Тернопільська область серед лідерів за кількістю проведених інституційних аудитів у школах – нової процедури вивчення діяльності школи закладів освіти, яка прийшла на зміну державній атестації шкіл.
Інституційний аудит пройшли у 2020 році шість шкіл області:
- Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів – заклад дошкільної освіти с. Товстолуг Великогаївської сільської ради;
- Тернопільський навчально-виховний комплекс “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – правовий ліцей № 2”;
- Котівський заклад загальної середньої освіти І ступеня Саранчуківської сільської ради;
- Більче-Золотецький навчально-виховний комплекс “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів”;
- Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Ярчівців;
- Киданецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів.
Всього у 2020 році Державна служба якості освіти провела 48 аудитів, а на 2021 рік заплановано – 265. Висновки і рекомендації за підсумками аудитів у школах Тернопільської області Державна служба якості освіти України опублікувала на своєму сайті.
Інституційний аудит – це зовнішнє оцінювання роботи школи, під час якого незалежні експерти вивчають освітні та управлінські процеси. Проводять інституційний аудит представники Державної служби якості освіти України та незалежні освітні експерти, серед яких — педагоги, методисти, директори та заступники директорів шкіл з усієї України.
“Під час інституційного аудиту група експертів вивчає освітнє середовище у школі, систему оцінювання учнів, педагогічну діяльність та управлінські процеси у закладі. Це чотири “кити”, на яких тримається якість освітньої діяльності школи. Відтак можемо побачити, як організований простір, у якому діти навчаються, чи комфортно та безпечно учням у закладі, а разом із тим, як працюють педагоги, чи прозоро та справедливо оцінюють учнів та, що дуже важливо, як працює директор, адже від управлінських процесів дуже залежить робота школи” – зазначає Голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак.
У висновках за підсумками інституційного аудиту експерти вказують на сильні сторони школи та успішні практики її діяльності, а також і на ті аспекти, які вдаються гірше та де діяльність школи потребує вдосконалення. У документі експертна група зазначає рівень, на якому перебуває школа за кожним із чотирьох напрямів оцінювання.
За підсумками аудиту закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів – заклад дошкільної освіти с. Товстолуг Великогаївської сільської ради та Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Ярчівців отримали другий, достатній рівень, за напрямами освітнє середовище та управлінська діяльність, а систему оцінювання та педагогічну діяльність у цих закладах експерти оцінили на третьому рівні, що вимагає покращення. У свою чергу Котівський заклад загальної середньої освіти І ступеня Саранчуківської сільської ради та Киданецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів отримали третій, що вимагає покращення, рівень за напрямом освітнього середовища, а система оцінювання, педагогічна діяльність та управлінські процеси у закладах − на другому, достатньому, рівні. У Тернопільському навчально-виховному комплексі “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – правовий ліцей № 2” покращення вимагають освітнє середовище та система оцінювання, а педагогічна діяльність та управлінські процеси − на достатньому рівні. За підсумками інституційного аудиту у Більче-Золотецькому навчально-виховному комплексі “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів” експерти оцінили на достатньому рівні освітнє середовище, систему оцінювання та педагогічну діяльність, а на високому рівні − управлінську діяльність.
Рекомендації, складені за результатами інституційного аудиту, є практичними порадами, як саме школа може вдосконалити свою діяльність. Разом з тим висновки і рекомендації є корисним джерелом інформації про школу для батьків та засновників (місцевої влади).
Наприклад, у рекомендаціях за результатами аудиту у закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів – заклад дошкільної освіти с. Товстолуг експертна група радить Великогаївській сільській раді, засновнику закладу, облаштувати територію початкової школи сучасним ігровим майданчиком та зонами для активного й пасивного відпочинку, а також облаштувати предметні кабінети базової та профільної школи. Також експерти звертають увагу Тернопільської міської ради, засновнику Тернопільського навчально-виховного комплексу “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – правовий ліцей № 2”, на потребі провести капітальний ремонт покрівлі закладу та відремонтувати або замінити застарілу систему електропостачання. Саранчуківська сільська рада, засновник Котівського закладу загальної середньої освіти І ступеня, отримала від експертів рекомендації щодо надання професійної підтримки та допомоги педагогам з питань впровадження інноваційних форм організації освітнього процесу та застосування формувального оцінювання, також експерти звернули увагу на потребі встановлення пандуса і ремонті спортивної зали.
Більче-Золотецька сільська рада, засновник Більче-Золотецького навчально-виховного комплексу “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів”, отримала рекомендації забезпечувати фінансування оновлення шкільних автобусів, проведення капітального ремонту системи опалення в майстерні опорного закладу, функціонування системи пожежної безпеки. Засновнику Загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с. Ярчівців, Зборівській міській раді, експерти рекомендували провести ремонт освітлення закладу, провести реконструкцію шкільної їдальні та відновити частково пошкоджену огорожу закладу. Збаразька районна державна адміністрація, засновник Киданецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, отримала рекомендації забезпечити належне методичне та матеріально-технічне оснащення навчальних кабінетів, облаштувати зону для рухливих ігор, забезпечити безбар’єрний доступ до закладу та встановити огорожу навколо його території.
Важливо, що рекомендації – це не перелік недоліків, а практичні поради, як саме школа може покращити свою діяльність. Ці рекомендації не є ультимативними та залишають школі право на власний розсуд вирішувати, як будувати свою діяльність після проведення інституційного аудиту.
Довідково
Інституційний аудит – це нова для України процедура оцінювання якості освіти у школах. Цей інструмент Державна служба якості освіти України почала використовувати у 2020 році в межах впровадження системи забезпечення якості освіти. Місія аудиту – допомогти школам підвищити якість їхньої діяльності та сприяти зростанню суспільної довіри до освіти. Аудити проходитимуть у школах кожні 10 років.
Хочете отримувати новини в месенджер? Підписуйтеся на наш ТЕЛЕГРАМ-КАНАЛ чи долучайтесь до нашої групи у Вайбері Ми є також в Instagram , у facebook та whatsapp