Розвиток Академічної доброчесноті в Україні крок за кроком
Уявіть, що Ви студент поважного ВНЗ, вступ до якого дався Вам нелегко – Ви багато і наполегливо працювали, гарно склали ЗНО, змогли вступити. Ви чесно вчитеся, самостійно пишете реферати, курсові і дипломну роботи, готуєтесь до іспитів. В процесі навчання, можливо, Вам доводилося мати справу/чути про деякі прояви нечесності чи шахрайства – хтось скачав роботу з інтернет-ресурсу, або заплатив викладачеві за покращену оцінку, або Ви бачили, як студенти використовують гаджети та «шпаргалки». Але оскільки Ви вчилися чесно, то вважали, що всі ці речі Вас не стосуються. Аж раптом на врученні дипломів виявляється, що Вам не дістанеться диплом з відзнакою, тому що Ваші оцінки/середній бал атестату гірші за інших студентів. При цьому Ви точно знаєте, що дехто з тих, хто отримав дипломи з відзнакою, використовували нечесні методи задля отримання високих оцінок.
Така ситуація є досить типовою для багатьох країн з низьким економічним розвитком, особливо – пострадянських. Корупційні метастази настільки вражають суспільство, що система освіти виявляється повністю уражена ними. В свою чергу це формую замкнене коло: корупція в освіті – негативні соціальні ліфти (успіху добиваються не найкращі, а «найспритніші») – низький рівень спеціалістів – гальмування економіки та сталого розвитку суспільства.
Що таке Академічна доброчесність?
Академічна доброчесність означає, що в процесі навчання чи досліджень, студенти, викладачі та науковці керуються, передусім, принципами чесності, чесної праці та навчання. Плагіат, списування, несанкціоноване використання чужих напрацювань є неприйнятним і жодним чином не толеруються в спільноті.
Академічна доброчесність стосується не лише якості освіти – вона напряму впливає на те, яких громадян виховує система вищої в країні, які цінності закладаються під час навчання в університеті та яким є «секрет успіху» в суспільстві. Чи це важка і наполеглива праця, яка допомагає досягати успіхів як окремому індивіду, так і країні в цілому, чи це обман, шахрайство та сумнівна спритність, які потім стають нормами суспільних відносин і тягнуть країну на дно.
Ситуація в Україні
В більшості українських університетів та коледжів все, що пов’язане з академічною доброчесністю, нечасто потрапляє в публічну площину. Більшість учасників навчального процесу визнають, що прояви нечесності і корупції мають місце, але визнавати їх системними проблемами адміністрації ВНЗ не готові. Діюча система управління вищою освітою (академічне, адміністративне, фінансове управління) була успадкована ще з часів Радянського Союзу, а після розпаду останнього не змогла протистояти проявам корупції.
Новий закон «Про вищу освіту» заклав основи для університетської автономії, а відповідні підзаконні акти дали змогу університетам впроваджувати академічну, фінансову, кадрову автономію. Цей час є найкращим для того, щоб поєднати впровадження університетської автономії з розвитком академічної доброчесності в українських ВНЗ.
Проект Сприяння академічній доброчесності в Україні (SAIUP project)
Проект Сприяння академічній доброчесності в Україні, що його розпочинають Американські ради з освіти за участі Міністерства освіти і науки України та за підтримки Посольства Сполучених Штатів, охопить 10 українських університетів – з різних регіонів і з різними характеристиками. Результатом роботи Проекту повинні стати своєрідні «історії успіху» , які можна використати для трансформації системи вищої освіти загалом.
В рамках Проекту сприяння академічні доброчесності в Україні студенти, викладачі та персонал ВНЗ отримають практичні знання та навички про основні принципи поняття «Академічна доброчесність» , а також план дій по впровадженню цих принципів в своєму ВНЗ.
Проект SAIUP повинен зіграти одну з визначальних ролей в трансформації українського суспільства – змінюючи систему вищої освіти, він одночасно змінюватиме суспільні цінності, носіями яких стануть випускники і студенти університетів.
Проект SAIUP покаже важливість та практичну цінність академічної доброчесності через широку просвітницьку кампанію, з залученням студентів, співробітників і адміністрації ВНЗ та у співпраці з Міністерством освіти і науки.