Українці стали менше пити?

Поділитися
Чи стали українці менше пити, як змінилися споживання та продажі алкоголю, та як криза на алкогольному ринку вплинула на доходи бюджету країни?

Алкоголь – вірний супутник воєн. Багато людей вважають, що в помірних дозах вживання алкогольних напоїв допомагає зняти стрес та підтримати моральний дух. У Міністерстві охорони здоровʼя кажуть, що це омана.

Хай там як, а українці вживали алкоголь і до великої війни. Війна вплинула лише на споживчі звички та характер споживання напоїв, а масова міграція населення та економічна криза посилили структурні зміни у виробництві алкоголю.

У 2022 році продажі спиртних напоїв обвалилися щонайменше на третину, а в деяких категоріях – на 67%. Влітку галузь почала відновлюватися, проте на цьому шляху є багато перепон.

Чи стали українці менше пити, як змінилися споживання та продажі алкоголю, та як криза на цьому ринку вплинула на доходи державного бюджету?

Що пʼють

Споживання алкоголю впродовж календарного року нелінійне. Частки його продажів змінюються залежно від сезону, кажуть у великому продуктовому ритейлері “Метро Україна”.

“Узимку зростає частка міцного алкоголю, влітку стають популярними слабоалкогольні напої, вино та пиво”, – каже керівниця напряму з управління категоріями товарів тривалого терміну зберігання “Метро Україна” Анна Малько.

За її даними, у 2021 році частка алкоголю в загальних продажах мережі становила 15%, зараз на нього припадають 14%. Важливо, що частка продажів напоїв українського виробництва росте, а імпортного – падає.

За підсумками 2021 року найбільшу частку продажів у грошовому вираженні становили лікеро-горілчані вироби – 35% від загальних продажів. Друге і третє місця з однаковим результатом, по 19%, посіли пиво та вино.

Війна суттєво змінила ринок. Серед причин – від’їзд великої кількості населення за межі України, обмеження в роботі закладів харчування та порушення логістичних потоків.

З кінця лютого до початку квітня продаж алкоголю був заборонений. Через бойові дії багато виробництв зупинилося. Змінилася й економічна поведінка українців.

“Ці фактори вплинули на кожну категорію алкоголю. Найменше постраждали продажі пива.

По-перше, на пиво вводилися слабші обмеження. По-друге, пиво – сезонний напій, тому в березні-квітні обсяги його продажів були невеликими”, – розповідає аналітик дослідницької компанії Pro-Consulting Євген Бондаренко.

За даними Pro-Consulting, у січні-червні 2022 року українці купили пива на 6,8 млрд грн, що на 34% менше порівняно з аналогічним періодом 2021 року. Продажі горілки впали на 53%, вина – на 58%, коньяку – на 66%.

Компанія Carlsberg Ukraine оцінює просідання ринку в березні-квітні 50% в споживанні та 68% – у виробництві. З травня ринок почав поступово відновлюватися.

За оцінкою профільної асоціації “Укрпиво”, за сім місяців 2022 року виробництво пива в Україні порівняно з аналогічним періодом 2021 року скоротилося на 32%.

Закриті заводи

Причиною падіння виробництва пива стала зупинка заводів найбільших виробників у лютому-березні.

“У перші дні війни три заводи Carlsberg Ukraine тимчасово зупинили роботу з міркувань безпеки. У березні ми запустили Львівську пивоварню, у травні відновив роботу Київський завод, влітку – Запорізький”, – повідомили в компанії.

Конкурент Carlsberg, компанія “AB In Bev Efes Україна”, ще не відновила роботу своїх броварень. Усі заводи корпорації розташовані в наближених до лінії фронту містах – Чернігові, Харкові та Миколаєві.

Натомість AB In Bev Efes імпортує позиції, які були доступні українському споживачеві до 24 лютого, у тому числі бренди, які варилися в Україні. Маркетинг-директор “AB In Bev Efes Україна” Анна Руденко каже, що компанія готується до відновлення виробництва.

У Pro-Consulting констатують, що через війну роботу призупинили переважно підприємства, розташовані на сході та півдні України, частково – у центральних областях. Більшу частину товару продавали із запасів січня або 2021 року.

“Підприємства зупиняли виробничі лінії через небезпеку для співробітників, заборону продажу алкогольної продукції, критичну зупинку логістичних ланцюгів, перенесення потужностей в інші країни або регіони”, – говорить Бондаренко.

Обмеження бʼють по бюджету

У Києві придбати алкоголь у магазинах можна з 11-ї до 19-ї години, у ресторанах – до 22-ї. В областях місцеві адміністрації самостійно встановлюють часові та інші обмеження на продаж алкогольних напоїв.

Обмеження часу продажу алкоголю спричинили зниження продажів, констатує Малько.

“Значна кількість людей може приїжджати в магазини тільки після роботи. Клієнти, для яких алкоголь не є основною метою приїзду, його не купують. Через це зменшилася кількість спонтанних придбань алкоголю”, – каже Малько.

У Carlsberg Ukraine додають, що в регіонах, наприклад, у Львові, заборонене споживання алкоголю на літніх майданчиках чи терасах.

“Через війну виробництво і споживання спочатку зупинилися, а після послаблення заборон – значно скоротилися. Будь-які обмеження негативно впливають на продажі”, – заявили в компанії.

Виробник стверджує, що одне робоче місце в пивоварній галузі дає шістнадцять робочих місць у суміжних сферах – роздрібній торгівлі, логістиці, ресторанному та готельному бізнесах.

“Від заборон та обмежень страждають постачальники та виробники: від фермерів, що вирощують ячмінь, до виробників упаковки. Основний ризик обмежень – робочі місця та зарплати багатьох працівників суміжних сфер, а також зменшення надходження податків до бюджетів різних рівнів”, – вважають у Carlsberg Ukraine.

Аналітики це підтверджують. Бондаренко з Pro-Consulting каже, що виробництво алкоголю є завершальною ланкою довгого економічного ланцюга.

“У ланцюгу задіяні фермери, виробники пляшок, ковпачків, етикеток, картону, плівок, перевізники, складські оператори, митні брокери та сертифікаційні компанії. Завершували цей ланцюг заклади торгівлі – магазини, бари, ресторани.

Заборона продажу алкоголю призвела до зупинки всього ланцюга, що зупинило виплати зарплат великій кількості працівників, а також податків до бюджетів”, – зазначає аналітик.

За даними порталу публічних фінансів Open Budget, за січень-липень план надходжень акцизу з виробленої в Україні продукції виконаний на 32,5% (надійшли 27,9 млрд грн).

Що далі

Pro-Consulting називає 2021 рік високоприбутковим для алкогольної індустрії. Зараз на ринку падають і споживання, і виробництво. Ця тенденція збережеться у 2023 році, кажуть в “AB In Bev Efes Україна”.

“Пройде час, поки ринок почне відновлюватися і зростати. Для цього повинні виникнути відповідні умови – припинення війни, стабілізація економіки, повернення територій та людей, які тимчасово виїхали з країни”, – вважає Руденко.

У Carlsberg Ukraine очікують, що восени споживання пива буде на 30% меншим, ніж у цю пору у 2021 році, і повторюють думку, що наразі є багато невідомих факторів.

“Споживання пива буде залежати від воєнної та економічної ситуації в країні, а також від умов, у яких буде працювати галузь. Стабільність у податковій політиці, дерегуляція та перегляд обмежень стосовно продажу, – це те, що може забезпечити передумови для стабільного відновлення галузі”, – вважають у компанії.

Влітку індустрія почала відновлюватися завдяки локалізації бойових дій та скасуванню заборони на продаж алкоголю, кажуть у Pro-Consulting. Рівень продажів та виробництва буде залежати від перебігу воєнних дій та економічної ситуації.

“Галузь поступово відновлюватиметься, але ця динаміка буде набагато нижча порівняно з 2021 роком. Оптимістичним сценарієм є налагодження логістичних ланцюгів і запуск роботи всіх виробничих ліній, які працювали до війни.

На повернення до споживчих показників 2021 року в регіонах, де активні бойові дії закінчилися наприкінці березня, буде потрібно близько двох років”, – повідомив Бондаренко.

“Ситні” часи для індустрії можуть настати нескоро, вважає Малько. Алкоголь не є товаром першої необхідності, тому це одна з категорій, від якої люди починають відмовлятися задля економії грошей.

“При погіршенні економічної ситуації і зменшенні доходів громадян слід очікувати зменшення продажів та перерозподілу продажів всередині категорії в бік дешевших напоїв”, – попереджає представниця “Метро Україна”.

Це підтверджують і виробники.

“Ми помічаємо даунтрейдинг: споживач вимушений вибирати більш доступне за ціною пиво через зменшення доходів. Частка преміального пива зменшується. У споживача знижується інтерес до спеціальних сортів”, – заявили в Carlsberg.

Тренд “преміумізації” підтримуватиметься завдяки менш вразливій до кризи категорії споживачів, каже Руденко.

Натомість тренд на збільшення частки так званих unisex-брендів (марки Kronenbourg, Garage, Somersby) зміниться на падіння через виїзд за кордон мільйонів жінок, додають у Carlsberg Ukraine.

ОЛЕКСАНДР КОЛЕСНІЧЕНКО

Економічна правда

Дозвольте близьким людям любити вас так, як вони вміють!

У селах майже вдвічі менше учнів мають доступ до дистанційного навчання, ніж у містах