“Дешеві” українці захопили ринок автоперевезень?
Коріння конфлікту тягнеться ще від лютого минулого року, коли Європейський Союз відкрив так звані “коридори солідарності”, аби спростити ввезення імпортних товарів в Україну. Ці коридори були розраховані, передусім, на гуманітарну та військову допомогу, а також на вивезення аграрної продукції, продаж якої є основним джерелом заробітку для України. 14 червня минулого року Україна з ЄС погодили Угоду про лібералізацію автомобільних перевезень, відому як “транспортний безвіз”. Вона скасувала дозволи на міжнародні перевезення країнами ЄС для українських перевізників, а також визнавала українські водійські права та сертифікати для професійних водіїв.
Рішення про спрощений в’їзд на територію ЄС є вигідним для України, не критичним для країн Європи, але вкрай болючим для місцевих перевізників. Ось як коментує ситуацію один з учасників акції на кордоні — водій-підприємець Єжи з польського міста Біла Підляська: “Українці дешевші, їм не потрібно відповідати європейським стандартам, тому вони мають великі переваги. Вони можуть перевозити будь-який вантаж в Європі дешевше, а ми, польські експедитори, повинні відповідати всім стандартам ЄС і сплачувати високі соціальні збори”. За його словами, українці захопили 90% ринку транскордонних перевезень, хоча раніше мали частку до 60%.
Збитки для економіки, пекло — для водіїв
Поляки блокують лише автомобільні пункти пропуску, залізничні ж працюють в штатному режимі. Але блокування однаково завдає суттєвого удару нашій економіці. Як заявив віцепрезидент Асоціації міжнародних автоперевізників Володимир Балін під час брифінгу в Медіацентрі Україна — Укрінформ, лише прямі збитки за перші два з половиною тижні блокади становлять понад 400 млн євро. Щодо непрямих втрат — блокада пунктів пропуску на кордоні стимулювала зростання цін на пальне. Наприклад, автомобільний газ за місяць здорожчав на 11,5 грн, або майже на 30%.
Хоча польські протестувальники заявляли, що не блокуватимуть приватні автівки, автобуси та вантажівки з товарами військового призначення і гуманітарну допомогу, на практиці блокується все. Зокрема, 3 грудня у черзі сфотографували вантажівку з військовими човнами, які Україна отримує від США. Блокада також загрожує життю та здоров’ю українських перевізників — впродовж місяця зафіксували вже дві смерті. Наші водії перебувають у вкрай поганих умовах — з дефіцитом води, продуктів, без душу та елементарних зручностей.
Яким може бути рішення?
Польські протестувальники вимагають відновити норму про обов’язкові транспортні дозволи для водіїв з країн, що не є членами ЄС. Також серед вимог — заборона реєстрації в Польщі компаній з капіталом з-поза меж ЄС, доступ до української системи “Шлях”, окремі черги для машин з ЄС у системі “єЧерга” та для порожніх авто. Виконання останньої вимоги представники України і Польщі вже погодили. Щодо інших — складніше. Польські перевізники, фактично, вимагають скасування “транспортного безвізу” для України. За словами очільника Мінвідновлення Олександра Кубракова, це — неможливо, і таке рішення навіть не обговорюється. Отже, компромісу доведеться шукати в іншій площині. Ситуація ускладнюється політичною кризою в Польщі. Команда чинного прем’єра Матеуша Моравецького, ймовірно, не залишиться при владі, а новий, опозиційний уряд буде сформовано не раніше середини грудня. Саме тоді й варто очікувати вирішення кризи на кордоні.