“Пора їхати в Польщу”. Як російська розвідка сіяла зневіру та валила владу Майдану. Дослідження Стенфорду
Стенфордська інтернет-обсерваторія опублікувала результати дослідження операцій розвідки Росії в інтернеті, проведеного на основі даних, наданих Фесбуком.
Експерти вивчили тактики, які агенти російської розвідки з “Главного управления Генерального штаба Вооружённых сил Российской Федерации”, або ГУ (більш відомого за старою назвою ГУР), використовували в інтернеті за останні роки, щоб формувати вигідне для Росії інтернет-середовище.
Головне в контексті України:
Дослідники вивчали мережу сторінок, пов’язаних з такими онлайн-групами як Кібер-беркут, “Комітет солдатських матерів України” та “Виїхати з України”.
У своїй агресивній кампанії дезінформації проти України (з 2014 року) російський уряд часто використовує суперечливі повідомлення, які, тим не менше, переслідують одну загальну мету: послабити Україну та залишити її під контролем Росії. (Напрошується паралель з діяльністю “Агенції з інтернет досліджень” (інші назви: IRA, “Ольгіно”) – ті також створюють декілька конфліктуючих груп, щоб збільшувати протистояння стосовно якогось дражливого питання, наприклад вакцинації, володіння зброєю або прав кольорового населення (у США)).
Серед багатьох часто протилежних векторів операцій розвідки Росії в Україні, дослідники виділили дезінформацію, спрямовану на зменшення легітимності влади у Києві; зниження рівня довіри до ЗСУ (з використанням для цього частини громадських організацій); для переконання українських громадян у тому, що у їхньої батьківщини “немає майбутнього” і тому необхідно емігрувати (в першу чергу, в Польщу)
Хоча сторінки, які були проаналізовані, мали різні напрямки діяльності, загальною об’єднуючою метою було знищення рівня підтримки влади та підсилення суперечок між східною та західною частинами країни, повідомляє texty.org.ua
Від редакції: зрозуміло, що конфлікти всередині України ідуть на користь зовнішньому ворогу. Тому критикам поточної влади (до якої ми також належимо), на нашу думку, не варто звертати її на людей, що за неї голосували – а лише на шкідливі дії та персоналії у новій влади.
Загалом, дослідники зі Стенфорда доходять висновку, що розвідка Росії використовувала модифіковані для інтернету методи, які відомі ще з часів Радянського Союзу: їх призначення штучно підсилювати наративи, вигідні для Росії та такі, що послаблюють її ворогів. Цікаво, що на відміну від значно більш успішного “Ольгіно” (які поширюють в першу чергу “меми”, а не наративи), розвідка досягала успіху лише в обмеженій кількості випадків, особливо коли внаслідок інформаційних спецоперацій їм вдавалося використати “корисних ідіотів” у мейнстрімних західних медіа.
Детальніше про методи російської розвідки читайте в дослідженні: https://cyber.fsi.stanford.edu/io/news/potemkin-pages-personas-blog