Восени 2024 Rating Group і UNICEF дізналися, що 27% українських підлітків мають значний (високий або підвищений) рівень стресу. У жовтні 2025 ця частка складає вже 37%. Особливо стрес збільшився у дівчат віком 10-13. Ми опитали понад 900 дітей з попереднього дослідження (лонгітюдне дослідження) та дізналися, що за рік в 40% дівчат цього віку посилився стрес.
Зростання стресу в підлітків супроводжується певними (часто негативними) відчуттями. У кожної десятої дитини/підлітка, у якої виріс стрес, основним відчуттям останнім часом є розчарування.
Натомість діти, у яких з 2024 року зменшився стрес, частіше відчувають радість, спокій, інтерес. У них менше хвилювання, суму, розчарування.
Як це пов’язано зі стресом батьків?
У кожному п’ятому випадку основне відчуття дітей і батьків за останній час збігається. Найчастіше йдеться про хвилювання.
Частина дітей переймає хвилювання від батьків, і стрес посилюється
Хвилювання є найчастішим відчуттям серед дітей із високим і підвищеним рівнем стресу.
Що допомагає дитині долати стрес?
Довірливі стосунки та спілкування. Близько 77% дітей, які відносно частіше спілкуються з батьками й близькими про свої почуття й переживання, мають гарну стресостійкість (серед тих, хто спілкується рідко, таких трохи більше половини). Рівень стресу в дітей, які часто спілкуються з батьками, вдвічі нижчий.
Хобі чи улюблене заняття. Діти, які часто займаються улюбленою справою, частіше мають низький або помірний рівень стресу (68%). Натомість серед однолітків, які мало займаються хобі, таких менше половини. Особливо ресурсними є спільні хобі дітей і батьків.
Спорт, фізична активність. Більшість дітей, які часто займаються фізичною активністю, мають високу адаптованість до стресу (майже 60%). Серед тих, хто не займається спортом або робить це рідко, таких 38%. Спорт і фізичні активності – надійні чинники зменшення стресу дитини. Натомість гірше, коли умовно єдиним або основним хобі дитини є проведення часу за гаджетами про гаджети та відеоіграми. За даними нашого попереднього дослідження, найнижчі рівні резильєнтності (порівняно з однолітками, які займаються іншими хобі) мають саме діти, чиї хобі – це ігри в телефоні, комп’ютері.
Методологія
Терміни проведення: 3-7 жовтня 2025 р.
Метод опитування: CATI>CAWI (Computer-Assisted Telephone Interview – телефонні інтерв’ю з використанням комп’ютера, CAWI – онлайн-опитування). На першому (CATI) етапі відбувався контакт з батьками, які давали згоду на онлайн-опитування дітей. На другому етапі діти проходили за персональним посиланням опитування дітей. Після цього батьки отримували персональне запрошення пройти онлайн-опитування батьків.
Розмір вибірки: 2531 респондент. З них 1572 – діти 10-18 років, 959 – їхні батьки. Майже 900 дітей пройшли опитування повторно в лонгітюдному форматі.

