Шкільні лінійки на 1 вересня – пережиток совєтської традиції, від якого давно час відійти в українських школах. У розвинених країнах немає виснажливого вишиковування, стояння під сонцем або дощем, вислуховування безкінечних напутніх промов. Адже це шкідливо передусім з медичної точки зору.
Щороку читаємо новини про те, що діти непритомніють на шкільних лінійках. При чому неважливо, чи проводяться вони на вулиці, чи у приміщенні. Адже натовп людей, стояння на одному місці, спека чи задуха погано впливають на здоров’я. У сонячну погоду дитина може отримати тепловий удар чи опік шкіри, знепритомніти, почати блювати, почуватись дезорієнтованою. Так само не додасть здоров’я стояння під дощем.
За будь-якої погоди – сонячної чи хмарної – є небезпечними ультрафіолетові промені, і їхня найбільша активність найчастіше припадає на час проведення шкільних лінійок. Всього 15 хвилин під їхнім прямим впливом збільшує ризик виникнення раку шкіри та деяких порушень зору (https://goo.gl/vVcdFa) Тінь від дерев, парасольок, тентів тощо не забезпечує повного захисту від сонця (https://goo.gl/BSAHcN).
Окрім фізичних негараздів від лінійок, вони також не на користь психічному здоров’ю. Скупчення незнайомців та ще й з не зовсім зрозумілою метою викликає у дітей стрес, особливо в наймолодших школяриків.
Тож МОЗ України однозначно не рекомендує проводити лінійки. Хіба не краще замінити їх цікавими, інтерактивними уроками? Проте, якщо лінійки уникнути неможливо, ось кілька порад, як мінімізувати ризики:
Передусім треба подбати про захист від пекучого сонця та теплової травми. Якщо це неможливо – максимально обмежити час лінійки. Подбайте, щоби в школярів був доступ до питної води. А також поруч був медпрацівник, який може надати першу допомогу в разі потреби.
Гарним способом зменшення рівня стресу є попереднє знайомство дітлахів. Навіть якщо це вже не першачки, перед початком офіційного заходу варто зібратись разом, познайомитись з новачками, поділитись літніми враженнями, чи зробити завдання, яке зміцнює команду.
Перед лінійкою добре дати дітям можливість порухатись та наговоритись. А в самому процесі дозволити школярам активно долучитися, наприклад, робити руханку.
Також варто пояснити дітлахам навіщо потрібен подібний захід та яка роль їхнього класу в ньому. Це може бути й підтримка менших, і виступ, і вітання промовців. А ще, спроба пояснити мету дітям часто допомагає саме дорослим усвідомити непотрібність, та, подекуди, й безглуздість окремих справ та ідей.
Є стільки цікавих речей, щоби весело та з користю провести час. Не треба його гаяти на совєтські “урочистості”.
Уляна Супрун