Від початку повномасштабної війни тисячі українок вступили до лав ЗСУ, почали активну волонтерську діяльність та допомагають державі на різних фронтах, економічному в тому числі. Експерти R&D центру YouControl за допомогою інструменту YC Market проаналізували вплив жінок на підтримку різних сфер бізнесу України у воєнний рік шляхом продовження діяльності компаній, що існують та відкриття нових.
Сфери, які найчастіше обирають жінки
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) більшість компаній (юридичних осіб), що діють станом на 1 березня 2023 року у власності жінок припадає на туристичний сектор. Таких підприємств зареєстровано 7,6 тисяч в Україні, що складає 51,7% від загальної кількості турфірм. Другу сходинку посіла освітня діяльність. 3,5 тис. компаній у сфері освіти належать жінкам, це 49,3% даного ринку. На третій сходинці опинились компанії в категорії “Операції з нерухомістю”. Жінки володіють 26,6 тисяч компаніями у цьому секторі, що складає 42,7% ринку.
Натомість найбільш непопулярною серед жінок є сфера водопостачання та утилізація – 1,3 тис. компанії, 20,1% ринку. Трохи кращі показники у сфери будівництва – у власності жінок 22,4 тис. компаній (26,3% ринку). До топ-3 не надто популярних сфер під контролем бізнес-вумен увійшла галузь ІТ: 6,9 тис. компаній у власності жінок складають 26,4% ринку інформаційних технологій.
Географія присутності компаній бізнес-вумен
Загалом, на території всієї України зареєстровано 306,2 тисяч компаній (юридичних осіб), бенефіціарками яких є жінки. Ця кількість складає 32,8% від усіх зареєстрованих в країні компаній. Для порівняння розподілу за регіонами розглядалась частка тих компаній, власницями яких є жінки.
Найбільш “популярним” регіоном присутності бізнесу у власності жінок є тимчасово окупована Автономна Республіка Крим – там зареєстровано 11 тис. компаній (компанії могли бути зареєстровані на території АР Крим ще до тимчасової окупації), що складає 37,8% від усіх підприємств представлених в регіоні. Згідно ЄДР ці компанії знаходяться у статусі таких, які не перебувають у стані припинення, тому де-юре їх приналежність відповідає зазначеному місцю реєстрації.
Частково окупована Донецька область займає другу сходинку – 15,2 тисяч компаній у власності жінок складають 36% від усього бізнесу в регіоні.
Третє, четверте та п’яте місця за відсотковим розподілом займають відповідно Миколаївська, Одеська та Запорізька області – 35%.
Найбільша кількість зареєстрованих компаній, закономірно у Києві – 94,8 тис. компаній з жінками-власницями зареєстровано в столиці, проте це 31,2 % від загальної кількості зареєстрованих та чинних компаній у місті, що нижче середнього значення по країні.
Найменша частка компаній у Сумській області – тут у власності жінок 30,5% від усіх компаній у регіоні.
Вплив повномасштабного вторгнення
Повномасштабне вторгнення росії в Україну завдало непоправної шкоди нашій державі. Нещодавно ми розповідали про те, як після 24 лютого 2022 року змінилась динаміка появи нових бізнесів в Україні. Вплив воєнного року позначився і на динаміці відкриття жінками нових компаній: вона зросла на 4,4 відсоткових пункти у порівнянні з 2021 роком.
Щодо секторального розподілу, то в період з 24 лютого 2022 року по 24 лютого 2023 року саме сфера освіти та охорони здоров’я найвідчутніше поповнились новими гравчинями: збільшення присутності women-owned компаній у кожній – плюс 4,1 і 7,8 відсоткових пункти відповідно, у порівнянні з середніми частками в економіці.
Освітній сектор перемістився на першу сходинку – за рік жінки відкрили 95 компаній у цій сфері, що склало 53,4% ринку. Другу сходинку посів сектор “Охорони здоров’я”- 49,3% (113 компаній). У лідери за часткою заснованих жінками фірм також увійшли компанії, що працюють у сфері “Медіа та кіно”.
Збільшення присутності підприємств саме у цих секторах можна пов’язати з підвищенням попиту на компанії у цих секторах. Освіта в сучасних умовах стала необхідністю у зв’язку з руйнуваннями окупантами державних закладів освіти у регіонах, де проходять найзапекліші бої. Сфера охорони здоров’я сьогодні є однією з найбільш актуальних з очевидних причин – через активні бойові дії та регулярні масовані ракетні обстріли на території всієї держави потреба в медичній галузі значно зросла.
Цікавим є і значне підвищення частки новостворених компаній у галузі кіновиробництва. Безумовно, збільшення компаній у цій сфері напряму пов’язане з потребою доносити світу реальний стан подій в Україні за допомогою кінематографа. 33 компанії відкриті жінками склали 42,9% від загального ринку.
Найбільших втрат зазнав туризм: закономірно частка компаній у власності жінок зменшилась на 14 відсоткових пунктів відносно звичного середнього показника цього напрямку.