Міжнародна організація «Internews» та ГО «Інтерньюз-Україна» продовжують роботу у напрямку розвитку ЗМІ та підтримки створення матеріалів про людей, яких торкнувся конфлікт на сході України. Ці поради допоможуть майбутнім аплікантам уникнути помилок та збільшать шанси на перемогу в цій і подібних Програмах.
1. Рекомендуємо розділити свою роботу на два етапи. Перший етап – підготовчий. На цьому етапі проведіть невеличке дослідження – чітко сформулюйте теми та ідеї ваших матеріалів, знайдіть героїв та експертів, розрахуйте власний час, зрозумійте, чи потрібні вам відрядження. Другий етап – подання заявки та її реалізація у разі виграшу.
2. Варто подивитися, які вже є матеріали на обрану тему. Це допоможе уникнути помилок та повторів в героях і темах. Наприклад, ви хочете написати історії успіху переселенців, які змогли відкрити власну справу. Не обирайте тих, про кого знайдете вже статтю чи сюжет. Спробуйте знайти нових героїв, подумайте, як можна розкрити тему з іншої сторони. Зверніть увагу, як аудиторія реагувала на подібні матеріали (скільки відгуків, шерів/лайків в соціальних мережах) і зрозумієте, як писати варто, а як ні.
3. Якщо ви подаєтеся на грант як фрілансер, упевніться, що ЗМІ, в якому плануєте розмістити майбутній матеріал, дійсно опублікує ці матеріали. Ви маєте чітко про це домовитися, обговорити з керівництвом ЗМІ і в подальшому надати документи, які підтвердять вашу співпрацю.
4. Головний критерій до заявки – чіткість. З анкети має бути чітко зрозуміла ваша мета та цілі її досягнення.
5. Зберігайте проектну заявку для себе. Коли у вимогах гранту вас просять заповнити google-форму, це означає, що після того, як ви натиснете кнопку “Готово”, оригінал заявки буде доступний лише програмному менеджеру. Зробіть скріншот чи скопіюйте позиції заявки перед відправленням.
6. Чітко визначте бюджет кожного матеріалу заздалегідь, витрати на його виробництво. Якщо для створення якісного матеріалу знадобиться довге відрядження (наприклад, більше тижня перебування на територіях конфлікту), врахуйте це в бюджеті, сплануйте його і вкажіть необхідність коштів на відрядження. Ви можете подати до 5 ідей для матеріалів різного формату. Бюджет кожного матеріалу визначаєте окемо. Але: загальна сума всіх матеріалів не має перевищувати $1 000. Конкурсна комісія вправі підтримати усі матеріали або обрати лише найбільш цікаві ідеї.
7. Чітко і якомога конкретніше сформулюйте тему, ідею, жанр та обсяг матеріалу. Не уникайте цих пунктів, якщо їх просять зазначити.
8. Вкажіть конкретні та реальні терміни написання кожного матеріалу, які ви у змозі виконати за 1,5 місяці. Врахуйте поточну роботу над іншими вашими матеріалами. Нехай це буде 2-3 хороших матеріали, аніж 5 зроблених нашвидкуруч.
9. Пропонуйте унікальну ідею. Не обирайте кліше для опису матеріалу. Уявіть, скільки аплікантів напишуть у своїх заявках: “Ми пропонуємо серію матеріалів про внутрішньо-переміщених осіб, які не здалися і досягли успіху, покинувши домівки”. Чому ми маємо обрати вашу ідею серед сотень інших? Можливо у вас є дуже цікавий герой, несподіваний кут подачі, новий погляд, форма відображення на тему тощо. Ми маємо це зрозуміти.
10.Перевага надається тим матеріалам, у яких використовуватимуться мультимедійні інструменти: відео, фото, графіки, візуалізація даних, анімація тощо.
Також при відборі проектних заявок враховуються також такі фактори (у порядку пріоритетності)
1. Популярність ЗМІ і його незалежність (цей матеріал побачить 10 тис. людей, а не 10)
2. Досвід журналіста (Ви вже створювали подібні (збалансовані та глибокі) матеріали)
Перед початком роботи над матеріалом, ми радимо звернутися до хороших рекомендаційних джерел. Їх список публікуємо:
Посібник із екологічної журналістики – для тих, хто обере для роботи тему відновлення інфраструктури чи екології, що постраждали внаслідок конфлікту: https://varianty.lviv.ua/files/dron/Posibnyk-Eco-story-web-ed.pdf
Настанови для журналістів в Україні з висвітлення тематики внутрішньо переміщених осіб (ВПО), 2017
http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/regionalvoices/downloads/Self-reg-guidelines_IDPs_2017_SLUkrv2.pdf
Як писати цікаві статті: загальні принципи від засновника ресурсу texty.org.ua та колишнього головреда Українського Тижня Романа Кульчинського: http://texty.org.ua/pg/article/editorial/read/55921/Jak_pysaty_cikavi_statti_Zagalni_pryncypy_Lekcija
І пам’ятайте: грантове фінансування – це можливість зробити якісний та корисний матеріал, розкрити свої ідеї, а не самомета.
Успіху!
***
Слідкувати за розвитком новини можна на нашій сторінці у Фейсбук на youtube-каналі та гугл+ Підписатися та стежити за найцікавішими онлайн-трансляціями можна тут