Залежність підлітків від смартфонів: як реагувати батькам?

Поділитися

Що робити,якщо життя вашої дитини проходить лише у телефоні
З розвитком технологій залежність людей від смартфонів та соціальних мереж стала нагальною проблемою. Зокрема, від неї страждають діти та підлітки, які користуються цифровими благами цивілізації з самого народження
Ми звернулися до експертки Наталії Мудрик, психологині, арттерапевтки, консультантки з психічного здоров‘я та членкині ГС “Національна психологічна асоціація України”. Вона пояснила, що робити батькам, якщо їхня дитина залежна від смартфона.
Наша епоха характеризується широкими можливостями, які пов’язані з цифровими технологіями. Наприклад, вільно передавати/приймати інформацію і мати миттєвий доступ до знань та послуг. Ми справді бачимо, як тісно пов’язані сучасні професії, наше дозвілля та користування цифровими пристроями. Часто для того, щоб розповісти про свій продукт широкій аудиторії, найкраще просувати його на різних цифрових майданчиках. Тобто, обійтись без гаджетів та соціальних мереж в цифрову епоху, в якій ми живемо, майже неможливо.

Водночас не секрет, що активне, а особливо нецільове використання соціальних мереж може бути фактором ризику тривоги та депресії у підлітків. Впевнена, що багато хто чув розповіді родин, що часте використання гаджетів заважає їх дітям вести активне соціальне життя, знижує функціональність і призводить до відмови від інших видів діяльності, які раніше цікавили і приносили їм задоволення. Така поведінка турбує і насторожує, тож усі шукають відповідь на питання – як зберегти психічне здоров′я і водночас бути в контексті з часом?

Для початку важливо запам’ятати, що частина з того, що діти роблять в Інтернеті, може відповідати їхньому віку та бути абсолютно нормальним проведенням часу. Наприклад, використання технологій, щоб спілкуватися з друзями, слухати музику, вивчати інтереси, проходити пізнавальні квести. Проте нижче я наведу приклад поведінки, яку можна вважати тривожними дзвіночками, і яку варто взяти до уваги.

Втрата самоконтролю: підвищена потреба дивитися телефон щоразу, коли дитина відчуває найменшу нудьгу чи негативні емоції.
Нехтування своїми обов’язками. Наприклад, дитина забуває про домашнє завдання або в нього/неї погіршуються оцінки через нав’язливе використання гаджетів. З’явилася схильність нехтувати зовнішнім виглядом, особистою гігієною, спізнюватися або забувати свій розклад через відволікання на гаджети.
Соціальна ізоляція, коли підліток проводить менше часу з родиною та друзями, ніж зазвичай. Відсутній інтерес до стосунків у реальному світі на користь віртуального зв’язку, який пропонують соціальні мережі та Інтернет.
Шкода фізичному здоров’ю та поява фізичного болю, а саме напруга очей чи біль у спині. Сидіти та дивитися на екран протягом тривалого періоду не є здоровим для тіла чи розуму підлітка, і це може спричинити проблеми з поставою, викликати головні болі та безсоння.
Якщо розпізнали подібне у своєї дитини, не зволікайте і зверніться до спеціаліста, який допоможе визначити, чи така поведінка не є вторинною і за нею не ховаються інші проблеми, пов’язані з психічним здоров’ям чи соціальним добробутом.

Іноді за цим можуть маскуватися такі труднощі, як:

Соціальна тривожність (фобія)
Депресія
Труднощі у навчанні, пов’язані з особливими освітніми потребами дитини та ін.
Тож, як наслідок дитина втікає туди, де є відчуття причетності до групи, де відчуває розраду, не зазнає труднощів і відчуває успіх. І тільки в комплексі з тим, щоб визначити першопричину і надати відповідну допомогу, можна впроваджувати профілактичні заходи, такі як:

Домовленості про обмеження часу використання екрана.
Сприяння спілкуванню з однолітками (залученість до заходів класу/школи, позашкільні активності, цікаве дозвілля).
Нагороди за позитивну поведінку (з’ясувати ключові мотиватори вашої дитини і використовувати їх, щоб допомогти підлітку позбутися звички нав’язливого використання гаджетів).
Заохочення альтернативних хобі/часу проведення. Дуже важливо, щоб батьки заохочували підлітка розвивати свої навички, таланти та інтереси, які не стосуються екранів. До прикладу, якщо підліток має хист до написання пісень і продюсування музики, подумайте про те, щоб запропонувати йому відвідувати уроки гри на гітарі або допомогти знайти свою першу гітару чи клавішні.

“На щиті” до села Ілавче, що в Іванівській громаді, повертається матрос, сапер Василь Швалюк

Як отримати безоплатно послуги з реабілітації в медзакладах Тернопільщини: усе, що потрібно знати