Підсумки діяльності
Тернопільського обласного територіального відділення
Антимонопольного комітету України
за 2014 рік
Тернопільське обласне територіальне відділення надає інформацію про підсумки роботи у 2014 році..

Протягом вказаного періоду зусилля відділення були спрямовані на контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, захист підприємців і споживачів від його порушень.
За результатами розгляду отриманих заяв, скарг, проведених перевірок та за власною ініціативою, припинено 163 порушення конкуренційного законодавства, із них 55 – за результатами розгляду справ та 108 – за результатами виконання наданих рекомендацій.
За 2013 рік відділенням було припинено 157 порушень законодавства про захист економічної конкуренції, в тому числі 84 за результатами розгляду справ, 73 внаслідок виконання рекомендацій.
У 2014 році за порушення конкуренційного законодавства на відповідачів накладено штрафів на суму 409,00 тис. грн. Порушниками сплачено до державного бюджету 826 тис. грн.(із врахуванням штрафних санкцій за попередні періоди). Економічний ефект від припинення виявлених порушень законодавства про захист економічної конкуренції для юридичних та фізичних осіб склав 857 тис. грн., обсяг реалізації товарів, стосовно яких, унаслідок припинення конкуренційних порушень, поновлено належні умови конкуренції становить 3285 тис. грн.
За попередній рік відділенням було накладено 982 тис. грн. штрафних санкцій та стягнуто до державного бюджету 837 тис. грн..
Зменшення у 2014 році розміру накладених штрафів та припинення порушень в більшості випадків шляхом надання рекомендацій, пов’язано із загальною позицією органів Антимонопольного комітету України щодо зниження фінансового тиску на суб’єктів господарювання та вимогами статті 31 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», із змінами, щодо проведення перевірок підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців протягом серпня – грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.

Окремі порушення конкуренційного законодавства, внаслідок припинення яких у 2014 році суттєво поновлено належні умови конкуренції, захищено інтереси споживачів.
В ході розгляду відповідних справ відділенням було встановлено, що фізичні особи-підприємці Юхимчук Р.М. та Пашкудський І.В., Капустинська О.І. та Гадз П.І., Мисяк Т.І. та Лиха О.Д., Шоломейчук С.А. та ТОВ «Західсир» узгодили тендерні пропозиції під час проведення управліннями освіти області торгів по закупівлі продуктів для харчування дітей, що кваліфікується як порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді актиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання, які стосуються спотворення результатів торгів.
Узгоджені дії учасників торгів при підготовці ними документів на ці торги виключили самостійність у їхніх діях та, відповідно, змагальність між ними, тобто конкуренцію, що суперечить самій суті конкурсних торгів. За вчинене порушення конкуренційного законодавства на суб’єктів господарювання накладено штрафні санкції, які оплачено до державного бюджету.
Виявлення та припинення зазначених порушень сприяють відновленню конкуренції на торгах та, відповідно, збільшують можливість економії державних коштів при проведенні закупівель товарів.

В ході планової перевірки Теребовлянської центральної комунальної районної лікарні виявлено, що лікарня зловживала своїм монопольним становищем на ринках платних медичних оглядів та видачі довідок (сертифікатів) для отримання посвідчення водія, на право отримання та носіння зброї.
Так, зокрема, включення лікарнею до медичного огляду для отримання «Медичної довідки щодо придатності до керування транспортним засобом» психіатричного огляду з видачею «Довідки про проходження попереднього (періодичного) психіатричного огляду», не є обґрунтованим та призводить до ущемлення інтересів споживачів зазначених послуг, які змушені сплачувати за їх отримання додаткові кошти в розмірі 23,54 грн.
Крім того, до калькуляцій вартості медичних оглядів, включалась необґрунтована вартість медикаментів і виробів медичного призначення та заробітна плата медичного персоналу, включення якого до складу відповідних комісій не передбачено нормативними актами, що призводить до завищення вартості даних оглядів.
Лікарня визнала факт вчинення порушень конкуренційного законодавства та припинила їх, накладений штраф сплачено до Державного бюджету України.
Аналогічні порушення були припинені в Підволочиській, Козівській та Гусятинській комунальних районних лікарнях.
Внаслідок припинення зазначених порушень захищено інтереси споживачів та зменшено їх витрати при проходженні необхідних медичних оглядів.

Найбільша кількість виявлених та припинених порушень законодавства про захист економічної конкуренції припадає на ринки житлово-комунальних послуг.
За результатами проведених планових перевірок у сфері приєднання до інженерних мереж газо-, водо- та електропостачання відділенням припинено 9 порушень законодавства про захист економічної конкуренції, чим захищено права споживачів у даній сфері, а саме: порушниками відшкодовано громадянам кошти, які були безпідставно включені у вартість робіт з приєднання; суб’єкти господарювання, які надають відповідні послуги, зобов’язались дотримуватись порядку та термінів здійснення приєднання до своїх мереж, передбачених нормативно-правовими актами, не встановлювати споживачам безпідставних вимог тощо.
Внаслідок розгляду справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції припинено антиконкурентні дії виконавчого комітету Тернопільської міської ради, які полягали у встановленні для КП «Тернопільводоканал» умов для вчинення конкуренційного порушення у вигляді зловживання монопольним становищем.
Виконавчий комітет міської ради своїм рішенням вніс зміни до Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу міста Тернополя, якими встановив для суб’єктів господарювання відповідальність у вигляді 5-ти кратного нарахування за послуги водовідведення при неподанні споживачами КП «Тернопільводоканалу» інформації про якісний склад стічних вод.
Враховуючи, що законодавство не містить такого виду відповідальності та повноважень органів місцевого самоврядування щодо його встановлення, міська рада своїм рішенням надала суб’єкту природної монополії, яким є КП «Тернопільводоканал», право безпідставно нараховувати підвищену оплату за водовідведення та тим самим ущемляти інтереси споживачів, що кваліфікується як порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Виконавчий комітет міської ради оскаржував рішення відділення в судовому порядку. Всі три інстанції господарського суду у справі підтвердили правомірність дій відділення.
Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 08.10.2014 року №996 неправомірний пункт Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Тернополя, визнано таким, що втратив чинність.
На виконання рекомендацій відділення КП «Тернопільводоканал» припинив нараховувати споживачам підвищену оплату за водовідведення у випадку неподання ними інформації про якісний склад стічних вод та відшкодував їм раніше нараховані на підставі рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради кошти в загальній сумі майже 35 тис. грн.

З метою запобігання вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції та причин їх виникнення при встановленні тарифів на житлово-комунальні послуги, 31 найбільшим міським та селищним радам області надані обов’язкові до розгляду рекомендації.
В рекомендаціях було вказано, що при встановленні нових тарифів, органи місцевого самоврядування мають дотримуватись та контролювати дотримання підприємствами, які надають житлово-комунальні послуги та подають на затвердження розрахунки нових тарифів, вимог Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.07.2012 №390. Недотримання порядку формування тарифів на житлово-комунальні послуги, та введення нових тарифів в дію без врахування вимог статті 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» щодо доведення виконавцем послуг до споживачів інформації про зміну тарифів не менше ніж за 15 днів до їх введення, можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, та як наслідок по порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Наведені рекомендації сприяли дотриманню суб’єктами господарювання та органами місцевого самоврядування законодавства, та недопущенню встановлення необґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги.

При дослідженні відділенням ринку адміністративних послуг щодо надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами та супутніх їм послуг, виявлено, що органи місцевого самоврядування області здійснюючи діяльність у даній сфері порушують ряд вимог законодавства України, внаслідок чого створюють дискримінаційні або несприятливі умови діяльності як суб’єктам господарювання, які займаються розміщенням зовнішньої реклами, так і суб’єктам господарювання, які є замовниками реклами.
Відповідно до вимог Закону України «Про рекламу» та Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 №2067, із змінами, зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та в порядку, встановленому виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.
Затверджуючи правила розміщення зовнішньої реклами на підпорядкованій їм території окремі органи місцевого самоврядування встановлюють у них вимоги щодо подання документів для отримання дозволів, які не передбачені законодавством, безпідставно значно розширюють обмеження щодо розміщення реклами та підстави для відмови в наданні дозволів, вводять додаткові платні послуги тощо.
На даний час за результатами вжитих відділенням заходів місцеві правила розміщення зовнішньої реклами приведені у відповідність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції у містах Бучач, Кременець, Підгайці та інших. Робота в даному напряму продовжується.

З метою адвокатування конкуренції протягом 2014 року опрацьовано 45 проектів нормативних актів районних державних адміністрацій, а також органів місцевого самоврядування, які можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції на відповідних ринках. До 31 з них надано зауваження та пропозиції.
Внаслідок такої роботи попереджається прийняття зазначеними органами рішень, які містять порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Головою територіального відділення та його заступником проводяться «прямі» телефонні лінії з питань контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції. Інформація про найбільш актуальні та резонансні питання публікується в місцевих засобах масової інформації.
Для своєчасного висвітлення діяльності по захисту та розвитку конкуренції в області, налагоджено постійну, конструктивну співпрацю з засобами масової інформації області. За десять місяців поточного року відділенням здійснено 183 заходів інформування громадськості у вигляді інтерв’ю, виступів, статей, повідомлень тощо.

Напишіть відгук