Керівник обласної ДАІ Віктор Пак – про сумні цифри, нові закони і найближчі плани

Поділитися
Перше півріччя 2011-го ознаменувалося для українців кардинальними реформами правлячої верхівки. Зміни торкнулися податкової, пенсійної, банківської сфер, але для кожного водія, напевне, найактуальнішою стала реформа Державтоінспекції. Які наслідки матиме для них скорочення штату правоохоронців? Наскільки вплине зменшення кількості дорожніх патрулів на аварійність на дорогах? Для чого потрібно було відміняти техогляд? На ці та інші запитання ми попросили відповісти начальника УДАІ УМВСУ в Тернопільській області, полковника міліції Віктора Пака.

 

– Вікторе Йосафатовичу, саме зараз підбито підсумки роботи ВДАІ за І півріччя цього року. Що кажуть цифри?
– Головне завдання Державтоінспекції – зниження аварійності на дорогах і зменшення тяжкості ДТП. На цих даних і будується порівняльний аналіз усіх показників. Від початку цього року в області сталося 112 автопригод, у яких загинули 24 людини та 136 отримали поранення. У порівнянні з минулим роком маємо зниження аварійності на 10%, також на 7% знизився показник кількості поранених, натомість кількість загиблих зросла на 3 особи. Здавалося б, динаміка позитивна, але мушу відзначити, що з настанням літа водії та пішоходи почали нехтувати навіть елементарними правилами безпеки на дорозі. Якщо взяти цьогорічний червень і порівняти його з минулорічним, то кількість автопригод зросла на 52% (21 ДТП проти 32), при цьому кількість загиблих зросла на 100% (3 смерті на дорозі торік проти 6 у цьогорічному червні), майже вдвічі зросла кількість поранених – 49 і 25.

– Як можна пояснити, що саме в червні простежується зростання кількості поранених і смертей на дорогах?

– На це впливають різні фактори. Наприклад, та сама погода, яка цього червня була аж занадто примхливою: то постійні дощі й холод, то кількатижнева спека, і все це – з різкими перепадами температури. Основним залишається людський фактор, бо саме людина є епіцентром ДТП. В основному аварії з нещасними випадками ставалися через перевищення швидкості (30 ДТП, в яких загинуло 9 осіб і 38 поранено), порушення правил обгону і виїзд на смугу зустрічного руху (18 ДТП, в яких загинуло 7 осіб та 27 отримали поранення), а також проїзд перехресть, маневрування тощо. Змушений констатувати, що найбільше ДТП зі смертельними наслідками скоєно з вини водіїв, які перебували у нетверезому стані, здебільшого у нічний час і на дорогах місцевого значення. Стосовно пішоходів, то у червні було скоєно 45 наїздів на них. Як наслідок, 6 людей загинуло та 44 отримали поранення. Тобто третина від усієї кількості постраждалих на дорогах – це пішоходи. Вони страждають незалежно від того, порушує правила дорожнього руху водій чи ні. Уявіть собі: вечір, сутінки, пішохідний перехід, транспорту майже немає, пішохід виходить на «зебру», впевнений, що водій його бачить. А водія можуть засліпити фари зустрічного автомобіля – і стається ДТП. Дуже часто також пішоходи припускаються помилки, коли йдуть по краю проїжджої частини. За відсутності освітлення і тротуару водії часто здійснюють наїзд на них. Не можемо не згадати і про дітей. З початку року було скоєно 5 ДТП з вини юних учасників дорожньо-транспортного руху, при яких двоє дітей загинуло та троє отримали поранення.

– Хіба діти можуть стати винуватцями ДТП?

– Так, бо дітьми називають усіх осіб, що не досягли 18-річного віку. Та зрозуміло, що вже з 14-ти років вони вважають себе повністю дорослими. Візьмемо, наприклад, ДТП, яка сталася в лютому в Шумському районі. 18-річний житель Шумська не справився з керуванням автомобілем «Фольксваген», вдарився об трос огородження і загинув. Ще одна автопригода трапилась 24 травня у Збаразькому районі – велосипедист зіткнувся зі скутером. У результаті хлопець теж загинув. А от 26 червня у Чортківському районі неповнолітній водій скутера не справився з керуванням, допустив перекидання, в результаті чого травмував неповнолітнього пасажира.
Та, напевне, найжахливіше, коли діти страждають з вини дорослих, їдучи пасажирами у авто. Як це, приміром, сталося 29 червня у Збаражі, коли водій не справився з керуванням, допустив перекидання автомобіля і зіткнення з бордюром. У результаті загинула пасажирка 1992 р. н., жителька села Базаринці цього ж району. Інша пасажирка із травмами різної складності була госпіталізована.
Як бачимо, проблема забезпечення безпеки дорожнього руху багатогранна і вирішується не лише працівниками ДАІ, а й залежить від кожного водія та пішохода. Той самий водій таксі чи маршрутки має усвідомлювати, що він несе відповідальність за долю тих пасажирів, котрих перевозить. Також свій вклад у безпеку руху мають зробити працівники дорожніх та комунальних організацій, які повинні забезпечити належний стан утримання доріг, починаючи від ремонту ям до нормальної розмітки дороги.

– Чи можна назвати якийсь із районів Тернопільщини лідером за кількістю ДТП?

– У цьому півріччі це Бучацький. Якщо торік тут зафіксували 3 автопригоди зі смертельними випадками, то зараз маємо 7 ДТП, у яких четверо загиблих і 5 поранених. Відзначились ростом сумних показників Заліщицький, Збаразький, Кременецький, Лановецький і Теребовлянський райони.

«Водії звикли до високих штрафів»

– З нового року почали діяти нові правила гри для водіїв. Зокрема, збільшилися штрафи за керуванням авто у нетверезому стані, введено заборону на спілкування по мобільному телефону тощо. Як вони діють на практиці?
– Коли ці штрафи тільки-но ввели, люди боялися і були значно обережнішими. Нині ж водії до цього звикли і знову розслаблюються. До слова, зараз піднімається питання і про підвищення штрафів за неправильний проїзд залізничних переїздів (Тернопільщина в цьому плані має гіркий досвід, коли на переїзді загинули п’ять пасажирів автобуса), планують знову підняти штрафи за керування у нетверезому стані. Але тут свою роль повинні зіграти суди. Адже навіть при накладанні таких великих штрафів порушники починають шукати погрішності в роботі працівників ДАІ. Й оскільки українські суди гуманні, вони частіше накладають штрафи, ніж позбавляють прав. У результаті порушники не відчувають всієї повноти відповідальності і продовжують порушувати правила руху. Колись водіїв – любителів оковитої позбавляли прав на керування, і це був дуже дієвий захід! Думаю, час повернутися до такої практики.

– Кому вигідна відміна техогляду і які вона дасть результати?

– Верховною Радою зараз прийнято рішення про відміну технічного огляду для приватних власників транспортних засобів, повна маса яких складає до 3,5 тонни. З одного боку, це, можливо, і правильно. Бо талон техогляду не є гарантом справності автомобіля на найближчі 2 роки. З іншого боку, кожен водій і сам ретельно слідкує за своїм авто, адже дбає про власну безпеку. І, можливо, ті кошти, які він досі витрачав на технічний огляд, тепер підуть на ремонт його автомобіля. Між тим, наші працівники, які патрулюють на дорозі, й надалі перевірятимуть технічний стан транспортного засобу, який має явні ознаки пошкодження.

Однак я мушу відзначити і негативний момент у відміні техогляду. Бо завдяки йому ми досі мали змогу контролювати сплату штрафів, наявність полісу страхування, медичної довідки тощо. Тобто ДАІ тримала на контролі ситуацію і з водіями, і з їхніми автівками. А нині прийнято рішення, що медичної довідки не потрібно, транспортний податок скасовано… Залишили тільки страховий поліс. Крім того, в ДАІ діяли фіксовані ціни на проходження техогляду, а приватні підприємці, які зараз діагностуватимуть машини, можуть встановлювати вільні ціни, що не вигідно для автовласників.

– Але не для всіх автомобілів відмінено техогляд?

– Так, за нами залишено техогляд автобусів, які проходять його двічі на рік, таксі, а також інших автомобілів підприємств, фірм та організацій, незалежно від форми власності. Проте хочу повідомити, що МВС сьогодні ініціює створення пересувних станцій діагностики, які перевірятимуть технічний стан автомобілів одразу на дорогах. Уже, як мені відомо, придбали 27 таких станцій, та скільки з них потрапить до Тернополя, ще невідомо. Однак, на мою думку, найкращий метод діагностики технічного стану автомобіля – на фірмових СТО.

– Як, на Вашу думку, вплине на ситуацію на дорогах обмеження прав працівників ДАІ? Адже тепер вони не можуть патрулювати за межами населеного пункту…

– На даний час наші працівники в основному несуть службу на дорогах не державного значення, а місцевого. Це пов’язано з тим, що саме тут маємо найвищу аварійність. І за межами населених пунктів патрульний автомобіль постійно курсує дорогою з проблисковими маячками і контролює ситуацію. Тобто патруль не має права стояти на місці, але має всі повноваження для припинення правопорушень на дорогах.

– Кошти від проходження техогляду раніше надходили у спецфонд, з якого купували засоби для роботи і працівників ДАІ, і міліції зокрема. Як тепер виживатиме ДАІ?

– Державтоінспекція отримувала лише кілька відсотків від вартості проходження техогляду. Загальна сума так званого «доходу» була досить незначною. Але і цей мізер був необхідний, бо витрати на формений одяг, систему регулювання, закупівлю пального ніхто не відміняв.

– Поряд із техоглядом ВР відмінила доручення для водіїв. Зрозуміло, що у цивілізованих країнах для керування машиною вже давно потрібні лише права водія. Але в Україні сьогодні утримується високий показник викрадень авто. Чи збільшиться він після цього нововведення?

– Доручення ніхто не відміняв, просто сьогодні вони не є обов’язковими. Зараз достатньо під час оформлення автомобіля повідомити МРЕВ про те, хто ще буде ним керувати (ці дані вносяться безкоштовно). Всі ми розуміємо, що доручення – це насамперед прихована форма продажу автомобіля з метою уникнення високої плати за переоформлення права власності. Відтепер доручення при керуванні авто іншою особою перестали бути обов’язковими ще й тому, що можливості Державтоінспекції сьогодні дозволяють швидко перевірити, яке відношення має водій до автомобіля, яким керує.

– Як ви реагуєте на закиди водіїв, що працівники ДАІ безпідставно їх зупиняють?

– Є чітко визначений ряд випадків, коли працівник ДАІ має право зупинити автомобіль, навіть якщо для цього немає видимих причин. Для прикладу, якщо стається ДТП, інспектору потрібно опитати учасників чи свідків. Або у випадку, коли працівник ДАІ зупиняє для перевірки автомобіль, який, можливо, перебуває у розшуку. Чи ось вам свіжий приклад. 5 липня працівники окремого підрозділу ДПС м. Тернополя побачили автомобіль, який збирався повертати в іншу сторону, аж раптом водій передумав і почав втікати. Патрульні його наздогнали. Виявилось, що цей чоловік не тільки викрав автомобіль ВАЗ-2104, а й, швидше за все, готував новий злочин, бо в салоні були знайдені маски з прорізами, спортивні костюми, гумові рукавички тощо. Перед тим, у ніч з 3 на 4 липня, наші працівники теж затримали автомобіль, якій перебував у розшуку. Оперативними заходами було встановлено, що за цим викрадачем значились вже кілька викрадень.

– Знаю, що ви постійно звітуєтесь, як у вас проходять перевірки перевізників під час операції «Автобус-2011». Чи зменшується кількість правопорушень від такої прискіпливої уваги до водіїв автобусів?

– Найдієвіший вплив на перевізника – це позбавлення його права займатися підприємницькою діяльністю. Також свій ефект мають спільні рейди із представниками ЗМІ тощо. У першу чергу, сам водій повинен розуміти, що він несе відповідальність за життя і здоров’я своїх пасажирів, тоді він сам буде дбати про технічний стан свого автобуса і дотримання правил дорожнього руху.

Менше патрулів – більше фотокамер

– Днями з’явилася інформація про те, що найближчим часом органи УМВС, в тому числі й ДАІ, буде скорочено на 40%. Як це вплине на роботу вашої служби?

– На даний час по всій Україні проходить реформування Державтоінспекції і Тернопільщина в цьому процесі – не виняток. Дійсно, передбачається серйозне скорочення як апарату, так і рядових працівників. Однак я певен, що це не відобразиться на якості роботи. Адже ті кошти, які йдуть нині на утримання штату ДАІ, підуть на автоматизацію системи – тобто обладнання шляхів відеокамерами, які в автоматичному режимі фіксуватимуть порушення швидкісного режиму, правил обгону тощо. Патруль тільки отримуватиме дані про те чи інше правопорушення і, відповідно, вживатиме заходів.

– А як же людський фактор? Адже величезна кількість людей, які працювали в ДАІ, залишаться без роботи…

– Так, але це вимога часу, а не чиясь примха. У першу чергу під скорочення потраплять працівники пенсійного віку, інші, можливо, отримають право перейти у схожі служби, де є вакансії. Не без того, що когось доведеться скоротити, хтось захоче сам піти, бо з’являться нові умови праці, які вимагатимуть нового підходу до реалізації завдань щодо безпеки дорожнього руху. Оцінюватимуть професійні якості кожного працівника, при цьому нижню ланку ДАІ скорочуватимуть в останню чергу.

– Чи є дані, як саме буде автоматизовано нашу область? Скільки потрібно камер, обладнання?

– Ці дані нами вже пророблялися і зараз надіслані в Управління ДАІ МВС України. В першу чергу такі прилади мають стояти на дорогах державного значення. Але всі ми розуміємо, що для цього потрібні кошти, яких нині вкрай бракує. І якщо сьогодні плануємо одні цифри та представляємо їх у Київ, то через рік, коли заплановане дійде до реалізації, це вже будуть зовсім інші, набагато вищі цифри.

– Доводилося чути, що на Тернопільщині працюють над відкриттям кількох постів у районах…

– Дійсно, в нашій області планується відкриття трьох постів: біля Зборова, Підволочиська та Чорткова, на яких нестимуть службу наші працівники. Головне їх завдання – це допомога учасникам дорожнього руху в наданні будь-якої інформації, можливість викликати «швидку» чи іншу технічну допомогу, створення місць для того, щоб водій мав можливість безпечно переночувати. З часом на цих майданчиках буде встановлено обладнання, яке фіксуватиме весь потік транспорту. Тому в разі виникнення ДТП ми матимемо можливість прослідкувати, хто міг би бути до неї причетним, а також виявляти машини, що значаться у розшуку. Окрім того, відеофіксація транспортних потоків дозволить оперативно передавати дані про порушення на пост ДАІ, який зупинятиме порушників і складатиме відповідний протокол.

– Чи торкнулися нові реформи МРЕВ?

– Звісно. Тепер у МРЕВ діятимуть фіксовані ціни на переоформлення й оформлення транспортних засобів, незалежно від їх виду, а також за складання іспитів для водіїв. В останньому випадку матиме значення лише кількість категорій, на які складається іспит.

– За останніх півроку місцеві медіа багато писали про нововведення, які були запроваджені тернопільською ДАІ для профілактики правопорушень. Це і демонстрація водіям відеозйомок із місць ДТП, й інформаційні плакати з фотографіями, і перевірка спільно з журналістами того, як водії реагують на автівки із спецсигналами, і те, що на автошляхах розміщені постраждалі в аваріях автівки… Яка результативність цієї роботи?

– Ви знаєте, дуже важко оцінювати вплив на водіїв того чи іншого заходу. Але якщо завдяки цьому одну-дві смерті на дорозі вдасться уникнути – це вже вагомий результат. Водночас я із впевненістю можу сказати, що така шокова терапія дуже впливає на підсвідомість водіїв. Вони задумуються над вірністю приказки «Тихше їдеш – далі будеш»…

– Які ще заходи плануєте задіяти для профілактики?

– Ніщо так не дисциплінує водія, як автомобіль ДАІ, що їде позаду. Звичайно, до кожної машини нашого працівника не приставиш. Нині ж можу говорити про те, що найближчим часом працюватимемо у напрямку автоматизації порушень ПДР. Бо автоматиці байдуже, хто скоїв порушення – автомобіль губернатора чи рядового водія.

Ми ще не можемо спрогнозувати сьогодні, наскільки ефективними виявляться зміни, які сьогодні впроваджуються у нашій системі. Та найголовнішим нашим пріоритетом була, є і залишиться думка людей про нашу роботу.

Іван Білий, газета “Номер один”

Як головний тернопільський соціаліст Василь Богачук підтримав кулаками Олександра Мороза

Суд виніс вирок стосовно автоперевізників, які грубо порушили законодавство про працю