Понад половину всіх видатків “Радикальної партії Олега Ляшка” з початку 2016-го до червня 2018 року становлять витрати на пропаганду та брендовану продукцію.

Як показав аналіз, “Радикальна партія” витрачає кошти платників податків на привітання виборців зі святами, оплату ефірів Ляшка і його соратників на регіональному телебаченні та радіо й навіть на джинсу – опублікування немаркованих рекламних матеріалів, які подаються як редакційні.

Фінансові звіти політичних партій є у відкритому доступі, проте це не означає, що інформація в них є вичерпною. До прикладу, десятки мільйонів гривень державних коштів “радикали” витратили на “розміщення відеоматеріалу в ефірі телеканалу”. Однак за який саме продукт чи послугу платила партія, залишається тільки здогадуватися.

Певне розуміння настає лише після ознайомлення з актами й договорами між “Радикальною партією” та медіа, яких у відкритому доступі немає, хоча ця інформація стосується витрачання державних коштів.
Копії цих документів ЧЕСНО вдалося отримати у відповідь на запит до НАЗК, куди партії здають їх як складову фінансової звітності.


Найбільше коштів від “Радикальної партії” отримав “112 канал”, NewsOne, “Прямий”, а також пов’язані між собою компанії “Ера” та “Радіо Ера”. Призначення платежів у всіх випадках майже однакове: “розміщення інформаційного ролика” або “розміщення інформаційного матеріалу”. Зразків усіх роликів, трансльованих на телебаченні, нам знайти не вдалося. Однак наявні у відкритому доступі ролики свідчать про те, що принаймні частина з них – це привітання зі святами. З огляду на те, що більшість коштів, якими розпоряджається партія, є державними, стає зрозуміло, що Ляшко вітає виборців за їхні ж гроші.

Зокрема, навесні 2018 року коштом платників податків Олег Ляшко привітав виборців з Великоднем. Таку рекламу вдалося зафіксувати на “112 каналі” та на NewsOne.

Судячи з усього, з Великоднем “радикали” вітали українців за їхні ж гроші й торік. Саме напередодні цього свята партія платила і “112 каналу”, і NewsOne.

Цікаво, що партія не замовляє рекламу на топових каналах і у всеукраїнських медіа. Ймовірно, це пов’язано з тим, що до частини цих медіа, які належать Рінату Ахметову, “радикали” й так мають практично необмежений доступ (ТРК “Україна”, газета й сайт “Сегодня” та інші).

Фрагмент одного з актів про надання послуг “112 каналом” на замовлення “Радикальної партії”
Хоча левову частку коштів було витрачено на рекламні ролики, найбільший інтерес усе ж становлять ті видатки “Радикальної партії” на медіа, де неможливо визначити, який саме контент замовлявся. Найчастіше ці кошти партія переказувала регіональним медіа. Серед них є і приватні, і комунальні ЗМІ, і філії “Суспільного”.

Загалом від червня 2017-го до червня 2018 року “радикали” витратили на регіональні медіа 3 мільйони. Нам вдалося знайти безліч оплачених ними ефірів та статей – усі без належного маркування “реклама” чи “на правах реклами”…
Аналогічною є ситуація з оплатою медіа в інших містах, які протягом останнього року відвідували “радикали”. Щонайменше тричі за цей час політики були на Тернопільщині. І ці візити так само супроводжувалися купівлею прихованої реклами та ефірів у місцевих ЗМІ.

Так, у червні 2017 року до Тернополя приїхав Ігор Мосійчук. Висвітлювати його візит у партії вирішили за кошти платників податків, оплативши ефіри та публікації з рахунку, на який надходять держкошти.

14 червня “радикали” переказали каналу “ІTV-4” 18 тисяч гривень. Наступного дня телеканал виклав на власний ютуб-канал відеозапис програми “Акценти”, гостем якої був Мосійчук. Під час програми ані графічно, ані вербально глядачам не пояснили, що ефір по суті є рекламним.


Тоді ж “Радикальна партія” оплатила “інформаційні” послуги двох тернопільських видань – “Наш день” та “Свобода”. На їхніх веб-сайтах 20 червня було опубліковано дві новини з ідентичними заголовками (“Ігор Мосійчук: “Українські землі повинні належати тим, хто живе і працює на них”), текстами (з неістотними відмінностями) та фотографіями. Жодна з цих новин не мала належного для таких публікацій маркування “реклама”.

Варто додати, що джинси “радикалів”, зокрема й місцевих депутатів, таких як Богдан Яциковський, значно більше, ніж офіційних оплат на користь видань.

Надалі за послуги тернопільських медіа “радикали” офіційно сплатили в лютому 2018 року. Цього разу область відвідав Андрій Лозовий. Разом із зустрічами з однопартійцями він відвідав ефір програми “Акцент” на “TV-4”. За тиждень після виходу програми партія переказала на рахунок каналу 20 тисяч гривень.

Втім, одним ефіром візит Лозового на Тернопільщину не обмежився. У ті самі дні він став гостем програми “Без цензури” на телеканалі “ІНТБ”. Згодом телеканал одержав від “Радикальної партії” 7,5 тисяч гривень. Уже за місяць, у березні 2018 року, участь у цій же програмі взяв Ігор Мосійчук, однак у фінзвіті даних про нові платежі каналу немає аж до червня.

Тоді ж Лозовий за держкошти відвідав місцеве “Ух-Радіо”.

Водночас місцеві медіа публікували й матеріали, які партія не оплачувала, принаймні офіційно. Але повірити, що це редакційні новини, досить складно, оскільки вони більше схожі на компліментарний звіт про візит Лозового.

“З кожним співрозмовником політик знаходив спільну мову”, – каже за кадром телеведуча програми “Сільський календар”, коментуючи відеоряд, де Олег Ляшко на тлі агітаційного намету “Радикальної партії” вітається з людьми. Ефір рясніє багатослівними монологами Ляшка, а 20-хвилинна передача закінчується компліментарними відгуками селян про політика. Після виходу цієї програми в ефір телеканал “TV-4” отримав від “Радикальної партії” 27 тисяч гривень.

Також партія заплатила 4,5 тисячі комунальній газеті “Свобода”. Найімовірніше, це оплата за публікацію від 2 травня, у якій, окрім іншого, зазначено:
Олег Валерійович побачив сльози не лише на очах у діда, а й у його годувальниці, і пообіцяв, що ініціюватиме виплати тим, хто утримує корів, хоча б по 5 тисяч гривень щорічно”.
Наступного місяця видання опублікувало ще два немарковані матеріали, зокрема про те, що Олег Ляшко “оголосив війну фармацевтичній мафії”. Оплачено ці статті знову ж таки державними коштами (розміщенням займався ФОП Кушнірук, якому партія й переказувала гроші).

Загалом тернопільські медіа за рік лише офіційно отримали від “Радикальної партії” 148 тисяч гривень. Проте виявити хоч один матеріал з належним маркуванням нам так і не вдалося, повідомляє pravda.com.ua

Особливий інтерес викликає сплата за “розміщення інформаційних матеріалів” філіям “Суспільного”. Вочевидь, для “Радикальної партії” дуже важливим є сільський електорат, а достукатися до нього найлегше через місцеве телебачення.

Напишіть відгук