Уже кілька років ходять чутки про те, що елітні велогонщики ховають у велосипедах маленькі незаконні електромотори. У 2010 році такий моторчик в велосипедній каретці вперше показали на відео, були й інші підозрілі випадки, коли колесо продовжувало обертатися навіть після падіння гонщика. Але ці докази залишалися непрямими: здавалося, що ховати електромотор в рамі – занадто обурливе і нахабне шахрайство, щоб хтось зважився на нього. Так вважалося, поки в велосипеді відомої бельгійської гонщиці Фемке Ван Ден Дріше на чемпіонаті світу з велокросу для спортсменів до 23 років в січні 2016 року справді не знайшли такий пристрій.
З тих пір Міжнародний союз велосипедистів почав регулярну перевірку байків на «технодопінг» перед великими перегонами. Вони не виявили жодного, але журналісти з італійської «Корр’єре делла Сера» спільно з французьким телеканалом Télévisions Stade 2 провели власне розслідування – і навели докази прихованих електромоторів в гоночних велосипедах на трасі.
Викрити шахраїв вдалося за допомогою тепловізійного обстеження (теплоз’йомки) на двох італійських велоперегонах в березні цього року.
Нижче – повний 20-хвилинний репортаж на цю тему.Журналісти зробили візит до італійського механіка Алессандро Бартолі, який займається маскуванням електромоторів в рамах спортивних велосипедів: такий мотор вартістю € 10 000 розвиває потужність 250 Вт. Вивчивши кадри теплоз’йомки, фахівець сказав, що комусь вдалося розробити більш приховану конструкцію тепломоторів з більш рівномірним виділенням тепла, щоб ховатися від тепловізорів. Помаранчеві плями в велосипедній каретці з’являються на підйомах і зникають на спусках, коли мотор не використовується.
Угорський інженер Іштван Варьяс розповів, як влаштовані електромагнітні колеса на велосипедах елітних гонщиків. Такий технодопінг ще більш тонкий і прихований, ніж електромотор в каретці. У заднє колесо ховається кілька неодимових магнітів, а котушка під сидінням генерує індукційну ЕРС, додаючи атлету 60 Вт потужності. Поле контролюється через активатор по Bluetooth. За € 50 000 інженер Іштван Варьяс виготовляє колеса з магнітами, які неможливо виявити електромагнітними детекторами. Він продає їх професійним велогонщикам.
Імовірно, на електромагнітних колесах Альберто Контадор виграв престижну велогонку Джиро д’Італія в 2015 році. На це вказує поведінка одного з механіків команди, знятого прихованою камерою в наметі для техогляду після одного з етапів.
Зібравши докази, журналісти звернулися з ними до президента Міжнародного союзу велосипедистів Брайана Куксонія. З заклопотаним виглядом чиновник сказав, що переконливі докази, на жаль, відсутні.