– Питання у тому, що цей персонаж дійсно вперше в Радянському Союзі офіційно з’явився в 1937 році, але насправді був використаний образ казкового персонажу, який існував ще задовго до Радянського Союзу. Просто він не був таким популярним. Чому це відбулося в 1937 році? Тому що ми пам’ятаємо, що в 1937 рік – це період найбільших політичних репресій в Радянському Союзі, коли велася боротьба в тому числі і з Церквою, тому радянській владі конче було необхідно якимось чином усунути чи спробувати мінімізувати вплив Церкви, церковних традицій, пов’язаних зі святкуванням Різдва.

І тому от в 1935 році з’явилася така теза, яку озвучив один із соратників Сталіна Павло Постишев про те, що потрібно організовувати святкування Нового року з новими радянськими традиціями. І тоді з’явився цей Дід Мороз. Тобто основна ідея, яка закладалася тоді, мала на меті спробувати витягнути з офіційної свідомості святого Миколая, який був пов’язаний з такими різдвяними релігійними традиціями.
Чому власне цей образ, цей персонаж залишився і після Радянського Союзу? Тому що очевидно, що якщо десь на початку ідеологічно цього персонажа ховалася саме суть його заміщення святого Миколая, то чим далі, то все менше можна було говорити про те, що цей персонаж, Дід Мороз, ніс на собі якесь ідеологічне навантаження і був уособленням якоїсь такої вже надто радянської традиції.
Тому після 1991 року після розпаду Радянського Союзу, персонаж сприймається просто як один з персонажів Нового року, один з таких казкових героїв, який просто асоціюється з новорічною традицією. Зараз, коли після розпаду Радянського Союзу релігійні традиції почали поступово повертатися в наше суспільне життя, поступово займати якесь місце в ньому, певної популярності вже набуває і образ святого Миколая, який вже пов’язаний з дещо іншою традицією ніж Дід Мороз.
– Я думаю, що в будь-якому разі доречно і згадувати і говорити про те, яким чином радянська пропаганда була сконструйована і як вона намагалася а в деяких випадках і досягала тієї мети, яка перед нею ставилася, саме для того, щоб зрозуміти, який механізм дії цієї пропаганди, яким чином вона впливала на суспільну свідомість і яким чином сталося так, що в певних випадках ця радянська пропаганда досягла таки своєї мети.
Якщо говорити про 1937 рік, то можна звісно і дійсно говорити в тому числі і про появу Діда Мороза і про ті обставини, в яких це відбулося, власне для того, щоб пам’ятати, що в 1937 році в Радянському Союзі був один з найбільших піків політичних репресій і саме в цьому році одна з найбільших кількостей людей стали жертвами цих репресій. Тому ці процеси вони є достатньо пов’язаними між собою, переплетеними і я думаю, що в будь-якому разі варто про це говорити і згадувати про ці політичні репресії, у тому числі й для того, щоб у майбутньому унеможливити в будь-який спосіб повторення того, що відбулося в 1937 році.

В анексованому Криму все без змін: Дід Мороз зі Снігуронькою, а не Святий Миколай.
– Чи варто боротися з цим образом Діда Мороза чи краще залишити це вже тій тенденції, яка зараз активно діє в Україні, коли нове покоління обирає традиційного для України не Діда Мороза, а святого Миколая?
– Я думаю, що в будь-якому разі не прерогатива якогось державного органу боротися з якимось казковими персонажами. Я думаю, що Ви абсолютно правильно сказали про те, що є молоде покоління, яке вже є достатньо активним, мобільним, яке користується в тому числі і не тільки якимось друкованими засобами масової інформації, телевізором, але є й активними інтернет користувачами, і може дізнатися практично будь-яку інформацію, якої воно потребує. І я думаю, що завдяки цьому молодому поколінню цей процес буде йти і надалі. І своєрідне повернення святого Миколая на це місце, яке він мав би займати в суспільній свідомості, рано чи пізно й так відбудеться. А Дід Мороз залишиться таким собі ще одним казковим персонажем. Казкових персонажів є достатньо багато і тут справа така, казкові персонажі є казковими персонажами.
Радіо Свобода
Хочете отримувати новини в месенджер? Підписуйтеся на наш ТЕЛЕГРАМ-КАНАЛ чи долучайтесь до нашої групи у Вайбері Ми є також в Instagram , у facebook та whatsapp