Для журналістів сформували базу людей та інституцій, які попадалися на оприлюдненні сумнівних або відверто неправдивих соціологічних досліджень, фігурували у джинсі та просуванні певних політичних сил та кандидатів. Таку базу підготували у Аналітичному центрі Texty.org.ua.
Аналітики зібрали та узагальнили практично всі публічно оголошені результати соцопитувань протягом останніх 15 років і опублікували досьє на десятки відверто фіктивних або сумнівних «соціологічних» служб, які хоча б одного разу оприлюднювали підозрілі результати опитування.
«Досліджуючи фальшиву соціологію ми розкопали тільки невеличку частину “спільноти”, котра професійно спотворює реальність, придумає й озвучує смисли, вигідні замовникам. Зараз, коли в країні свобода і вільні вибори, саме ці люди разом з олігархічними телеканалами, де вони постійні гості, збивають країну з пантелику, заводять громадську думку на вигідні олігархам манівці», — зазначають розробники.
Зараз у базі дані про 76 псевдосоціологічних служб та 77 осіб, які оприлюднювали сумнівні результати протягом останніх 15 років. Базу планують поповнювати та уточнювати й надалі.
«Політтехнологи вважають, що виборець не хоче голосувати за того, хто має мало шансів пройти, тому потрібно створювати ілюзію. І тут на підхваті фальшиві соціологи. Їхню брехню масово тиражують ЗМІ, частково через непрофесійність, частково за гроші», — пояснюють Texty.
«Фальшивість» вираховували у комплексі за декількома критеріями:
1) відсутність згадок про дослідження фірми в період між виборами. Несподівана поява і зникнення фірми;
2) вивчали непублічні зв’язки засновників і публічних спікерів «соціологічних» організацій із політиками;
3) вивчали, як поширюється інформація про псевдосоціологічні дослідження. Новина, розміщена різними медіа під однаковим заголовком із цифрами «соціологічного дослідження» від невідомої раніше організації, також слугувала ознакою того, що фірма чи людина, яка оголошує ці цифри, працює на одну з політсил;
4) розбіжність між оголошеними прогнозами і результами голосувань. «Ми усвідомлюємо, що через велику кількість “невизначених виборців” навіть соціологічні фірми з репутацією не завжди точно прогнозують результати виборів, також ми розуміємо, що за час між опитуванням і виборами вподобання виборців можуть змінитися. Та все ж ми вважаємо, що порівняння “прогнозу” і реальності найбільш показове», — пояснюють аналітики.
Базу і досьє можна знайти на сайті Texty.org.ua.