Міський голова Чорткова Володимир Шматько розповів про те, яких повноважень йому не вистачає та чому об’єднання громад – найкращій спосіб збільшити бюджет.
Ірина Соломко: Чи хоче місто Чортків об’єднатися з іншими громадами?
Володимир Шматько: Ситуація в нашому місті, навколо Чорткова та взагалі по області дуже цікава. Сьогодні Тернопільщина — лідером по об’єднанню громад. Зараз вже діють більше 20 громад, а в грудні призначені наступні вибори.
Але сьогодні деякі партії проти, говорять, що об’єднання призведе до краху села, що це неправильний шлях, і для людей буде більше незручностей. Та я приємно вражений, що, на щастя, багато сільських і міських голів говорять, що об’єднуватися потрібно.
Ірина Соломко: Але ж це розуміння прийшло не одразу. Я пам’ятаю, що головними саботажниками цієї реформи були саме представники місцевої влади. І сільський голова, який хоче до старості залишатися на цій посаді, розуміючи що він буде старостою, починає блокувати і саботувати реформу.
Володимир Шматько: Так. Свого часу я теж був п’ять років головою села. В моєму рідному селі, де ми успішно працювали та показали багато реформ і якісних змін, люди також були проти.
Особисто мені вони вірили, але боялися, що село поглинеться містом. Були побоювання, що не стане села, закриють школу та сільську раду. Але коли відбулося об’єднання інших громад, коли вони запрацювали, цього остраху залишилось менше.
Дійсно сільські голови були першими проти реформи, це природній процес — втрата робочого місця і таке інше. Але сьогодні потрібно об’єднуватись навколо міст. Статус міста обласного значення, який ми отримали в 2013 році, підтвердив дію цієї реформи по децентралізації — ми отримали кошти.
Ірина Соломко: Ви їх отримали в рамках фінансової децентралізації?
Володимир Шматько: Так, але ми отримали і повноваження в управлінні містом.
Ірина Соломко: Павло Козирєв, мер міста Українка, говорив, що поки не буде об’єднання, місто не можете отримати кошти в повному обсязі.
Володимир Шматько: Місто Українка, яке є теж містом обласного значення, отримало суттєві ресурси. В першу чергу в місцевому бюджеті залишається 60% ПДФО. Це основні наповнювачі бюджету міста, так само як і об’єднаної територіальної громади. Дуже схожі бюджети залишаться як в містах обласного значення, так і в об’єднаних територіальних громадах.
Але крім грошей надаються великі повноваження в адмініструванні податків. Ми сьогодні просимо всіх високо посадовців продовжувати процес децентралізації. Це різні речі, але вони невід’ємні — об’єднання в громади і передача повноважень та грошей на місця.
Голова громади чи міський голова повинен сьогодні мати важелі по будівельній інспекції, по наповненню бюджету податками, по збиранню цих податків тощо.
Ірина Соломко: Ви вже готові взяли цю відповідальність?
Володимир Шматько: Ми прийшли весь шлях, наші спеціалісти в Києві пройшли навчання. Сьогодні ми очікуємо підписання угоди про передачу повноважень. Це дуже важливо, особливо для малих міст, де всі рішення приймалися на рівні обласних центрів про дозволи на будівництво та архітектурний вигляд того чи іншого будинку.
Місту Чортків 494 роки, це велике архітектурно цікаве місто. Але попередні керівники не переймалися, яким має бути центр міста, що має бути збережена ще австрійська та польська архітектура. Сьогодні ми заявляємо, що хочемо повноважень, щоб зберегти своє історичне обличчя.
Ірина Соломко: Яких ще повноважень вам не вистачає, щоб почуватися господарем у своєму місті?
Володимир Шматько: Не вистачає повноважень по збору податків. Державна податкова інспекція спрямовує свої акценти на те, щоб наповнити державний бюджет. Це зрозуміло. Але вони менше цікавляться місцевими податками: землю, нерухомість, акцизний. В органів міської влади немає повноважень, щоб їх адмініструвати.
Ми сьогодні просимо керівництво держави, щоб вони прийняли законодавчі зміни в Податковий та Бюджетний кодекси, щоб наше фінансове управління мало напряму вплив на громадян. Тому що ми зараз звертаємося до податкової, а вона говорить нам, що в них заборонені перевірки підприємців. І міський голова постійно запрошує підприємців у міську раду, говорячи їм, що потрібно сплачувати податки.
Для прикладу, в цьому році в нас заплановано було 10 мільйонів гривень акцизу з нафтопродуктів, сигарет та алкоголю, і ми його перевиконуємо на два мільйони гривень. Тобто це дуже важливий податок.
Ірина Соломко: І цей податок, до речі, вивів 60% бізнесу з тіні. Зараз сільський або міський голова зацікавлений, щоб ці податки сплачувалися і йшли йому в бюджет. Ви очолили місто, коли фінансова децентралізація вже відбулась, наскільки збільшився бюджет?
Володимир Шматько: В цьому році за 9 місяців перевиконали бюджет міста на 46%, це більше 10 мільйонів до плану. Ми мали протягом року зібрати 40 мільйонів гривень, але ми вже маємо станом на 1 жовтня 51 мільйон гривень.
Ірина Соломко: За рахунок чого цього вдалося досягнути?
Володимир Шматько: За рахунок акцизу, який ми просили платити, росту заробітних плат і ПДВ, виведення найманих працівників з тіні, індексації землі.
Ірина Соломко: Чи проводили інвентаризацію землі?
Володимир Шматько: В нашому місці землі фактично не залишилось. В нас зараз є більше ста учасників АТО, які пройшли бойові дії і мають право на земельну частку, але вони стоять в черзі. У нас просто немає вільного земельного ресурсу.
Ірина Соломко: Ви говорите, що біля міста Чортків є село, в якому ви були сільським головою, і воно готово об’єднуватися з містом. Можливо, інші села теж готові об’єднуватися. Що заважає?
Володимир Шматько: Важливо, щоб у Верховній Раді було прийнято закон про приєднання населених пунктів до громад без проведення чергових виборів. Це той шлях, який пришвидшить процес.
По-друге, мешканці населених пунктів хвилюються, що, якщо вони приєднаються до об’єднаної громади, то вільними землями будуть користуватися вже депутати об’єднані громади. Частка депутатів від того села буде маленькою у сесійній залі, щоб відстоювати інтереси села. І вони праві.
І сьогодні є багато прикладів, коли об’єднуються громади поряд з містом, не даючи шанс об’єднатися разом з містом. Наприклад, в нас є селище Заводське, якому 25 років, і в якому проживає чотири тисячі населення. Воно створило громаду з сусіднім столом, а до Чорткова їм два кілометри. Звичайно, що ця громада не є спроможною, в них немає коштів та не буде розвитку, і в кінці кінців вони доєднаються до нас, але поки що в них така позиція.
Я сьогодні дискутую з кожним сільським головою сусідніх сіл, щоб ми прописали угоду в статути села, в якій би чітко прописали, скільки жителів мешкає в кожному селі і, відповідно, такий відсоток грошей залишати на розвиток кожного села. Щоб не було так, що село приєдналося до міста, а потім про це село забули, вирішуючи тільки свої проблеми.
Я сподіваюся, що добровільність об’єднання дасть свій ефект, а наступного року об’єднання будуть не добровільними, тому що цю реформу потрібно завершувати. Але дуже важливо в цьому процесі ліквідувати довідку, побороти бюрократію, щоб старенька людина не йшла з довідкою в сільську раду, а потім в міську раду для отримання субсидії. Потрібно вводити паралельно електронний документообіг.
Ірина Соломко: В Чорткові відкритий ЦНАП?
Володимир Шматько: Так, він працює. І це один з кроків реформи, який позбавив спілкування представників бізнесу з чиновниками, які працюють в тому чи іншому органі влади. Це — відкритість.
Ірина Соломко: Ви слідкуєте за тим, наскільки прозоро вони працюють?
Володимир Шматько: В мене великий колектив — 108 людей. Я дозволяю собі часто навідуватися до кожного без попередження, таким чином тримати дисципліну. Бо кожному працівникові міської ради я ставлю дві задачі: працювати творчо і бути дисциплінованими. Та завжди пам’ятати, що ми отримуємо заробітну плату і премію за рахунок платників податків, для яких і працюємо. І не має бути, що хтось прийшов пізніше, хтось пішов раніше, затримався на обід, адже чиновники отримують заробітну плату від громади, тому мають їй служити.
Ірина Соломко: Чому навколо Чорткова громади не об’єдналися хоча б де-юре?
Володимир Шматько: У нас проблема в законодавстві: місто обласного значення не має права до об’єднання. Сьогодні ЦВК відмовляється реєструвати громади з містами обласного значення, мотивуючи тим, що це інша адміністративно-територіальна одиниця у складі того чи іншого району. Також не дозволяють розривати райони. І села, які територіально ближче до центру громади, але в складі старої адміністративно-територіальні одиниці, тому їм не дозволяють сьогодні проводити вибори.
Я наполегливо прошу народних депутатів пришвидшити цей процес. Сьогодні 11 міст обласного значення подали документи ЦВК на проведення виборів в об’єднані територіальні громади. Я не розумію, чому три державні інституції — уряд, парламент і ЦВК мають різну позицію стосовно проведення надзвичайно важливою реформи в країні. Ми готові до об’єднання.
Ірина Соломко: Ви молодий мер, обраний людьми. Ви мали досвіт розвитку свого села, а чи є у вас стратегія розвитку міста?
Володимир Шматько: Я дуже ціную те, що отримав владу від людей, адже це накладає велику відповідальність. Тобто ти не призначений якимось керівником по вертикалі, а обраний людьми. Я свій шлях політику розпочав у 18 років, будучи обраним депутатом районної ради, був радником районної голови, потім був сільським головою, а тепер міським. І я цей постійний діалог маю до сьогодні. Мені 30 років, але я розумію, що змінити країну можна тільки через діалог з громадою. Змінювати країну з Києва до Чорткова неможливо.
Ми в цьому році зробили великий проект у Чорткові, залучивши хорошого інвестора. На території нашого міста німецька компанія купила великий завод, де відкрила філію свого заводу по виробництву електропроводки до автомобілів Audi та Volkswagen. Це створення робочих місць, на сьогодні там вже працює триста людей. Такого давно не було, ми 25 років чекали такого інвестора.
Також ми шукаємо ще інвесторів, і беремо участь у норвезьких і польських проектах, щоб Чортків став хорошою частинкою країни. Я про це мрію.
Ірина Соломко, Громадське радіо