На початку червня радіо «FM Галичина» стартує в Тернополі, згодом – у Луцьку, де радіокомпанія виграла частоти на конкурсі в березні. Про це повідомив директор радіомережі Роман Заяць в інтерв’ю «Вголос». Також, за його словами, одночасно із цим мережа оновлює програмне наповнення та ефірне оформлення.
«У першу чергу ми міняємо музичне наповнення радіостанції, швидше впорядковуємо його. Чітко підбираємо музику до вимог та смаків нашої цільової групи. Зараз музичний контент тестується у фокус-групах. Друге – ми змінюємо оформлення радіо, так звані джингли, позивні, новинні підклади – те, що називається одягом радіостанції», – розповів він.
Новий «одяг» озвучили вокаліст «Мертвого півня» Михайло Барбара і музикознавець Софія Іванова.
Як уточнив «Телекритиці» Роман Заяць, позивний у радіостанції залишиться «FM Галичина», зміниться лише слоган – «Файне радіо!».
Що стосується музичного наповнення, то збільшиться кількість української фолк-етно-ска музики. «Ми формат кардинально не змінюємо, ми його ретушуємо. Слухач відчує, що стане більше української музики так званого фолк-етно-ска напрямку», – сказав ТК пан Заяць. За його словами, музичний формат радіостанції дотепер не був чітко стилізованим.
Протягом наступних місяців радіомережа оновить програмний продукт. Плануються до запуску кулінарна програма під робочою назвою «Галицькі пляцки», позановинні репортажі. «У суботу в ефірі звучатиме класичний репортаж “Герої Галичини“ з життєвими історіями та оригінальними записами з усіх куточків Галичини. В перспективі – ряд гумористичних передач», – зазначив в інтерв’ю «Вголосу» пан Заяць.
Зменшувати кількість інформаційних випусків «FM Галичина» не планує. Навпаки – вже запроваджені суботні випуски й так звані позапланові новини в момент, коли виникає потреба.
За словами пана Заяця, цільовою аудиторією «FM Галичина» є люди віком від 30 до 50 років, мешканці Галичини. «Оскільки радіо носить чітко виражений регіональний характер і за територією мовлення, і за назвою, то наша головна мета, як творча, так і комерційна – здобути високий рейтинг популярності у Західній Україні», – сказав він.
Конкретизувати «Телекритиці», на яке місце в рейтингу львівських радіостанцій планує вийти «FM Галичина», Роман Заяць не береться, оскільки «ми не маємо достовірних досліджень, де ми зараз знаходимося і від чого ми зможемо відштовхуватися».
Водночас керівник «FM Галичина» повідомив ТК, що протягом року радіомережа планує збільшити надходження від реклами втричі.
Як повідомляла ТК, у квітні «FM Галичина» очолив Роман Заяць.
«FM Галичина» розпочало мовлення в ефірі наприкінці 2010 року. Радіо сьогодні виходить на 11 частотах у Львові та всіх районах Львівської області, а також у Шацьку на Волині. У березні ТРК «Галичина» виграла конкурс на частоти у Тернополі та Луцьку.
За даними державного реєстру телерадіоорганізацій, власником ТОВ «ТРК “Галичина”» є львівське ТОВ «Енергія консалтинг», яке пов’язують зі львівськими бізнесменами Ярославом і Богданом Дубневичами. Цій компанії також належить «Львівська газета».
Радіо «FM Галичина», пропрацювавши рік на ринку, оновлює свій формат. Цю місію покладено на медіа-менеджера Романа Зайця, за плечима якого великий досвід створення та розвитку радійних проектів («РадіоМан», портал он-лайн радіо MJoy Radio). Віднедавна він – директор «FM Галична».
Романе, як так сталось, що Ти очолив «FM Галичина»?
Впродовж березня тривали перемовини щодо коректив програмного продукту радіо «Галичина», проводив моніторинг радіо як зовнішній консультант. На початку квітня отримав пропозицію витягнути радіо з кризової ситуації…
А воно було в кризі?
«FM Галичина» було в складній ситуації. Радіо існує вже рік часу. Треба віддати належне Ірі Сандуляк та команді, що вони запустили його, а відтак зроблено значний «шмат» організаційної та технічної роботи. Однак, радіо не завоювало своєї слухацької ніші.
Віднедавна, із появою двох нових частот (два місяці тому «FM Галичина» отримала частоти у Луцьку і Тернополі. – прим.авт.), перед радіо постали нові амбітні завдання. По-перше, необхідно досить швидко переформатувати програмний продукт радіостанції для того, щоб вона в нових містах зазвучала вже в оновленому стилі.
Паралельно і також в міру швидко необхідно зробити радіо максимально доступним цільовій аудиторії, до якої нам слід достукатися. А це – люди віком від 30 до 50 років, мешканці Галичини. Оскільки радіо носить чітко виражений регіональний характер і за територією мовлення, і за назвою, то наша головна мета, як творча, так і комерційна – здобути високий рейтинг популярності у Західній Україні.
Але попередня команда саме таке, галицьке, радіо і будувала… Чи правильно я розумію, що основна проблема, яка спричинила кризу, – низькі надходження від реклами. Це загальний стан ринку?
Є дві складові. Перша складова – це криза. У 2009 році ринок радіореклами сильно просів, більш ніж на 40%. Але у 2011 році вже намітилась плюсова тенденція, ринок почав зростати. Однак тенденції зростання доходів «FM Галичина» поки що немає. І це неправильно. Адже радіо – не лише творчий проект, але й підприємство. Радіо-підприємство повинно працювати в умовах ринку реклами і прагнути приносити позитивний фінансовий результат інвесторам.
Чому зникли деякі програми, наприклад, вечірнє ток-шоу, на яке спочатку радіо покладало значні сподівання?
Я прийшов на радіо, коли цих програм вже не було. З тих же програм, які лишилися, ми, навпаки, розширили присутність в ефірі тих, які користуються популярністю в слухачів і мають перспективи розвитку. Наприклад, програма привітань досі виходила тривалістю година, ми ж розширили до двох годин ефіру. Також плануємо вводити нові ефірні позиції, скажімо, кулінарна програма, позановинні репортажі. Але все це – дрібні правки. Головне на сьогодні – працюємо, щоб з початку червня стартувати з оновленим іміджем.
Хіба правильно таке робити влітку?
Звісно, ні. Ми можемо, звичайно, і не стартувати, але чи буде гарним варіантом тягнути воза, який інерційно вже летить туди, куди не треба. Тому вибір такий: ми стартуємо літом, вводитимемо зміни так, щоб у новий медіа-сезон увійти з іміджево та програмно оновленою радіостанцією.
Чого стосуватиметься оновлення?
У першу чергу ми міняємо музичне наповнення радіостанції, швидше впорядковуємо його. Чітко підбираємо музику до вимог та смаків нашої цільової групи. Зараз музичний контент тестується у фокус-групах.
Друге – ми змінюємо оформлення радіо, так звані джингли, позивні, новинні підклади – те, що називається одягом радіостанції. Дві продакшн студії працюють над цим. Маю надію, що до початку червня встигнемо цю роботу завершити і протестувати нові продукти. Запуском оновленого оформлення радіостанції ми фактично анонсуємо початок подальших програмних змін, що триватимуть впродовж наступних місяців.
Які саме програми і для якої аудиторії?
Повторюсь, зовсім скоро з’явиться кулінарна програма. Її робоча назва «Галицькі пляцки». У суботу в ефірі звучатиме класичний репортаж «Герої Галичини» з життєвими історіями та оригінальними записами з усіх куточків Галичини. В перспективі – ряд гумористичних передач.
Всі програми, що звучатимуть в ефірі, будуть максимально підлаштовані під регіональну специфіку радіостанції та ментальність галицької аудиторії. А ця аудиторія таки особлива, бо має свій музичний смак, має специфічне почуття гумору, неймовірно велику довіру до церкви … галичани люблять смачно поїсти, по-пліткувати й обов’язково «висповідатися на Великдень» Все це ми враховуємо при розробці майбутніх програмних рубрик.
«FM Галичина» ігнорує місцеву російськомовну аудиторію, а вона, як на мене, має більшу купівельну спроможність і, відповідно, є більш цікавою для рекламодавців. Чому?
Це не правда. Коли ми говоримо про галицьке радіо і галицьку аудиторію, то маємо на увазі всіх без винятку мешканців Галичини. Галичани – це унікальна суміш різних культур. Правдою ж є те, що російськомовна попса на нашому радіо не звучатиме. А щодо російськомовних пісень, то їх достатньо багато звучить в ефірах інших радіостанцій.
І ще, купівельно спроможна аудиторія – це також ті, що переїхали жити у міста з сіл чи менших містечок. Вони тут навчалися, здобули освіту, залишилися працювати, поодружувалися, отримали статус й за нашими розрахунками мають вдало відреагувати на оновлене «FM Галичина».
Які ще концептуальні зміни очікуються?
Варто згадати про технічну складову. «FM Галичина» звучить на 14 частотах, які в більшості розміщені близько одна до однієї. Ми плануємо використати так зване автоматичне перемикання сигналу прийому радіостанції у залежності від потужності, щоб ті, хто подорожує автомобілем, могли плавно переходити з однієї частоти на другу, навіть не помічаючи їхньої зміни. Радіо буде звучати монолітно і це великий плюс в очах слухачів.
Під новий формат ми також змінимо звукове забарвлення радіостанції. Це – взаємопов’язані речі.
Ваші слухачі скаржаться, що певний час на окремих територіях, де присутнє «FM Галичина», радіо випадало з ефіру або звучало надто гучно?
Ці технічні недоліки ми, в принципі, вже здолали. Радіостанція має 24 години на добу звучати однаково, безперебійно, без будь-якого перешкалу сигналу, і це вже діє.
Раніше «FM Галичина» робила акцент на новини, тому навіть Ірина Сандуляк воліла називати радіо «інформаційно-музичним», а не «музично-інформаційним», як записано в ліцензії. Цей пріоритет залишився?
Кількість новин на радіо не зменшилася, навпаки, як продюсер, я ввів суботні випуски й так звані позапланові новини в момент, коли виникає потреба. Усім радійникам відомо, що процес новин на радіо є достатньо затратним. Тому він буде підв’язаний безпосередньо до того, яким чином ми розпорядимося нашими комерційними надходженнями. Зменшувати кількість інформаційних випусків точно не будемо.
Нові зіркові ведучі на радіо з’являться?
Я би дуже хотів, щоб появились нові ведучі. Ми над цим працюємо. Поки що тільки привідкрию таємницю, хто озвучував «новий одяг» радіо – Михайло Барбара і Софія Іванова.
Як вплинула на місцевий радіоринок, зокрема на «FM Галичина», поява «Радіо24»?
Ми в різних нішах працюємо, а тому навряд чи є конкурентами. Проект «FM Галичина» є в значній мірі унікальним перш за все з технічної точки зору. Це – мережа з найбільшою кількістю радіочастот на території Західної України – чотирнадцять. Більше ніхто не має. Тому логічно, що ми чітко себе позиціонуємо як радіо для широких верств населення. Тобто радіо масове, радіо народне, радіо для галичан. Галичани святкують з радіостанцією, відпочивають з нею, йдуть до церкви, приходять з церкви… Ми їх супроводжуємо на кожному кроці. Якщо хтось і має схожий формат, то він обмежений незначною потужністю.
А «Львівська хвиля»?
Саме останнє моє зауваження стосується «Львівської хвили», яку чути тільки у Львів та околиці.
І все ж таки, що Ти думаєш, як фахівець, про «Радіо24»?
«Радіо24» позиціонує себе як радіостанція для активних людей, які шукають оперативної інформації. Треба віддати належне – це вдала синергія між існуючими медіа-проектами Роман Андрейка. Але на їхньому місці я б не ігнорував музичну складову радіо.
Два місяці тому «FM Галичина» отримала дві частоти, в Тернополі і Луцьку. Коли в цих містах почнеться мовлення?
На початку червня, як тільки буде готове нове оформлення, ми стартуємо у Тернополі, згодом – в Луцьку.
Ще, по-секрету, можу засвітити наш новий слоган – «Файне радіо». Чому обрали на перший погляд ніби «заїзджене» слово «файне»? Бо попри те, що воно є типовим старим галицизмом, широко вживається і сьогодні, а також гарно сприймається на всій території України. З часом вибудуємо логічну послідовність ефірних подій: файна музика – файні конкурси – файні забави – файне радіо!
Коли у вас нарешті повноцінно запрацює сайт?
Ой, сайт – це… Думаю, репрезентативну сторінку з новим логотипом та лайфстрімом ми запустимо в червні. Згодом сайт розбудуємо, адже в напрямку он-лайн медіа є неоціненний досвід проекту MJoy Radio.
Андрій Сорока, «Вголос»