Місцева демократія під час війни: обмежувати чи розвивати?

Поділитися

Місцева демократія та розвиток місцевого самоврядування в умовах війни та після її завершення – важливі питання, які перебувають на межі двох визначальних сьогодні для української державності паралелей: збройної агресії проти України та переговорного процесу про вступ до ЄС.

Україна, проголосивши курс на європейську інтеграцію, зобов’язані імплементувати в своєму законодавстві найвищі стандарти реалізації та захисту місцевого самоврядування. Більше того, місцеве самоврядування є гарантом і мірилом демократії та розвитку держави в сучасних європейських демократіях. Тому Україна повинна посилювати своє законодавство та розширювати права громад. І це надзвичайно складно в умовах постійної загрози з боку РФ.

Спроможні територіальні громади в усіх куточках України з 2022 року стали важливим елементом спротиву під час повномасштабної російської агресії та довели, що децентралізація не лише не послаблює (як вважали противники реформи), але й значно підвищує стійкість та єдність держави, що загострюється в умовах загрози суверенітету та територіальної цілісності всієї держави.

У межах переговорного процесу про вступ України до ЄС, наша держава має презентувати систему публічного урядування, перспективу її розвитку, а також довести, що місцеве самоврядування ефективно виконує свої функції, є самостійним та спроможним — належним чином вирішує питання місцевого значення, визначені законом. Це те, що має враховувати держава, розробляючи політики щодо відновлення місцевого самоврядування та територіальної організації влади, посилення її демократичності та прозорості, особливо в умовах післявоєнного відновлення.

Зокрема згадаймо про Ukraine Plan, який накладає на Україну завдання ухвалити низку законопроєктів, зокрема №4298 Проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації», № 8222 Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад. Необхідно буде також врегулювати розмежування повноважень між центральною та місцевою владою. Та й загалом на нас очікує очікує виконання подальших зобовʼязань в межах розділу 22 “Регіональна політика та координування інструментами структурних фондів” під час переговорного процесу щодо вступу України в ЄС.

Місцева демократія не може мати абсолютного характеру в умовах правового режиму воєнного стану. Проте Парламент демонструє готовність посилювати можливості для співпраці між громадянами та місцевою владою. Хорошим прикладом стало ухвалення законопроєкту №7283 щодо внесення змін до Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших законодавчих актів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування. Цей документ сприятиме участі громадян у процесах ухвалення рішень на місцевому рівні та забезпечить ефективну співпрацю місцевої влади і жителів громад.

Так само як місцеве самоврядування посилює державу в багатьох напрямках, зокрема підтримки сил безпеки і оборони України, так і держава оперативно реагує на виклики та загрози місцевій владі та застосовує механізми впровадження тимчасових утворень (військових адміністрацій населених пунктів), які або посилюють, або повністю перебирають на себе права місцевої влади. Зрештою, відносини між державою та місцевим самоврядуванням постійно перебувають у зв’язку, що особливо актуальним під час війни.

Юрій Микитюк, керівник регіональних програм, заступник керівника відділу адвокації та міжнародних відносин

Нарешті закінчилось правління Василя Семенюка у Тернопільсько-Зборівській архиєпархії Української греко-католицької церкви

Геловін на порозі: чому це свято для українців ближче, ніж здається