Об’єднаний «Київстар» – українська бізнес-одиниця VimpelCom Ltd., до складу якої увійшли оператори «Київстар» і «Beeline-Україна», – за підсумками 2010 року продемонстрував стабільне лідерство на телеком ринку країни і показав впевнений приріст за основними показниками діяльності, включаючи обсяг абонентської бази, рівень трафіку, що споживають клієнти, і загальний рівень прибутковості компанії.
Що важливо для пересічного абонента – у 2010 клієнти отримали послуг мобільного зв’язку на 35% більше, при цьому «середній рахунок» залишився практично на рівні 2009 року.
Абонентська база і ARPU
Гарні показники у 2010 році «Київстар» продемонстрував за абонентською базою. Активна клієнтська база в мобільному сегменті відновила своє зростання і збільшилася на 1,5% до 24,4 млн. осіб. При цьому середній дохід від одного абонента (ARPU) виріс на 1,3%. У сегменті фіксованого інтернету в 2010 році зростання абонбази було «вибуховим» – кількість користувачів збільшилася на 143,5%.
Драйвери зростання
Мобільна телефонія
Мобільна телефонія продовжує займати провідне місце – понад 80% – у структурі доходів оператора.
У 2010 році маркетингові рішення «Київстар» у розвитку мобільного зв’язку були спрямовані на стимулювання споживання і просування безлімітних тарифів у всіх сегментах.
У масовому сегменті був виведений новий тариф «Єдина ціна» з вихідною тарифікацією 25 коп./хв. на всі напрямки, а також тарифи «Свобода», «СМС і розмови» і «25 мільйонів», перший тариф для об’єднаної бази абонентів «Київстар» і «Beeline-Україна».
Для бізнес-клієнтів було введено лінійку нових безлімітних тарифів «Необмежений зручний», «Необмежений + Інтернет», «Необмежений + СтарСвіт», «Необмежений VIP», «Абсолютний необмежений».
Істотні успіхи продемонстрував бренд DJUICE. Тарифні інновації та активний розвиток дефініції «територія розваг» дозволили зупинити відтік абонентів і вивести цей молодіжний бренд на новий виток розвитку. Істотну роль тут зіграв інноваційний тариф «Бомба» з єдиною вихідною тарифікацією 10 коп./хв. на всі напрямки, також оновлений тариф «DJUICE Безлім + Музика», до якого було включено пакетний обсяг інтернет-трафіку, а також активне просування актуальної цифрової музики.
Ці кроки, за результатами 2010 року, призвели до зростання споживання послуг телефонії – MOU збільшився на 34,7% – і, відповідно, збільшенню ARPU на 1,3%, а також дозволило стабілізувати абонентську базу та мінімізувати міграцію абонентів до інших операторів.
У 2010 році загальний голосовий трафік склав 142 млрд. хвилин. З урахуванням зростаючого обсягу споживання послуг зв’язку в 2010 році ємність радіомережі «Київстар» збільшено на 17%.
Мобільний інтернет
У 2010 завдяки зниженню ціни та наданню акційного трафіку відбулося суттєве зростання продажів модемів – за підсумками року було реалізовано 315 тис. пристроїв, що на 110% більше в порівнянні з 2009 роком. Це призвело до збільшення споживання мобільного трафіку через пристрої з «великим екраном». У 2010 обсяги передачі даних у радіомережі «Київстар» склали 2,5 тис. терабайт (це близько 2 млн. копій фільмів). Загальна кількість реалізованих модемів, починаючи з 2008 року, склала 0,5 млн. шт.
За підсумками 2010 року загальна кількість користувачів мобільного інтернету склала близько 1,8 млн. абонентів. Доходи від мобільної передачі даних зростають і також стають істотною частиною сукупного доходу.
Мультимедійний контент
Від послуг мультимедіа в 2010 році «Київстар» в цілому отримав 326 млн. грн. – це близько 3% усього річного доходу компанії. Тільки від продажу цифрової музики в минулому році компанія отримала 135 млн. грн.
Під егідою бренду DJUICE на порталі dmd.djuice.com.ua було створено інтернет-спільноту – майже 3 тис. молодих гуртів і музикантів, які представляють свій контент. За рік з цього порталу було завантажено 57 млн. композицій, що в перерахунку на CD складає близько 4 млн. дисків.
Система голосування та рейтингування дозволила з цього контенту відібрати найбільш якісний продукт і перемістити на комерційну вітрину, де він продається у форматі рингтонів, фултреків та ді-джинглів. Середня ціна треку – близько 2 грн.
Домашній інтернет
Об’єднання «Київстар» – найкращого бренду в Україні та оператора № 1 у мобільному зв’язку – та «Beeline-Україна» – сильного і досвідченого гравця ринку послуг фіксованого зв’язку для бізнесу та широкосмугового доступу на базі FTTB – дозволило створити мультисервісного оператора з унікальними компетенціями та досвідом .
У 2010 році «Київстар» на 60% розширив географію FTTB. Прокладено більше 4 тис. км. оптоволоконного кабелю, вдвічі збільшено ємність інтернет-каналів, з 40 Гбіт/с до 95 Гбіт/с збільшено пропускну здатність мережі.
У 2010 році послуга широкосмугового «Домашнього інтернету» від «Київстар» була підключена в 27 нових містах України та за підсумком року стала доступною у 37 містах, у більш ніж 2 млн. квартир у 21 тис. житлових будинків. За підсумком 2010 року «Київстар» обслуговував понад 266 тис. абонентів «Домашнього інтернету». У 2010 році обсяг IP-трафіку, переданого і прийнятого клієнтами «Домашнього інтернету», перевищив 95 петабайт (майже 100 млн. гігабайт).
У результаті в 2010 році доходи від «Домашнього інтернету» збільшилися на 104,4% і склали 97,7 млн. грн. У сукупному доході об’єднаного «Київстар» за 2010 рік частка доходу від FTTB поки що склала 1,3%, при цьому даний напрямок є потенційним драйвером зростання доходу оператора.
Зростання прибутковості та доходів
Збільшення загальної прибутковості компанії відображено в показнику OIBDA margin, який в 2010 році збільшився на 1,5 процентних пункти і склав 53,6%. Це найвищий показник не тільки на українському ринку, але й у цілому в групі операторів VimpelCom Ltd.
Домогтися цього дозволили ефективні маркетингові рішення, а також синергетичний результат об’єднання операторів та ефективне управління витратами, які були знижені на 0,2%, незважаючи на загальну інфляцію та п’ятикратне збільшення обов’язкових платежів за користування частотним ресурсом.
Доходи від мобільного зв’язку в 2010 році у порівнянні з 2009 роком збільшилися на 0,2%, при тому що відбулося значне скорочення надходжень від інтерконекту – близько на 20%.
Інтеграція операторів
Однією з центральних подій 2010 на телеком ринку України стало об’єднання українських активів VimpelCom Ltd. на базі оператора «Київстар». Інтеграційні процеси об’єднаного «Київстар» йдуть за планом і вже дали перші результати: синергетичний ефект, досягнутий у 2010 році, оцінюється на рівні близько $ 52 млн.
Інвестиції у розвиток
Капіталовкладення в 2010 році у порівнянні з попереднім роком зросли на 38% до понад 2 млрд. грн. Вони були спрямовані на розвиток мобільної мережі, зокрема ємностей для забезпечення зростаючого трафіку, а також на розвиток фіксованого інтернету за технологією FTTB (послуга «Домашній інтернет»).
Ключові показники діяльності
об’єднаного «Київстар» – української бізнес–одиниці VimpelCom Ltd.
в 4 кварталі та в цілому за 2010 р. у порівнянні з попередніми періодами
Україна, про-форма
(млн. грн) |
4 кв. 2010 | 4 кв. 2009 | 4 кв. 10/09 | 3 кв. 2010 | 4 кв.10/ 3 кв. 10 | 2010 | 2009 | 2010 / 2009 |
Чиста операційна виручка | 3,198.2 | 3,174.9 | 0.7 % | 3,365.4 | -5.0% | 12,488.9 | 12,521.9 | -0,3% |
Скоригована OIBDA | 1,709.1 | 1,643.9 | 4.0 % | 1,913.2 | -10.7% | 6,695.5 | 6,529.4 | 2.5% |
Скоригована маржа OIBDA, % | 53.4 % | 51.8 % | 56.8% | 53.6% | 52.1% | |||
Комерційні, адміністративні та загальногосподарські витрати | 944.1 | 898.3 | 5.1% | 873.5 | 8.1% | 3,578.1 | 3,586.5 | -0,2% |
|
176.2 | 220.1 | – 19.9% | 167.3 | 5.3% | 668.7 | 788.9 | -15.2% |
|
767.9 | 678.2 | 13.2% | 706.2 | 8.7% | 2,909.4 | 2,797.6 | 4.0% |
Комерційні, адміністративні та загальногосподарські витрати у процентах від чистої операційної виручки, % | 29.5% | 28.3% | 26.0% | 28.6% | 28.6% | |||
Капітальні витрати | 584.0 | 421.0 | 38.7% | 403.3 | 44.8% | 2,005.3 | 1,453.7 | 37.9% |
Україна, про-форма
Виручка (млн. грн.) |
4 кв. 2010 | 4 кв. 2009 | 4 кв. 10/09 | 3 кв. 2010 | 4 кв.10/ 3 кв. 10 | 2010 | 2009 | 2010 / 2009 |
Чиста операційна виручка | 3,198.2 | 3,174.9 | 0.7 % | 3,365.4 | -5.0% | 12,488.9 | 12,521.9 | -0,3% |
|
3,064.8 | 3,013.6 | 1.7 % | 3,239.4 | -5.4% | 11,945.2 | 11,926.9 | 0,2% |
|
133.5 | 161.3 | -17.2% | 126.0 | 6.0% | 543.8 | 595.1 | -8.6% |
|
77.7 | 82.5 | -5.8% | 74.9 | 3.7% | 299.4 | 329.8 | -9.2% |
|
25.2 | 66.1 | -61.9% | 27.2 | -7.4% | 146.7 | 217.5 | -32.6% |
|
30.6 | 12.7 | 140.9% | 23.9 | 28.0% | 97.7 | 47.8 | 104.4% |
Україна, про-форма
Операційний розвиток |
4 кв. 2010 | 4 кв. 2009 | 4 кв. 10/09 | 3 кв. 2010 | 4 кв.10/ 3 кв. 10 | 2010 | 2009 | 2010 / 2009 |
Мобільні операції | ||||||||
|
24,390 | 24,034 | 1.5% | 25,057 | – 2,7% | 24,390 | 24,034 | 1.5% |
|
456.6 | 379.1 | 20.4% | 433.2 | 5.4% | 430.9 | 320.0 | 34.7% |
|
40.3 | 40.0 | 0.7% | 42.6 | – 5.4% | 39.8 | 39.3 | 1.3% |
|
5.1 | 5.0 | 2.0% | 5.4 | – 5.6% | 5.0 | 5.0 | 0.0% |
Операції за послугами фіксованого зв’язку | ||||||||
|
266.1 | 109.3 | 143.5% | 213.8 | 24.5% | 266.1 | 109.3 | 143.5% |
|
38.2 | 44.7 | -14.6% | 38.0 | 0.6% | 41.0 | 57.2 | -28.3% |
|
4.8 | 5.6 | -14.3% | 4.8 | 0.0% | 5.2 | 7.3 | -28.8% |