Цю замітку можна було б почати з критики діючого президента Петра Порошенка, який за два роки так і не спромігся жодного разу зустрітися з фахівцями кіно в України, Віктора Ющенка, який годинами забалакував такі наради, толку від яких не було жодного. Але який сенс критикувати владу, якщо й так усі це знають. Краще потішимось, що сьогодні у Тернополі стартував перший всеукраїнський форум “Кінохвиля”. Він працюватиме з 3 по 12 листопада. Сьогодні о 18 годині в кінотеатрі “Сінемасіті” режисер та новообраний голова Національної спілки кінематографістів України Тарас Ткаченко представить на суд громадськості файного міста фільм “Гніздо горлиці”. А в сесійній раді мерії, напередодні свята кіно, розповіли подробиці насиченої програми кіносвята мер Тернополя Сергій Надал разом із головою Державного агенства України з питань кіно Пилипом Іллєнко, українським кінокритиком Сергієм Тримбачем, режисером Тарасом Ткаченко.
Також родзинкою фестивалю буде прем’єрний показ документального фільму «Серце мами Гонгадзе» (реж. В`ячеслав Бігун).
Приємно, що окрім показів пів сотні фільмів та мультфільмів заплановані майстер-класи від відомих в Україні фахівців кіно.
Програма всеукраїнського форуму “Кінохвиля” (кінопалац кіно, вул. Івана Франка,8)
Вхід на усі заходи – вільний.
3 листопада (четвер)
13.00 — Прес-конференція за участю:
Пилип Іллєнко
голова Державного агентства України з питань кіно, продюсер, актор;
Сергій Тримбач
український кінокритик, кінознавець, кіносценарист, діючий голова Національної спілки кінематографістів України, президент Асоціації кінокритиків України, автор багатьох публікацій з історії та сучасності українського кіно, Заслужений діяч мистецтв України;
Тарас Ткаченко
режисер, кіносценарист, новообраний голова Національної спілки кінематографістів України;
Сергій Надал
міський голова Тернополя.
14.00 — Кіноперегляд: від витоків до сучасності.
«Тарас Трясило»
(чорно-білий німий фільм, реж. П. Чардинін, 1926 р., 72 хв.)
Історичний фільм, котрий у 1937-му отримав назву «Повість про гаряче серце». Створений за однойменною поемою Володимира Сосюри. Знятий у жанрі народної епічної трагедії про боротьбу козаків на чолі з козацьким гетьманом Тарасом Трясилом проти польської шляхти у XVII столітті. У головній ролі Амвросій Бучма.
15.15
«Алім»
(чорно-білий німий фільм, реж. Г. Тасін, 1926 р., 61 хв.)
Перший кримськотатарський німий чорно-білий фільм про боротьбу кримськотатарського селянина з багатіями у XIX столітті. Сюжет фільму базується на легенді про «кримськотатарського Робіна Гуда». На шкіряній фабриці Алі-бая працює селянин Алім. Протестуючи проти нелюдських умов праці, він підбурює працівників до бунту. Для придушення повстання прибуває загін козаків. Алім з товаришами тікає в гори. Його ім’я наводить жах на поміщиків, мурзів та чиновників. Проти кримськотатарського Робіна Гуда влада спрямовує війська…
У 1937 році стрічку, над якою працювали чільні кримськотатарські етнографи і драматурги, було вилучено з прокату, а самих творців — репресовано.
16.20
«Запорожець за Дунаєм»
(чорно-білий фільм, реж. І. Кавалерідзе, 1937 р., 74 хв.)
Перша українська народна опера. Глядача чекають прекрасна музика, арії, дуети, хори, живі, повнокровні образи, ситуації, забарвлені добрим народним гумором. У 1775 році, після ліквідації Запорозької Січі, частина запорожців у пошуках «вільних земель», під впливом козацької старшини, переселилася за Дунай і потрапила під владу султанської Туреччини. Фільм переносить глядача у володіння турецького султана, який частенько, переодягнувшись в одяг простолюдина, прогулювався своїми землями… Одного разу він зустрів запорозького козака Івана Карася і запросив його в гості. Славний запорожець, сном-духом не відаючи, у кого він гостював, випросив у султана вольну і собі, і всім задунайським запорожцям…
18.00 —Вітальне слово організаторів Форуму.
(«Cinema City», вул. Текстильна, 28Ч).
Вступне слово:
Тарас Ткаченко
режисер, новообраний голова Національної спілки кінематографістів України, режисер «Гніздо горлиці».
Допрем’єрний показ фільму «Гніздо горлиці»
(реж. Т. Ткаченко, 2016 р., 102 хв.,
фільм, знятий за реальними подіями, став сенсацією Одеського міжнародного кінофестивалю-2016 та нагороджений «Золотим Дюком» як найкращий український фільм).
Життя Дарини (Римма Зюбіна) в італійській родині, де вона доглядала за старою синьйорою, було б нестерпним, якби не її син Алессандро (Мауро Чіпріані). В кожного з них є своє минуле, яке не відпускає, але тепло і щирість ваблять їх одне до одного. Після повернення в Україну до чоловіка (Віталій Лінецький) і доньки, Дарині доведеться зробити непростий вибір між життям, яке вона знала, і тим, яке привезла із собою.
20.20 — Спілкування зВолодимиром Філіпповим— продюсером фільму «Гніздо горлиці»,Риммою Зюбіною— актрисою, Тарасом Ткаченком— режисером, сценаристом,Пилипом Іллєнком— головою Державного агентства України з питань кіно, продюсером.
4 листопада (п’ятниця)
«Від німого чорно-білого — до сучасного провокаційного кіно»
12.00 — Інформаційна панель: «З чого починалось українське кіно, його особливості».
Модератор:
Сергій Тримбач
український кінокритик, кінознавець, кіносценарист, діючий голова Національної спілки кінематографістів України, президент Асоціації кінокритиків України, автор багатьох публікацій з історії та сучасності українського кіно, Заслужений діяч мистецтв України.
12.50
«Визволення»
(чорно-білий документальний фільм,
реж. О. Довженко, Ю. Солнцева, 1940 р.,
68 хв.)
Документально-історичний фільм-хроніка про приєднання Галичини до Радянської України. У вересні 1939 року, коли за пактом Молотова—Ріббентропа територія прибалтійських країн та Західної України перейшла до Радянського Союзу, Довженка відрядили в Галичину як режисера-документаліста. Впродовж двох місяців Довженко з операторами та дружиною співрежисером Юлією Солнцевою об’їжджає західні землі України для створення фільму, що мав демонструвати «визвольний» похід Червоної Армії землями, які вийшли з-під «гніту буржуазної Польщі». Знімальна група побувала і в Тернополі. Попри те, що фільм мав чітке ідеологічне спрямування за художньо-естетичними якостями він поповнив скарбницю документального кіно. Геніальна рука майстра зафіксувала не лише «визвольний похід» і бурхливі оплески мітингів та народних зборів, а й перелякані обличчя галичан, які відчули «радість визволення» вже в перші місяці встановлення радянської влади.
14. 00 — Кава-брейк.
14.20 Інформаційна панель: «Довженко: правда і міфи».
Модератор:
Сергій Тримбач
15.20 — Кава-брейк.
16.00 — Інформаційно-дискусійна панель: «Сучасне українське кіно. Рецепт успіху: держава, ринок, глядач».
Модератор:
Пилип Іллєнко
голова Державного агентства України з питань кіно, продюсер.
17.30 — Кава-брейк.
18.00 — Кіноперегляд.
Вступне слово:
Віктор Вілгелм
продюсер, співавтор сценарію фільму
«Осінні спогади».
«Осінні спогади»
(реж. Алі Фахр Мусаві, 2016 р. 101 хв.)
Стрічка оповідає про чотирьох людей, яких об’єднала любов. Боєць АТО Анатолій (Дмитро Лінартович) приїздить на реабілітацію в невеличке село на Прикарпатті і працює у скульптора Олександра (Олександр Ігнатуша). За деякий час вони знаходять у лісі сліпу дівчину Іму (Назанін Ахмаді Шахпурабаді), яка виявляється біженкою з Іраку. І Анатолій, і Олександр закохуються в неї. Але скульптора вже дуже давно любить Наталя (Тетяна Юрікова), сестра його покійної дружини…
20.30 — Спілкування з Віктором Вілгелмом — продюсером, співавтором сценарію фільму, Дмитром Лінартовичем —актором, учасником АТО, Тетяною Юріковою — актрисою,
Русланом Писаченком — художником-постановником, Валерієм Ямбурським — асоційованим продюсером.
20.50 — Кава-брейк.
21.10 — Кіноперегляд.
Вступне слово:
Пилип Іллєнко
голова Державного агентства України з питань кіно, продюсер.
Сергій Тримбач
український кінокритик, кінознавець, кіносценарист, діючий голова Національної спілки кінематографістів України, президент Асоціації кінокритиків України, автор багатьох публікацій з історії та сучасності українського кіно, Заслужений діяч мистецтв України.
«Криниця для спраглих»
(реж. Юрій Іллєнко, 1965 р., 75 хв.)
Метафорична, алегорична, символічна оповідь з багатьма темами, головною з яких видається драматичне життя літнього Левка Сердюка, селянина-філософа. Односельці насміхаються з його піклувань про криницю, що забезпечує водою усе село. Нащадки, заклопотані власними справами, не згадують ні про батька, ні про могилу матері. Старий Левко викликає синів до села з міста, але відчуває їхню душевну віддаленість і не знає, як їх наблизити. Грандіозний метафоричний театр цієї трагедії: руйнується рід, гине сама екологія його мешкання. Метафори фільму класичні: пісок — забуття, криниця — джерело моралі, духовності, народної пам’яті. Символічним є і кінець фільму, що дає надію та віру в безсмертя людського духу…
5 листопада (субота)
«Палітра українського кіно»
12.00 — Інформаційна панель: «Сучасна українська анімація».
Модератор:
Євген Сивокінь
аніматор, художник, режисер, член Національної спілки кінематографістів України, Заслужений діяч мистецтв України, викладач кафедри кінорежисури та кінодраматургії Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого, автор книжки «Якщо ви любите мультиплікацію».
12.30 — Перегляд анімаційних фільмів: «Як козаки у футбол грали», «Йшов трамвай №9», «Засипле снігом дороги» та багатьох інших, створених як для дітей, так і для дорослих.
13.30 — Кава-брейк.
13.50 — Майстер- клас зі створення анімаційного героя від патріарха мультиплікації, вчителя майже всіх українських мультиплікаторів, які нині працюють, Євгена Сивоконя.
В анімації Євген Сивокінь із 1960 року. Як художник-мультиплікатор брав участь у створенні фільмів: «Пригоди Перця», «Веснянка», «П’яні вовки» , «Непосида, М’якуш і Нетак», «Золоте яєчко», «Мишко + Машка», «Як козаки куліш варили», «Як козаки олімпійцями стали», «Лінь», «Як козаки у хокей грали» та багатьох інших. Анімаційний фільм «Людина і слово» (1972) отримав приз на БКФ у Баку, диплом МКФ у м. Загребі, «Ненаписаний лист» (1985) — диплом на МКФ у Франції, Японії, «Вікно» (1987) — номіновано на премію «Ніка», «Засипає сніг дороги» — отримав приз на Міжнародному кінофестивалі в Дебріо в Італії (2006)
та приз за кращий анімаційний фільм на Міжнародному фестивалі у Клермон-Феррані (2006).
14.50 — Презентація та перегляд першого в Україні мультфільму про УПА «Воїни лісу».
Вступне слово:
Богдан Савлюк
аніматор, майстер зі створення
«теплих» іграшок.
15.30 — Перегляд анімаційних фільмів молодих українських кінематографістів.
16.00 — Кава-брейк.
16.30 — Кіноперегляд.
Вступне слово:
Вікторія Трофіменко
режисер і сценарист фільму «Брати. Остання сповідь».
«Брати. Остання сповідь»
(реж. В. Трофіменко, 2015 р., 120 хв., фільм був представлений на двадцяти одному кінофестивалі, а також був одним із можливих кандидатів на висунення Україною на премію «Оскар-2016» у номінації «Найкращий фільм іноземною мовою»).
Український драматичний фільм розповідає історію любові та ненависті двох братів-гуцулів, які доживають віку в гірському селі в Карпатах. За сюжетом, до маленького села приїздить письменниця з лекцією про блаженних та юродивих. Вона зупиняється на ніч у літнього чоловіка на ім’я Войтко, але через сильну негоду жінка змушена залишитись у гостях ще на деякий час. Від Войтка вона дізнається, що по сусідству з ним живе його брат, Станіслав, а також, що вони обидва важко хворі: він — на рак, а Станіслав — на серце. Брати не розмовляють один з одним вже понад 40 років і намагаються пережити один одного…
18.40 — Спілкування з режисером Вікторією Трофіменко та актрисою Веронікою Шостак.
19.00 — Кава-брейк.
19.20 — Кіноперегляд.
Вступне слово:
Валерій Ямбурський
режисер фільму «Гетьман», сценарист, продюсер, член Національної спілки кінематографістів України.
«Гетьман»
(реж. В. Ямбурський, 2015 р., 120 хв.)
Українська історико-драматична стрічка розповідає про трагічну любов гетьмана Богдана Хмельницького (Костянтин Лінартович) до молодої польки Гелени Чаплинської. Дія фільму розгортається, починаючи з 1647 року, і показує період повстання українського козацтва проти польської шляхти, яке спровокував чигиринський підстароста Данило Чаплинський, котрий за відсутності Богдана Хмельницького напав на його хутір у Суботові, викрав його дружину та побив сина…
21.40 — Спілкування з режисером Валерієм Ямбурським, акторами — Костянтином Лінартовичем, Владиславом Ямбурським..
6 листопада (неділя)
«Кінематографія крізь роки…»
15. 00 — Кіноперегляд: від витоків до сучасності.
«Чортова дюжина»
( реж. В. Жилін, 1970 р., 78 хв.)
Події розгортаються у Львові XVIII століття, коли місто було столицею австрійської провінції, так званого Королівства Галичини і Лодомерії, а називалося воно тоді Лембергом. Тут торгували людьми. Коли в Лемберг прибули козаки, то вони влаштували бунт, за що і були взяті під варту. Але винахідливість допомогла їм не тільки звільнитися самим, а й відпустити на волю багато людей.
16.20 — Кава-брейк.
16.40 — Інформаційна панель: «Вони творили історію кіно».
Модератор:
В`ячеслав Хім`як
народний артист України, викладач
ТНПУ ім. В. Гнатюка.
Відкриття документальної виставки, присвяченої актору, режисеру, діячеві культури, першому Гамлету України Ярославу Гелясу.
«Дай серцю волю, заведе в неволю»
(фільм-вистава, реж. Я. Геляс, 1965 р., 63 хв.)
П’єса М. Кропивницького «Дай серцю волю, заведе в неволю» знайомить з життям сільської молоді середини XIX століття.
Парубок Микита, син сільського багатія, зрадив Марусю, залишив її через іншу Одарку, бідну сироту, яка його, однак, не любить, бо її серце належить бідному сироті Семенові, що якраз повертається із заробітків, аби із зібраним на чужині маленьким капіталом розпочати господарство разом із своєю коханою Одаркою. Микита навіть пробує вбити Семена, потрапляє до в’язниці, але втікає з неї…
Встановлення премії імені Ярослава Геляса.
19.00 — Кава-брейк.
19.30 — Кіноперегляд.
Вступне слово:
Олександр Альошечкін
режисер фільму «Чунгул», сценарист, оператор, автор першого українського 3D-трилеру «Синевір»та оператор першого українського 3D-фільму «Люблю і крапка!»
«Чунгул»
(реж. О. та В. Альошечкіни, 2016 р.,
74 хв.)
Український містичний фільм-трилер. Міський гульвіса Денис переганяє автомобіль клієнта і зупиняється в покинутому селі для непередбаченого ремонту машини. Але виявляється, щоб покинути це місце, кожному чужинцеві доводиться заплатити свою ціну місцевому чаклуну. Ще страшнішою буде ціна для головного героя, в якого закохується дочка чаклуна…
21.10 — Спілкування з продюсером фільму «Чунгул» Олексієм Кашиним та режисером Олександром Альошечкіним.
7 листопада (понеділок)
«Фільми родом із журналістики»
12.00 — Кіноперегляд: Тернопіль у кадрі.
13.00 — Перегляд документального кіно з циклу «Енциклопедія Майдану».
«Енциклопедія Майдану» – спецпроект Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини «Docudays UA», який здійснюється за підтримки посольства Швеції в Україні. Це цикл з десяти короткометражних документальних історій про спалах громадянської активності в Україні.
«Канцелярська сотня»
(реж. С. Лисенко, 2016 р., 23 хв.)
Тікаючи з країни, президент Віктор Янукович намагався знищити всі свідчення про корупційну діяльність свого уряду. Багато документів було викинуто в річку або пропущено через знищувач. Щоб врятувати утоплені, порізані, обгорілі документи й привести до покарання злочинців у владі, журналісти та волонтери організували «Канцелярську сотню», яка з найдрібніших клаптиків зо дня в день складає повноцінні докази злочинів.
«Мир»
(реж. С. Лисенко, 2016 р., 20 хв.)
П’ять місяців у Самообороні київського Майдану, два місяці в Національній гвардії, потім ротація – таким був 2014 рік для Мирослава Гая. Але це не все — у Києві Мирослав заснував волонтерський фонд і кожен другий тиждень возить у зону АТО харчі, форму, прилади нічного бачення та інші необхідні військовим речі. А між поїздками в зону АТО він — професійний актор та викладач акторської майстерності, постановник танців на телеканалі СТБ у проекті «Танцюють всі».
«Мова»
(реж. С. Лисенко, 2016 р., 17 хв.)
«Якщо на Сході буде більше книжок і їх читатимуть, то, можливо, нам більше не доведеться купувати бронежилети…» «Мова» — документальний фільм про проект «Безкоштовні курси української мови».
14.10 — Кава-брейк.
14.30 — Інформаційна панель: «Особливості сучасного українського документального кіно».
Модератор:
Юрій Шилов
режисер фільмів «Панорама», «Вага».
15.20 —Кава-брейк.
15.40 —Майстер-клас від режисера Юрія Шилова зі створення документального кіно.
15.50 — Перегляд сучасних українських документальних фільмів:
«Панорама»
(реж. Ю. Шилов, 2015 р., 27 хв., призер документального фестивалю Docudays Ua, спеціальна відзнака Одеського міжнародного фестивалю, спеціальна відзнака та приз глядацького голосування Київського міжнародного фестивалю короткометражних фільмів, приз глядацького голосування Gogolfest за найкращий неігровий фільм. УВАГА: використання ненормативної лексики!)
Валентин — кіномеханік. Протягом 44-х років працює в одному з найстаріших кінотеатрів у центрі Києва. Майдан і всі політичні події залишаються за кадром. Все життя зосереджене в кіноапаратній. До, під час або після кіно — випивання з одним афганцем, танці з дівчатками
з кастинг-агенції, які працюють по сусідству, стрижка 75-річного напарника тощо. Коловорот свят і подій колись має завершитися. Це його останній рік перед пенсією в країні, яка дуже швидко змінюється…
«Заробітчанський шлях»
(реж. О. Федюк, 2015 р., 52 хв.)
10-денна піша проща із Самбора до Зарваниці, присвячена й організована українськими трудовими мігрантами та їхніми сім’ями. Під час ходи і спільних молитов паломники не лише отримують благодать, а й мають змогу поділитися своїм досвідом за кордоном та возз’єднатися з відчуженими за роки міграції сім’ями. Вони намагаються подолати нищівні стереотипи та почуття провини за міграцію. В умовах повної зневіри до держави церква постає хоча й суперечливим, та мало не єдиним рушієм соціального і політичного спротиву.
«Varta 1, Львів, Україна»
(реж. Ю. Грицина, 2015 р., 63 хв.)
Євромайдан. У Львові після Ночі Гніву (19.02.2014) активісти перебрали на себе функцію правоохоронців і за допомогою Zello-каналу Varta 1 координували свої дії.
19.00 — Кава-брейк.
19.30 — Кіноперегляд.
Вступне слово:
Анатолій Крохмальний
журналіст, телеведучий телекомпанії «TV-4»,
режисер документального фільму
«Життя на чистовик».
«Життя на чистовик»
(реж. А. Крохмальний, 2015 р.,
65 хв.)
Телевізійно-документальний фільм телекомпанії «TV-4» про життя відомого тернопільського художника-сценографіста, скульптора, заслуженого діяча мистецтв України Казимира Сікорського.
21.10 — Спілкування з режисеромАнатолієм Крохмальнимта дружиною Казимира Сікорського заслуженою журналісткою УкраїниГалиною Садовською.
8 листопад а(вівторок)
«Кіно як засіб культурної ідентифікації»
12.00 — Кіноперегляд: Тернопіль у кадрі.
13.00 — Кіноперегляд: від витоків до сучасності.
«Людина з кіноапаратом»
(німий експериментальний фільм, реж.
Дзига Вертов, 1929 р., 68 хв.)
Камера талановитого оператора Михайла Кауфмана (брата Дзиги Вертова) фіксує строкате життя радянських міст — Одеси, Харкова, Києва та Москви.
14.10 — Інформаційна панель:
«Особливості урбаністичного кіно».
Модератор:
Станіслав Мензелевський
кінознавець, культуролог, кінокритик, перекладач, керівник науково-програмного відділу Національного центру О. Довженка, член редколегії видавництва
«Медуза».
14.50 — Кава-брейк.
15.10 — Майстер-клас від Станіслава Мензелевського:
«Сучасний архів і архівне кіно».
16.50 — Кава-брейк.
17.10 — Інформаційна панель:
«Кіно як засіб культурної ідентифікації».
Модератор:
Дмитро Сухолиткий-Собчук
сценарист, режисер.
17.50 — Кава-брейк.
18.10 — Майстер-клас від режисера фільму «Борода» Дмитра Сухолиткого-Собчука: «Кіносценарій: з чого починати?»
«Борода»
(реж. Дмитро Сухолиткий-Собчук, 2012 р., 45 хв., головний приз у номінації «Кіносценарії» «Коронації слова» 2011 року, приз за найкращий сценарій до фільму Українського фестивалю короткометражного кіно «Відкрита ніч. Дубль.16»).
За сюжетом, старий чоловік доживає віку сам у порожньому напівзруйнованому селі. Ім’я старого пам’ятає хіба що його донька та сусід Ґєник. Люди в селі, позаочі, називають старого — «Борода». Та доньки нема поруч, а сусід не розуміє, що в старого на душі… Борода годує курей, курить дешеві цигарки, ходить на риболовлю, дивиться на воду і чекає змін. Та одного разу в його руках опиняється патрон до рушниці… Ще мить — і все зміниться… Борода зникне.
19.20 — Кава-брейк.
19.40 — Кіноперегляд сучасного короткометражного кіно.
«Красна Маланка»
(реж. Дмитро Сухолиткий-Собчук, 2013 рю, 58 хв.)
Це історія жителів румунського села Красна, розташованого на території України. Вони готуються до свята Маланки, свята, яке є знаковою подією для кожного краснянина. А для молодих краснянських хлопців — це взагалі своєрідний обряд ініціації у житті. Маланка — карнавал, де кожен бере участь і має свою роль у химерному язичницькому дійстві. Фільм складається з 5-ти новел, у яких мова йтиме про долю головних героїв. Кожна з новел розкриває природу та сутність одного з персонажів свята Маланки на фоні різних подій та життєвих колізій, відзнятих за участю різних людей. Герої — представники певного архетипу персонажа свята, так би мовити, роль одна — актори різні. Персонажем, який пройде своєрідним контрапунктом через всі новели, стане майстер масок Георгій Ілліч. Розповіді та сюжетні лінії всіх персонажів постійно перетинаються і переплітаються між собою упродовж усього фільму, неначе на великому полотні.
Конкурс на кращу короткометражку про Тернопіль.
21. 10 — Кіноперегляд.
«Жива ватра»
(реж. О. Костюк, 2013 р., 52 хв., спеціальний приз журі Канадського міжнародного фестивалю документального кіно Hot Docs-2015).
Це фільм про життя, традицію, конфлікт двох світів — сучасного і древнього, про природу гір, долю людську, любов, родину, місце під сонцем, про вогонь живий і про вівчарство — усе це в голові маленького хлопчика, котрий, може, стане пастухом — Іванка.
9 листопада (середа)
«Тернопільщина на кінокарті України»
12.00 — Творча зустріч з переможцем Міжнародного літературного конкурсу «Коронація слова».
Михайло Шворак
лауреат ІІ премії у номінації «Кіносценарії» Міжнародного
літературного конкурсу «Коронація слова» 2016 року.
Ознайомлення з уривками кіносценарію «Бурхливі води».
13.00 — Кава-брейк.
13.20 — Кіноперегляд: від витоків до сучасності.
«Ягідка кохання»
(чорно-білий німий фільм,
реж. О. Довженко, 1926р., 27хв.)
У перукаря Жана Ковбасюка народилась дитина, але він не визнає її і хоче позбутись. Йому це вдається, але коли він дізнається, що мати дитини у народному суді спромоглась здобути аліменти, обіцяє бути гарним батьком. Все, що йому залишається, — знайти дитину, якої він щойно з великими труднощами позбувся.
«Іван»
(чорно-білий фільм, реж.О. Довженко, 1932р., 103 хв.)
Фільм «Іван» — урядове замовлення про будівництво Дніпрогесу, про героїв праці першої п’ятирічки. Степан Шагайда виконує роль батька Івана. Разом з сином вони вирушають на будівництво. Сільські прибульці прагнуть включитись у ритм нового для себе життя. Винятком є Степан Губа (С. Шкурат). Він — прогульник, у трудовий час займається риболовлею або й зовсім відлежується. Не хоче ні за що відповідати. Колектив, попри всі намагання, витягнути його з болота неусвідомленості не може…
16.00 — Кава-брейк.
16.20 — Інформаційна панель: «Забуті імена: повільне кіно».
Вечір-пам’яті актора Степана Шагайди.
Модератор:
Оксана Волошенюк
науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв і культурології Інституту
мистецтвознавства, фольклористики
та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України,
менеджер медіаосвітніх програм Академії української преси, член Національної спілки кінематографістів України
і Міжнародної асоціації кінопреси.
Встановлення премії ім. Степана Шагайди.
18.00 — Кіноперегляд: «Ретро-кіно».
Модератор:
Оксана Волошенюк
науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв
і культурології Інституту мистецтвознавства,
фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України,
менеджер медіаосвітніх програм Академії української преси,
член Національної спілки кінематографістів України
і Міжнародної асоціації кінопреси.
«Кармелюк»
(чорно-білий німий фільм,
реж. Ф. Лопатинський, 1931 р., 55 хв.)
Про повстання українських селян під проводом Устима Кармелюка супроти поміщиків та польських панів (початок 30-х років ХІХ століття).
«Аероград»
(чорно-білий фільм, реж. О. Довженко, 1935 р., 98 хв.)
1930-ті роки. На радянському Далекому Сході, біля Тихого океану, планують побудувати нове місто — Аероград. Місцеве населення поділяється на дві групи: «за» і «проти». Щоб зашкодити проекту, Японія засилає диверсантів («самураїв»). Але на перешкоді їм стає колгоспник Степан Глушак (Степан Шагайда), який їх нейтралізує і навіть «засуджує» до страти свого приятеля…
10 листопада (четвер)
«Кіно на долонях: Час створювати Сучасне Українське Кіно!»
11. 00 — Кіноперегляд: два протилежні погляди.
Модератор:
Оксана Волошенюк
«Іванна»
(реж. В. Івченко, 1959 р., 95 хв., творча група була удостоєна Державної премії ім. Т. Г. Шевченка).
Події розгортаються у Західній Україні під час Другої світової війни. За свою Батьківщину, близьких і свободу борються не тільки чоловіки, а й навіть діти і жінки. У фільмі розповідається про одну милу дівчину, яка вступила в партизанський загін, щоб боротися з фашистськими окупантами.
«Жорстокі світанки»
(реж. І. Красний, 1964 р., 119 хв.)
1946 рік. Західна Україна в полум’ї боротьби УПА та окупаційної совєтської армії. Хоробрі повстанці завдають «совєтам» несподіваних ударів і проникають у самісіньке кубло червоних офіцерів. Один з них, симпатичний капітан, закохується в місцеву дівчину, яка працює при офіцерському генделику кельнеркою. Дівчина виявляється зв’язковою УПА. Вона відкриває капітану очі на те, що твориться навколо. Після довгих вагань той приєднується до повстанців…
14.30 — Кава-брейк.
15.00 — Інформаційна панель:
«Сучасне українське кіно від молодих.
Досвід громадського об’єднання
молодих кіномитців».
Модератор:
Нікон Романченко
режисер, один з ініціаторів створення організації «Сучасне Українське Кіно». Переможець Молодіжного кінофестивалю «Молодість» (2014р.)
16.00 — Кава-брейк.
16.20 — Інформаційна панель:
«Пошук героя і теми в кіно».
Майстер-клас: створення кіно за допомогою гаджетів.
Модератор:
Катерина Горностай
режисер-документаліст.
18.00 — Кіноперегляд: сучасні короткометражні фільми.
«Знеболювальне»
(реж. В. Сочивець, 2014 р., 16 хв.)
Лікар змушений їхати разом із своєю пацієнткою в гори. Це буде подорож, яку він ніколи не зможе забути.
«Голден Лав»
(реж. П. Остріков, 2015 р., 12 хв.)
Віктор довго не може зважитися зайти в місцевий будинок культури на побачення-п’ятихвилинку. Однак відчуваючи тягар самотності, все ж наважується на цей крок. Страх Віктора підтверджується — кожне побачення ніби випробування для нього. Крім одного…
«Скажи «Кукурудза»
(реж. В. Кальченко, 2014 р., 15 хв.)
Що, якби Рокі Бальбоа був дівчиськом з Польщі, з дефектом мовлення та 152 см на зріст, котре мріє вступити до театрального університету в Києві? Знайомтесь, Вероніка Клешня, вона навчить, як досягги успіху.
«Запаморочення»
(реж. Ю. Катинський, 2016 р.,
12 хв.)
Спекотні літні ночі вичавлюють усяке повітря із невеликих квартир. Посеред однієї з таких у дівчини запаморочилося в голові. Чи то від духоти, чи то від обіцянки «зустрітися в тому самому місці у той самий час». Вирватися із сьогоденного, аби почати життя, яке уявляла, чи відпустити своє минуле і почати із задоволенням приймати теперішнє —до цього питання героїню підштовхує її тривале запаморочення.
«Вага»
(реж. Ю. Шилов, 2015 р., 12 хв., фільм отримав приз глядацьких симпатій VGIK International Student Festival (Росія), проте на знак протесту проти арешту Олега Сенцова та ситуації на сході України режисер Юрій Шилов відмовився від нагороди).
Людина лягає в сквері на траву — через це і не тільки відбуваються паралельні діалоги людей.
19.20 — Кава-брейк.
19.50 — «Фестиваль фестивалів». Переможці Національного конкурсу МКФ «Молодість» та Одеського МКФ.
«Обличчя»
(реж. Н. Романченко, 2014 р.,
25 хв., переможець Національного конкурсу МКФ «Молодіст», 2014).
Події київського Майдану з листопада 2013-го по лютий 2014 р. Портрет людей, які вийшли на Майдан протистояти диктатурі режиму. Безіменний натовп та незабутні обличчя тих, які продовжують боротися за право бути гідними.
«Син»
(реж. Ф. Сотніченко, 2015 р., 16 хв.)
Під час політичної кризи молода пара перебуває у процесі розлучення. Мати хоче поїхати з дитиною за кордон, але батько проти цього.
«Віддалік»
(реж. К. Горностай, 2015 р., 11 хв., переможець Національного конкурсу МКФ «Молодість», 2015).
«Ми будемо з тобою разом, допоки смерть не розлучить нас» — це відповідь на питання «коли?» А як щодо іншого питання —«як ми будемо?» Коли закінчиться закоханість, доведеться вирішувати «як » і «як довго» також. Молода пара шукає відповіді на ці питання.
«У Манчестері йшов дощ»
(реж. А. Лукич, В. Кальченко,
2015 р., 27 хв., найкраща короткометражна стрічка 7 Одеського МКФ).
Коли Андрієві було 12 років, він уже висів на баскетбольному кільці. У 14 — він не поміщався у фотографію. Тепер йому 22, його зріст — 2 метри 7 сантиметрів, і якщо хтось у натовпі крикне «Шпала», Андрій обов’язково озирнеться. Андрій — висока людина. Але висока — не значить велика.
21.30 — Спілкування з режисерами.
Конкурс на краще кіно, зняте на гаджет:
«Історія з життя: Герої поряд!»
11 листопада (п’ятниця)
«Бути кіно- і медіаграмотним — бути вільним: кіно і пропаганда»
12.00 — Творча зустріч з переможцем
Міжнародного літературного конкурсу
«Коронація слова».
Андрій Кокотюха
письменник, сценарист, лауреат відзнаки «Золоті письменники України».
Майстер-клас: «Як створити успішний кіносценарій».
13.30 — Оголошення Міжнародного літературного конкурсу «Коронація слова» на 2017 рік.
Альона Гринцевич
виконавчий директор Міжнародного
літературного конкурсу
«Коронація слова».
14.00 — Інформаційна панель: «Кіно як зброя. Кінограмотність».
Модератор:
Оксана Волошенюк
науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв і культурології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології
ім. М. Т. Рильського НАН України, менеджер медіаосвітніх програм Академії української преси, член Національної спілки кінематографістів України і Міжнародної асоціації кінопреси.
Майстер-клас: як розпізнати пропаганду і маніпуляцію в кіно та медіа.
15.30 — Кава-брейк.
16.00 — Інформаційна панель:
«Кіноблогерство, кінокритика.
Чи існують вони в Україні?»
Модератор:
Антон Філатов
кінокритик і кіножурналіст.
17.00 — Кава-брейк.
17.30 — Кіноперегляд «Кіно, яке «зшиває» суспільство».
Вступне слово:
Оксана Волошенюк
науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв
і культурології Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології
ім. М. Т. Рильського НАН України, менеджер медіаосвітніх програм Академії української преси, член Національної спілки кінематографістів України і Міжнародної асоціації кінопреси.
17.50 — Кіноперегляд.
Вступне слово:
Іван Ясній
режисер фільму «Добровольці Божої Чоти».
«Добровольці Божої Чоти»
(реж. Л. Кантер, І. Ясній, 2015 р.,
85 хв., приз глядацьких симпатій на 13 Міжнародному фестивалі документального кіно у Гданську-2015).
Народ, що повстав, скидає кримінальний уряд і виганяє васалів Російської імперії, але колонізатор кидає проти України війська та захоплює частину території. Президент України підписує угоду про перемир’я та лінію розмежування сторін. За цією угодою міжнародний аеропорт Донецька опинився за лінією. Але патріоти-добровольці не згідні віддавати його ворогові. 242 дні тривала героїчна оборона, і тільки під прицільним обстрілом танків будівля аеропорту завалилась.
19.30 — Спілкування з режисером Іваном Яснієм.
19.50 — Кава-брейк.
20.10 — Кіноперегляд.
Вступне слово:
Станіслав Цехмістренко
режисер фільму «Повернення».
«Повернення»
(реж. С. Цехмістренко, 2016 р., 85 хв., цикл фільмів про людей, які не втратили віру в себе).
В основі сюжету «Повернення» – чотири історії з життя волонтерів та ветеранів АТО, які, перемогли обставини і себе. Три історії про солдатів, які зазнали фізичних поранень та психічних травм під час бойових дій, ще одна — про жінку-волонтера, яка отримала важке поранення внаслідок своєї діяльності.
22.00 — Спілкування з режисером, продюсером фільму Станіславом Цехмістренко та президентом Гільдії кінорежисерів України, автором сценарію Сергієм Бібиком.
12 листопада (субота)
«Сучасне жанрове кіно. КіноАрт»
12.00 — Творча зустріч з переможцями Міжнародного літературного конкурсу «Коронація слова».
Валентина Семеняк-Штангей,
Богдан Мельничук
лауреати спеціальної премії у номінації «Кіносценарії» Міжнародного літературного конкурсу «Коронація слова» 2016 року.
Ознайомлення з уривками кіносценарію «Проліскам сніг не страшний».
13.00 — Кіноперегляд: від витоків до сучасності.
«Хліб»
(чорно-білий фільм, реж. М. Шпиковський, 1929 р., 45 хв., фільм був заборонений одразу по прем’єрі. Після вісімдесяти років зберігання в архівах та реставрації, 2013 року, відбулася його репрем’єра. Інша назва — «Тисяча дев’ятсот двадцятий рік»).
Лука повертається у рідне село після громадянської війни і наміряється створити колективне господарство. Землю для цього господарства відбирають у селян, зерно на посів — у містян. Основний конфлікт полягає у боротьбі з куркулями, додатковий — протистояння головного героя із власним батьком. Останній не вірить, що крадене зерно зійде на краденій землі. Та коли воно таки сходить, батько пристає на бік сина — він переконується: заради спільного блага можна порушувати писані і неписані закони.
14.00 — Кава-брейк.
14.20 — Інформаційна панель:
«Сучасне жанрове кіно в Україні».
Модератор:
Антон Філатов
кінокритик і кіножурналіст.
15.20 — Кава-брейк.
15.40 — Інформаційна панель:
«Два крила: театр і кіно».
Модератор:
Олег Мосійчук
актор, режисер.
16.30 — Кіноперегляд.
«Дідочок»
(короткометражка, реж. В. Тихий,
2015 р., 9 хв., спеціальна відзнака Одеського міжнародного фестивалю).
Абсурдна оповідь про сучасні соціальні проблеми в Україні, розказана кіномовою сторічної давнини, пов’язує сучасність і традиційний радянський соцреалізм. Головні герої фільму — дід і баба — крок за кроком проходять шляхом радянських кіно-кліше, і повний фантастичного гротеску фінал вже не видаєтьс таким абсурдним…
16.40 — Кава-брейк.
17.00 — Кіноперегляд.
Вступне слово:
В’ячеслав Бігун
режисер документального фільму
«Серце мами Гонгадзе», науковий
співробітник Інституту держави
і права ім. В. М. Корецького
НАН України, колишній юрист Секретаріату Європейського суду з прав людини.
17.20 — Допрем’єрний показ документального фільму.
«Серце мами Гонгадзе»
(реж. В. Бігун, 2016 р., 75 хв.)
Фільм «Серце мами Гонгадзе» чи не перший кінематографічний портрет водночас трагічного та величного життя Лесі Гонгадзе — матері Героя України Георгія Гонгадзе.
В основі фільму — автобіографічна оповідь самої пані Лесі. Про неї розповідають і родина, подруги, бабуся Георгія Гонгадзе, відомі українці. Доля пані Лесі розкривається на фоні історичних подій. Фільм знімався в Україні, Грузії, Франції та Естонії.
18.40 — Кава-брейк.
19.00 — Кіноперегляд.
«Політ золотої мушки»
(реж. І. Кравчишин, 2016 р., 99 хв.)
Маленька дівчинка з чоловічим ім’ям Микола розказує три однакові історії про бика, зосереджуючись на трьох умовних періодах життя селян: перша — «Ґранда» про галицький футбол (народження), друга — «Полонез Швідерського» про галицьке весілля, третя — «Тестамент» про галицький заповіт (смерть). Всі три історії пов’язані між собою героями, хоча мають різні сюжетні лінії.20.40 — Спілкування з акторами Тернопільського академічного драматичного театру ім. Т. Шевченка, котрі знімались у фільмі «Політ золотої мушки» — Володимиром Процюком, Наталею Кубишин, Наталею Олексів.
21.30 — Закриття І Всеукраїнського форуму «КіноХвиля». Підсумки.22.00 — Медитація на звук,
чайна церемонія.
Микола Більчук
керівник Центру східної
культури «Дарума».
*УВАГА! У програмі Форуму можливі зміни.