Переважна більшість українців, які подорожують, не повертають Tax Free з покупок. Половина з тих, хто не повертає, не знає про таку можливість взагалі, а друга половина вважає послугу надто складною, дорогою і марнуванням часу.
Такі результати опитування, проведеного в міжнародному аеропорту Бориспіль компанією TaxFree4U в партнерстві з факультетом соціології Київського Національного університету імені Тараса Шевченка.
63% респондентів, яких опитували перед вильотом, відповіли, що не повертають Tax Free з закордонних покупок. 31% з них знають про таку можливість, але ніколи не повертали, та 32% опитаних не чули про повернення ПДВ із закордонних покупок взагалі.
Більше третини від загальної кількості респондентів (37%) хоча б один раз в житті повертали ПДВ з покупок, зроблених в країнах Європи. Більшість з них користується послугами Tax Free-операторів, надаючи перевагу отриманню коштів в аеропорту перед вильотом.
Чверть респондентів мали досвід повернення Tax Free напряму від закордонного магазину (дана процедура різна в різних країнах).
Для інформації: повертати ПДВ можна через суб’єктів податкових відносин з податковою країни, в якій здійснена покупка. Це або магазин, або Tax Free-оператор.
У випадку повернення ПДВ через магазин без участі Tax Free-оператора, є можливість отримати більшу суму повернення, зекономивши на комісії. Проте існує висока ймовірність отримати відмову у здійсненні повернення від податкової країни, де були здійснені покупки. Причиною відмови може послужити навіть нерозбірливо написана буква в декларації чи інша неточність.
Серед тих, хто не користується послугою, хоча знає про неї, більшість вважають витрачені суми не вартими того, щоб починати процес повернення коштів. Послугу повернення ПДВ назвали занадто складною чи дорогою (йдеться про комісію операторів повернення Tax Free та банків, яка може становити близько половини обіцяної до повернення в країні покупок суми).
За словами доцента, кандидата педагогічних наук, заступника декана з наукової роботи та міжнародних зв’язків факультету соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка Віктора Жукова, факт необізнаності 31% опитаних серед тих, хто часто буває за кордоном, щодо права і можливості повертати до 19% власних коштів з витрачених на покупки в Європі, говорить про потребу роз’яснювальної інформаційної кампанії щодо повернення Tax Free.
Отже, дві третини опитаних знає про можливість повертати податки за покупки, зроблені в Європі. Однак користується цією послугою тільки третина із загальної кількості опитаних респондентів. Відтак більшість подорожуючих не повертають Tax Free за покупки в Європі.
«Інноваційні продукти та послуги, які знаходяться на перетині галузей, як, наприклад, фінанси та IT-технології – змінюють ринки. Ми допомагаємо всім нерезидентам ЄС, зокрема і українцям, повертати Tax Free через мобільний додаток і отримувати найбільшу суму повернення. Ми робимо доступним Tax Free для тих людей, які раніше, через складність процедури, свої кошти не повертали – і в цьому вбачаємо певну соціально-економічну місію» – коментує керівник українського представництва компанії TaxFree4U Влас Головін.
Згідно з результатами опитування, туристи та подорожуючі найчастіше повертають собі ПДВ за покупки, зроблені саме в європейських країнах: Німеччині, Італії, Польщі, Франції, Чехії. Інші варіанти обирали не часто: Туреччина (7%), країни Прибалтики (5%), Угорщина (4%), країни Азії (4%), Грузія (2%), Португалія (2%), Словаччина (2%).
П’ята частина (21%) тих, хто користується можливістю повернення ПДВ, робить це самостійно, а більше третини не пам’ятають, який Tax Free-оператор надавав їм дану послугу (38%). Найбільш популярними серед користувачів є оператор Global Blue (39%). Значно рідше, лише в 6% випадків, користувалися послугами Premier Tax Free.
Більшість опитаних, попри сплату вищої комісії, отримує гроші безпосередньо в аеропорту (69%), значно менше – переказом на банківську картку (31%). У випадку переказу на банківську картку до зарахування коштів минає від кількох днів (51%) до місяця (43%). Іноді, але не часто, час очікування складав від одного до двох місяців (3%).
Серед опитаних, які знають про послугу, але не користуються нею, найбільше тих, хто вважає, що суми повернення не ті, заради яких варто починати процедуру (22%). Значна кількість опитаних, які знають про послугу, але не користуються нею, причиною вважають незручну (19%) чи занадто складну (16%) процедуру повернення. Ще (16%) респондентів не мали точної інформації про те як скористатись послугою. Дещо менша кількість (9%) вважають, що вартість послуги/комісія є занадто високою. Найменш популярні варіанти відповіді (по 6%) – страх запізнитись на рейс та недовіра до послуги (дотепер щоб повернути TaxFree потрібно було вистояти кілька черг перед реєстрацією на рейс і здачею багажу). 11% респондентів назвали інші причини.