартинюк стверджує, що «пролобіював» виділення Кабінетом міністрів України 10,8 мільйонів гривень на соціально-економічні потреби Камінь-Каширського та Ківерцівського районів (Волинська область). Така передвиборча стратегія керівництва Верховної Ради України сприяє безконтрольному застосуванню бюджетного адміністративного ресурсу іншими парламентарями та посадовими особами.
Айвазовська зазначила, що представники ВО «Свобода», які займають високі посади у західних областях України, також зловживають службовими приводами у власних агітаційних інтересах. Наприклад, формальне погодження головою Львівської обласної ради Олегом Панькевичем рішення про позапланове фінансування пошкодженої дороги у Мостиському районі подається як результат діяльності його політичної партії.
Потенційні кандидати використовують професійні свята для підвищення власного рівня електоральної пізнаваності. Так, у Полтавській області під егідою Громадського об’єднання «Наш дім – Полтава», яке очолюють потенційні кандидати Олександр Залужний та Володимир Макара, медичним працівникам та на потреби закладів охорони здоров’я було вручено сертифікати на отримання десяти автомобілів марки Лада «Сенс», дві карети швидкої допомоги «Газель», десять квартир у Полтаві, грошові подарунки, сертифікати на придбання соковитискалок, пилосмоків, мікрохвильових печей, хлібопечей, кухонних комбайнів, телевізорів, пральних машин, холодильників. Закладам охорони здоров’я видавали грошові сертифікати на проведення капітального ремонту, придбання медичного обладнання, комп’ютерів, заміну вікон.
Громадянська мережа ОПОРА зафіксувала непоодинокі факти виголошення державними службовцями публічних заяв, які прямо вказують на їх симпатії чи упередження до конкретних політичних сил. Демонстративне порушення державними службовцями офіційно затверджених стандартів поведінки ставить під сумнів можливість забезпечення рівних умов для діяльності усіх політичних партій.
4 липня Верховна Рада прийняла закон «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» (щодо видатків Центральної виборчої комісії)», за яким передбачено виділити ЦВК кошти за окремою бюджетною програмою «Створення та запровадження системи відеоспостереження на звичайних виборчих дільницях на постійній основі під час виборів народних депутатів України у 2012 році” в обсязі 993,6 мільйонів гривень для оснащення виборчих дільниць системами відеоспостереження. ОПОРА вважає більш доцільним забезпечити відеокамерами засідання окружних виборчих комісій, зокрема щодо результатів підрахунку голосів. ОПОРА рекомендує встановити відеоспостереження не лише у приміщенні, де засідає ОВК, а й у суміжних коридорах, що дасть можливість зафіксувати порушення (наявність печаток із ДВК, пусті протоколи, уточнення даних результатів підрахунку з дільниць “на підвіконні”). Також важливим є ведення аудіо та відео запису зачитування кожного протоколу та стенографування важливих засідань ОВК.