Як тернополяни можуть подавати скарги на поганий ремонт доріг та впливати на вирішення проблем дорожньої галузі

Поділитися

В Україні проаналізували вплив відкритих даних на дорожню галузь

Міністерство цифрової трансформації разом із проєктом USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» презентували результати якісного дослідження про вплив відкритих даних у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг в Україні. У ньому проаналізували, як оприлюднення даних впливає на життя громадян, провадження бізнесу та діяльність органів влади, а саме: які дані дають змогу моніторити витрати у дорожній сфері та виявляти порушення під час закупівель, де шукати ці дані, за допомогою яких інструментів громадяни можуть скаржитися на проблеми з дорогами у своїх населених пунктах і змушувати владу усувати їх.

Ще кілька років тому було неможливо зрозуміти та відстежити, як витрачають державні кошти на ремонти та утримання доріг в Україні. Сьогодні ж громадськість має доступ до сотень тисяч договорів публічних закупівель у дорожній галузі, що містяться у системі Prozorro. А на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних Укравтодор і служби автомобільних доріг оприлюднюють дані про фінансування дорожньої галузі, про виконання планових та поточних ремонтів тощо. 

Попри відкритість інформації, існує низка потенційних корупційних ризиків. У 2019 році правоохоронні органи визначили, що корупційна складова від загальної вартості ремонту та утримання доріг становить 10-15%[1]. Це може бути близько 10-15 млрд гривень із розрахунку, що у 2020 році на цю сферу в Україні передбачено фінансування близько 100 млрд гривень[2].

У дослідженні описують, який вплив має відкриття даних про ремонти доріг в Україні та які можливості воно створює для вирішення проблемних питань дорожньої галузі. Серед усього:

  • Виявляти змови виконавців. Інструменти на основі відкритих даних та аналіз документів із системи Prozorro допомагають відслідкувати поведінку учасників на тендерах, зв’язки між компаніями, де і як вони отримують довідки та готують документи для подання на тендер тощо.
  • Знаходити порушення під час тендерів з боку замовників. Схеми, коли дорогу ділили на шматки, щоб уникнути проведення тендеру, застосування нецінових критеріїв і прописування дискримінаційних вимог під певних виконавців – усе це можна виявити завдяки інформації, що міститься у Prozorro, і таким чином сприяти скасуванню проблемних закупівель послуг.
  • Удосконалювати процедуру закупівель. Аналізтендерних заявок, рекомендацій та інших документів автодорожніх структур дає змогу виявити порушення у процедурах закупівель та усувати недоліки на законодавчому рівні.
  • Подавати скарги на поганий ремонт доріг. Завдяки таким громадським сервісам на основі відкритих даних, як «Прозора інфраструктура» та «Антикорупційна карта ремонтів», мешканці можуть перевірити стан і якість відремонтованої дороги та повідомити про наявні недоліки для їх усунення.
  • Контролювати ефективне використання бюджетних коштів. Використовуючи дані на порталах data.gov.ua та spending.gov.ua, громадськість може перевірити невикористані кошти на утримання доріг та змушувати владу проводити ремонт.
  • Перевіряти підрядників. За допомогою сервісу «Прозора інфраструктура» замовники можуть оцінити досвід виконавців та якість попередніх робіт.
  • Перевіряти фахівців дорожніх структур на належне виконання обов’язків. Аналіз договорів з інженерами технічного нагляду за ремонтом доріг, обсягу їх навантаження та звітів технагляду дає змогу виявити недобросовісне надання послуг та корупційні схеми.

Більше прикладів використання відкритих даних у дорожній сфері можна знайти у звіті за посиланням.

Цей звіт є другим із серії якісних досліджень, в яких аналізують вплив відкриття даних на галузі економіки України. У вересні презентували перше дослідження про відкриті дані Державної архітектурно-будівельної інспекції України.

ДОВІДКА


Міністерство цифрової трансформації України – центральний орган виконавчої влади, що відповідає за впровадження політики Уряду щодо електронного урядування, інформатизації, розвитку інформаційного суспільства, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, цифровізації органів державної влади. Міністерство цифрової трансформації України разом з іншими органами державної влади та міжнародними партнерами сприяють впровадженню електронних послуг у багатьох сферах економіки – будівництво, земельні послуги, екологія, реєстрація бізнесу, оформлення субсидій, державна допомога тощо. Вебсайт: https://thedigital.gov.ua/

Проєкт USAID / UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» фінансується Урядом США через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Урядом Великої Британії через UK aid і підтримує Уряд України у реалізації видимих та успішних реформ у державному управлінні та послугах із метою значного зменшення та викорінення корупції. Проєкт TAPAS сприяє реформам електронного урядування у межах трьох компонентів: забезпечення широкомасштабного використання електронних публічних закупівель; підтримка ефективних програм відкритих даних по всій Україні; створення дієвих електронних сервісів для боротьби з корупцією. Проєкт виконується Фондом Євразія, розташованим у США, що є міжнародною організацією з розвитку, яка сприяє ефективному управлінню та розвитку громадянського суспільства. Більше про проєкт: http://tapas.org.ua/


Підписуйтесь на наш ТЕЛЕГРАМ-КАНАЛ

Долучайтесь до нашої групи у Вайбері

Ми в Instagram

Наша сторінка в facebook

Ми у whatsapp

СБУ викрила керівництво Державної архітектурно-будівельної інспекції Тернопільщини на створенні системної корупційної схеми

Понад дві третини тернопільських водіїв ігнорують ремені безпеки