В Україні стартував пілотний проект по впровадженню в школах системи соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН або SEE Learning), яка не тільки розвиває м’які навички, але й має змінити атмосферу у школах та відношення учнів до вчителів, навчання, один до одного та до самих себе. В програмі беруть участь 26 шкіл з 23 областей України. Серед них, Тернопільська ЗОШ №14 ім. Б. Лепкого. Представники цих шкіл пройшли тренінги з розробниками програми з Університету Еморі (США) та українськими експертами-консультантами проекту. У останній день тренінгу до учасників приєдналася міністерка освіти та науки Ганна Новосад. Протягом року вчителі та вчительки будуть займатися з дітьми за новими методиками, а вже наступного року долучитися до проекту зможе будь-яка школа. Згодом планується підписання договору між Міністерством освіти та науки, Університетом Еморі та ініціаторами проекту в Україні EdCamp Ukraine про впровадження СЕЕН на загальнонаціональному рівні.
“Дитині в школі потрібна атмосфера дружності, — вважає міністерка освіти та науки Ганна Новосад. — Я знаю про це з власного досвіду, бо в моїй школі цього було мало. Треба взаємини вчителя та дитини будувати не на страху і домінуванні, а на партнерстві, усвідомленні своїх і чужих емоцій. Саме тому ми підтримуємо програму СЕЕН”. Міністерка також заявила: якщо результати пілоту будуть позитивні, МОН планує поширити СЕЕН на більшу кількість навчальних закладів вже наступного 2020 року. “Ми сподіваємося, що це з часом стане невід’ємною частиною нашої шкільної навчальної програми”, — додала міністерка.
Брендан Озава де Сільва, PhD, один із розробників програми SEE Learning пояснює її створення намаганням включити в освіту нові наукові дані про те, як працюють емоції, інтелект, розум людини. “До цього моменту це були суто наукові знання, які ніяк не використовувались в навчанні дітей, — пояснює науковець. — І я переконаний, що ми маємо ділитися цими знаннями, цими техніками з дітьми”. За словами Озави де Сільви, у США вже багато років працює програма СЕН (соціально-емоційного навчання) — вона стала фундаментом для СЕЕН. “По СЕН ми маємо переконливі результати – діти краще почувають себе, краще навчаються, вчителі вказують на позитивну атмосферу”, — говорить науковець. Один з розробників СЕН доктор Деніел Гоулман, автор книги “Емоційний інтелект” став консультантом у розробці СЕЕН. Саме він і вигадав назву для програми: “Спочатку називали її просто СЕН 2.0, як робоча назва, як розвиток ідей Гоулмана. Але ж ми додали етику, тому сам доктор Гоулман запропонував відобразити це в імені нашого проекту”, — пояснює Озава де Сільва.
У EdCamp Ukraine визначають СЕЕН як програму, яка сприяє розвитку базових людських цінностей, системному й критичному мисленню, зосередженню уваги, запобіганню стресу й стійкості до нього, співпереживанню до себе й інших. Розробники ж кажуть, що СЕЕН базується на трьох вимірах знань та компетенцій: усвідомленість, залученість та співпереживання, які перетинаються між собою.
Програму розробляли п’ять років на науковому фундаменті результатів СЕН, одночасно випробовуючи її елементи у 500 закладах освіти по всьому світі: у США, Індії, Бразилії, Великій Британії, Швеції, Швейцарії, Австралії та інших країнах. Після офіційної презентації програми у 2019 році настав час для комплексного дослідження ефективності СЕЕН. Україна разом з США та Колумбією стане частиною такого дослідження, бо разом з 26 закладами, вчителі яких пройшли тренінг, частиною пілоту стали 26 шкіл, які цього будуть навчатися без змін. Результатом стане порівняння наприкінці року показників успішності, рівня булінгу, загального задоволення учнівства, отримання радості від навчання у школах з СЕЕН та у школах без неї.
“Коли ми розповіли про такий проект на П’ятій національній (не)конференції EdCamp Ukraine 2019, то отримали 182 командні заявки від шкіл, — розповідає голова EdCamp Ukraine, радник МОН на громадських засадах Олександр Елькін. — Ми приймали саме командні заявки, бо суть цієї програми у партнерстві батьків, учнів, вчителів, директорів шкіл. Ми проводили інтерв’ю, ми обирали школи з найбільшим потенціалом для втілення СЕЕН, з якимось досвідом у схожих програмах, бо ідея працювати з емоціями не нова. Але СЕЕН — це перша всеохоплива програма навчання такого масштабу, з такою науковою експертизою”.
Зараз вже готові навчальні програми для початкової та середньої школ, розробляється програма для старшої школи. “У вчителів є різні можливості використати це, — пояснює старша розробниця СЕЕН Кріста Тінарі. — Можна виділити для цього окремий урок, або ж розкладати на окремі навички та використовувати в різних предметах, можна використовувати так звані “години спілкування”, або навіть 5-хвилинні практичні вправи — у нас для всіх варіантів є методичні матеріали”.
Наступного року EdCamp Ukraine та Університет Еморі обіцяють оприлюднити базовий онлайн-курс з СЕЕН та надати вільний доступ до всіх методичних матеріалів, підготувати програми для старшої школи та навіть для ВНЗ та батьків, які хочуть використовувати СЕЕН у домашньому навчанні. Допомагати у розробці будуть не тільки американські, але й українські науковці та практики, серед яких офіційна консультантка української програми дитяча та сімейна психологиня Світлана Ройз, міністерка освіти й науки України (2016-2019) Лілія Гриневич, науковці та педагоги-практики.
“Весь цей навчальний рік ми будемо підтримувати наших учасників пілоту, збирати від них інформацію про перебіг проекту, готувати рекомендації для адаптації СЕЕН в Україні створювати українську проекцію програми, доповнюючи її новими уроками, створеними українськими спеціалістами, — говорить про плани Олександр Елькин. — А потім — готуватися до розширення проекту. Бо перший рік — це тільки пілот. Потім нам потрібно підготувати 200 вже не вчителів, а тренерів, які зможуть навчати СЕЕН педагогів по всій Україні. Це програма на 5 років, і ми хочемо змінити атмосферу, в ідеалі, в кожній українській школі”.