Китай ворог України у війні з росією. Не купуйте китайського!

Поділитися

Новини за останні дні:

– 65% начиння для шахедів, що тероризують Україну, – зроблені в КНР під китайським брендом;

– пускові установки для шахедів – китайські;

– китайці намагалися викрасти технології української ракети «Нептун»;

– Huawei намагалася викрасти дані по дронах.

Це – мікродеталі загальної китайської підтримки російської війни.

Зараз відбувається пробудження України щодо китайської загрози: дедалі більше можновладців усвідомлює, що все, сказане з 2014 року про КНР, було цілковитою правдою.

Це позитивно.

Але треба більше. Набагато.
Особливо кричущими є деталі від ІО про спроби Xi’an Tianmao та Huawei вдертися в українську дронову екосистему.

Ще у травні Xi’an Tianmao заводили на китайських бізнес форум у Києві.



Додаємо сюди ж розслідування про локалізацію виробництва китайських аутелів на РФ для цілей війни в Україні.

Це не нове. Дуже не нове. Але для багатьох стало відкриттям.

Так само як китайська участь у виробництві шахедів, орланів – і загалом усієї можливої зброї росії

Китай – це ключовий фактор початку, перебігу та продовження російської війни в Україні. Розуміння та усвідомлення цього має бути каталізатором подальшого планування України та її партнерів.

Навздогін. Наратив про те, що шахеди, які цими днями нищать українські міста, – винятково іранські – помилковий. Шахеди робляться на РФ, у КНР, і віднедавна – у КНДР. Але всі вони збираються з китайських деталей / завезених за помочі КНР. Це важливо.

Розслідування bloomberg показує, як китайські постачальники відіграли ключову роль у війні Росії проти України

  • Згідно з документами, з якими ознайомилося Bloomberg, російська компанія «Аеро-ХІТ» співпрацювала з китайськими фірмами для створення безпілотників для російських військових.
  • Документи показують, що Aero-HIT співпрацює з інженерами Autel з початку 2023 року над локалізацією виробництва безпілотника Autel EVO Max 4T, який спочатку був розроблений для цивільного використання, але довів свою ефективність у бойових умовах.
  • «Аеро-ХІТ» стверджує, що її виробничий завод у Хабаровську зможе виробляти до 10 000 дронів на місяць цього року, і компанія швидко перетворилася на одного з основних постачальників дронів для військових операцій в Україні в Росії.

Невдовзі після того, як президент Володимир Путін розпочав повномасштабну війну проти України, маловідома російська компанія, що знаходилася за тисячі миль звідси, розробила план співпраці з китайськими фірмами та вирішення однієї з найнагальніших проблем, з якими стикається армія вторгнення, — потреби в бойових безпілотниках, які радикально змінювали поле бою .

Документи, з якими ознайомилося Bloomberg, зокрема службові записки компанії «Аеро-ХІТ», а також листування з російськими урядовцями, пропонують безпрецедентне розуміння того, як Москва скористалася своїми дружніми зв’язками з Пекіном, щоб обійти західні санкції та отримати ноу-хау та можливості для створення безпілотників для атак на Україну. У них детально викладено раніше неопублікований тематичний приклад російсько-китайської корпоративної співпраці в галузі оборонних технологій .

Разом ці документи показують, як чутливі технології можуть потрапляти з Китаю до Росії, навіть якщо уряд президента Сі Цзіньпіна заявляє, що не постачає їх жодній зі сторін.

Компанія «Аеро-ХІТ», яка отримала державне фінансування від Росії, стверджує, що її виробничий завод поблизу аеропорту в далекосхідному місті Хабаровськ зможе випускати до 10 000 дронів на місяць цього року, і планує розширити виробництво на більш досконалі моделі. Компанія швидко перетворилася на одного з основних постачальників дронів Росії для військових операцій у Херсоні, частково окупованому регіоні України, який, за наполяганням Путіна, має бути повністю переданий під контроль Москви в рамках будь-якої угоди про припинення війни.

Серед її продуктів є «Велес» – безпілотник з видом від першої особи (FPV), який дозволяє пілотам спостерігати за полем бою в режимі реального часу через екран або окуляри віртуальної реальності, підключені до камери квадрокоптера. Безпілотники FPV стали вирішальною зброєю для обох сторін війни, і численні повідомлення свідчать про те, що росія розгорнула їх для цілеспрямованого нападу та полювання на мирних жителів у місті Херсон, яке Україна успішно відбила наприкінці 2022 року.

FPV-дрони можуть коштувати від кількох сотень до кількох тисяч доларів, залежно від їхньої конфігурації. Згідно із замовленням на закупівлю, опублікованим у березні, з яким ознайомилося Bloomberg, одне замовлення на 100 моделей «Велес» оцінювалося в 8 мільйонів рублів, або близько 1000 доларів за дрон.

У червні минулого року Міністерство фінансів США запровадило санкції проти компанії Aero-HIT, заявивши, що безпілотники «Велес», які вона виробляє, «використовувалися російськими військами, що базуються в Херсоні, проти українських цілей».

«Аеро-ХІТ» не відповів на запит про коментар та детальний перелік питань.

Документи, що датуються кінцем 2022 року та червнем 2025 року, показують, наскільки Москва маскує своїх постачальників та постачає обладнання своїм військовим, часто використовуючи посередників, які працюють в інших секторах, таких як авіаційне харчування, сільськогосподарські постачання та послуги з перевезення морепродуктів.

У листі від 16 червня цього року компанія «Аеро-ХІТ» звернулася до керівника відділу міжгалузевих досліджень та спеціальних проектів Міністерства оборони Москви з проханням про фінансову підтримку для розширення виробництва шляхом локалізації виробництва безпілотника Autel EVO Max 4T.

Autel Robotics є одним з найбільших китайських виробників дронів та їх комплектуючих. Компанія заперечує постачання російських фірм або будь-які ділові відносини з ними станом на лютий 2022 року.

У листі, який містить фінансові плани щодо інвестицій у розмірі 7,1 мільярда рублів (90 мільйонів доларів) та графік пропонованих результатів протягом 28 місяців, зазначається, що російська компанія співпрацює з інженерами Autel з початку 2023 року. Відносини між двома фірмами були ненадовго перервані через санкції, але контакти з персоналом Autel були відновлені приблизно наприкінці 2024 року, і сторони ведуть переговори щодо локалізації виробництва безпілотника з травня 2025 року, йдеться в листі.

У пропозиції йдеться, що Autel EVO Max 4T спочатку розроблявся для цивільного використання, але довів свою високу ефективність у бойових умовах завдяки кільком ключовим перевагам, таким як радіомодуль, стійкий до засобів радіоелектронної боротьби. Ціна продажу становитиме 650 000 рублів за штуку з урахуванням ПДВ, а план передбачає виробництво до 30 000 одиниць на рік, згідно з деталями, викладеними в пропозиції.

Локалізуючи виробництво цієї моделі, компанія «Аеро-ХІТ» стверджує, що зможе зміцнити виробництво високотехнологічних дронів у росії та отримати передачу технологій і ноу-хау, включаючи прошивку, налагодження, виробництво та ремонт. Найголовніше, що проєкт інтегрує дрони з вітчизняними ІТ-системами та адаптує їх до потреб передової.

З листування незрозуміло, чи знає Autel, щодо якої Велика Британія запровадила санкції у листопаді за надання товарів і технологій, що підривають суверенітет України, про цей проект, чи це пов’язано з окремими співробітниками компанії або перепродавцями технологій Autel. Компанія також потрапила до чорного списку Міністерства оборони США за її ймовірні зв’язки з китайськими військовими.

Міністерство оборони росії не відповіло на запит про коментар.

У своїй електронній заяві Autel Robotics повідомила, що ніколи не співпрацювала з російською компанією Aero-HIT, а також не знає про будь-які місцеві виробничі домовленості, пов’язані з Aero-HIT або дроном Autel EVO Max 4T. Компанія заявила, що з лютого 2022 року повністю припинила всі ділові відносини та операції, пов’язані з hосією, припинила всі прямі та непрямі продажі російським компаніям та запровадила сувору внутрішню політику дотримання вимог.

У січні компанія Autel опублікувала заяву, в якій спростувала твердження США про свої зв’язки з китайськими військовими. «Як високотехнологічне підприємство, що спеціалізується на цивільних безпілотниках, Autel Robotics не є оборонним підрядником, постачальником для військових і не має жодної військової кваліфікації», – йдеться у повідомленні.

Пекін неодноразово заявляв, що контролює експорт так званих товарів подвійного використання, таких як безпілотники, які можуть бути використані у військових цілях, і що він ніколи не постачав жодній зі сторін летальну зброю. З документів незрозуміло, чи знає уряд у Пекіні про те, якою мірою деякі китайські компанії продовжують співпрацювати з російськими фірмами.

Міністерство закордонних справ Китаю не відповіло на запит про коментар.

Згідно з документами, оскільки Пекін посилив торговельні обмеження на експорт дронів, деякі китайські компанії відмовилися від роботи над російським проєктом і відмовилися від своїх контрактів, але інші зайняли їхнє місце.

Дрони стають дедалі важливішою зброєю як для України, так і для hосії, оскільки війна наближається до позначки в 3 1/2 роки. росія останнім часом значно посилила свої атаки на українські міста, часом надсилаючи залпи майже з 500 дронів за одну ніч, що призводить до зростання жертв серед цивільного населення.

За оцінками України, росія готується виробляти від 300 до 350 далекобійних безпілотників на день і хоче збільшити виробництво до 500 на день, заявив президент Володимир Зеленський наприкінці травня . Того ж місяця він повідомив групі журналістів, що Китай припинив продаж безпілотників Україні, але продовжує поставки до hосії.

Згідно з документами, витоки Aero-HIT та її відносини з постачальниками в Китаї сягають другої половини 2022 року та відіграли вирішальну роль у здатності росії виробляти дрони “Велес” у великих масштабах.

Восени 2022 року розпочалися переговори між російською компанією Komax, представниками Харбінської комплексної митної зони в Китаї та аеропортом Хабаровська, який розташований приблизно за 20 миль від китайського кордону, щодо будівництва складу зі спеціальними податковими та митними режимами для полегшення імпорту, а також налагодження виробництва дронів з використанням китайських деталей і технологій поблизу.

Згідно з російським реєстром підприємств, власником компанії «Комакс» є особа на ім’я Костянтин Басюк. За повідомленнями російських ЗМІ, він є колишнім оперативником КДБ, а з 2022 року — сенатором від окупованого Росією Херсона. Європейський Союз запровадив санкції проти Басюка у 2023 році. «Комакс» також управляє аеропортом Хабаровська.

У документі зазначено, що типи дронів, які сторони мали намір виробляти, були б схожі на типи китайських виробників Autel та SZ DJI Technology Co. Ltd., відомої як DJI. Міністерство оборони росії та інші державні установи були визначені як потенційні ключові клієнти.

Басюк не відповів на запит про коментар щодо Komax та аеропорту Хабаровська. Харбінська комплексна митна зона не відповіла на запит про коментар щодо переговорів з російськими фірмами.

Відносини активізувалися, коли між 28 квітня та 3 травня 2023 року російська делегація відвідала Китай для зустрічі з представниками Харбінської комплексної митної зони та компаній, пов’язаних з Харбінським технологічним інститутом (ХІТ), одним з провідних інженерних університетів Китаю, особливо престижним у галузі астронавтики та оборонних технологій.

Відносини HIT з китайськими військовими викликали занепокоєння США щодо його ролі в розробці передової зброї для Народно-визвольної армії, що призвело до того, що Міністерство торгівлі США запровадило санкції проти університету у 2020 році. HIT має давні зв’язки з росією; Путін відвідав цей навчальний заклад під час свого державного візиту до Китаю у травні 2024 року. HIT не відповів на запит про коментар.

Сторони домовилися про створення спільного підприємства в Хабаровську та про доставку до росії зразка зі 100 комплектів дронів. Під час тієї ж поїздки російська делегація також відвідала штаб-квартиру Autel Robotics та завод з виробництва дронів у Шеньчжені, згідно з російською службовою запискою.

Пізніше того ж місяця, 22 травня, російські та китайські представники спільного підприємства зустрілися зі спеціальним посланником Путіна на Далекому Сході Юрієм Трутнєвим на полях Китайсько-російського бізнес-форуму в Шанхаї. Трутнєв визнав проєкт пріоритетним і пообіцяв допомогти йому отримати дозволи від російської митної служби, щоб забезпечити безмитний імпорт, йдеться в іншій службовій записці. Заява на веб-сайті російського уряду підтверджує, що Трутнєв зустрівся з китайськими керівниками, «щоб обговорити розвиток співпраці між росією та Китаєм на Далекому Сході росії».

Трутнєв не відповів на запит про коментар.

Кілька дзвінків на номер телефону, що належить компанії «Реноваціо-Інвест», залишилися без відповіді. Bloomberg не зміг знайти інших контактних даних компанії.

У березні командир військової частини у Пскові, місті на північному заході Росії, надіслав листа до фірми «Аеромар-ДВ» з проханням допомогти у придбанні 100 безпілотників «Велес». У листі зазначається, що запит підтримало Міністерство оборони, а безпілотники потрібні для «виконання спеціальних завдань у зоні проведення спеціальних військових операцій».

Платіжне доручення підтверджує, що компанія «Аеромар-ДВ», яка надає послуги харчування та кейтерингу російським авіакомпаніям, включаючи державного перевізника «Аерофлот» , мала намір придбати у «Аеро-ХІТ» 100 дронів «Велес» приблизно за 8 мільйонів рублів.

Aeromar-DV не відповів на запит про коментар.

Bloomberg не може підтвердити, чи були дрони доставлені до 76-ї гвардійської десантно-штурмової дивізії у Пскові, але дрони “Велес” — які легко виробляти у великих масштабах, якщо залишаються доступними китайські компоненти — продовжують щодня обрушуватися на українські міста.

Якою мовою слухають музику українці?

Збитки “Динамо” за 2024 рік до оподаткування становлять 12,9 млн доларів, у “Шахтаря” – 42,8 млн