З метою надання оцінки стану формування і рівню виконання Хоростківського міського бюджету, а також виявлення шляхів удосконалення управління бюджетними коштами, КРУ в Тернопільській області провело державний фінансовий аудит ефективності виконання Хоростківського міського бюджету.

Аудитом охоплено період 2008-2010 років та І квартал 2011 року.

За результатами дослідження встановлено, що Хоростківською міською радою проводилась певна робота по забезпеченню наповнюваності міського бюджету, наданню соціальних гарантій місцевій громаді. Разом з тим результати аудиту засвідчили наявність низки проблем при формуванні та виконанні міського бюджету, ефективності використання наявних земельних ресурсів.

Аналізом виконання дохідної та видаткової частин бюджету встановлено, що при недофінансуванні видатків загального фонду бюджету на рахунках бюджету акумулювались кошти, що могли б бути скеровані на здійснення необхідних видатків.

Зокрема, при наявності на кінець 2008 року коштів у сумі 55,7 тис.грн. сума недофінансованих видатків загального фонду бюджету становила понад 3 тис.грн. У 2009 році при найменшій наявності коштів в кінці року в сумі 133,2 тис.грн. невиконання видаткової частини бюджету становило 95,9 тис.грн.; у 2010 році – при невиконанні видаткової частини бюджету в сумі 100,5 тис.грн. акумульовані кошти на рахунку міської ради в зазначений період становили в межах від 81,2 до 439,9 тис.грн.

Тобто, незважаючи на постійне перевиконання дохідної частини загального та спеціального фондів  бюджету та наявність на рахунках міської ради вільних залишків, органом місцевого самоврядування не забезпечено виконання видаткової частини бюджету.

З огляду на те, що, згідно з новоприйнятим Бюджетним кодексом, 100 відсотків плати за землю надходитиме до бюджету місцевого самоврядування. Відповідно актуальним для місцевої громади залишається питання ефективного використання наявних земель. Однак, як встановлено аудиторами, через тривале затягування з виготовленням документації на право користування землями, міський бюджет втрачає чималі фінансові ресурси. Так, внаслідок використання земельних ділянок без оформлення правовстановлюючих документів 25 суб’єктами господарювання у 2008-2010 роках та І кварталі 2011 року бюджет м. Хоросткова втратив 696,5 тис.грн.

Крім цього, як стало відомо в ході аудиту, у 50 відсотків випадків після затвердження проектів землеустрою та отримання рішення про надання в оренду земельної ділянки потенційними орендарями затягувалася реєстрація договору оренди. А саме, в одинадцяти із 21 орендаря даний термін становив від 3 до 15 місяців, внаслідок чого втрати бюджету становили 10 тис.грн.

Не сприяло максимальному наповненню бюджету і те, що після викупу об’єкта нерухомості власники не поспішали з оформленням договорів оренди на земельні ділянки, на яких знаходиться об’єкт. Тим часом, оформлення договорів оренди землі одразу після викупу об’єкта нерухомості місцевий бюджет міг би додатково отримати майже 36 тис.грн.

Аналіз використання 20,45 ріллі, що знаходиться під проектними дорогами Хоростківської міської ради, засвідчив їх безоплатне використання протягом охопленого аудитом періоду. Як наслідок, бюджет недорахувався ще 27 тис.грн.

На думку аудиторів, зазначені втрати міського бюджету від використання земельного фонду зумовлені не тільки недосконалістю чинного законодавства в сфері регулювання земельних відносин, а також і недостатнім контролем з боку органу місцевого самоврядування та виконавчої влади району за платним використанням землі.

Окрім цього, аудиторами виявлено ряд резервів, що можуть надалі наповнити місцевий бюджет значними надходженнями.

Зокрема, в ході проведення аудиту встановлено, що у 2010 році розпочато процес відчуження пайового фонду колишніх колективних сільгосппідприємств Хоростківської міської ради (23,12га – за межами та 1,8 га в межах населених пунктів). У разі оформлення права оренди на землі під реалізованими будівлями та спорудами  резерв надходжень орендної плати до міського бюджету становитиме 133,4 тис.грн. щорічно.

При наданні в тимчасову оренду невитребуваних земельних часток (паїв), яких станом на 1січня 2011 року за межами міської ради налічувалось в кількості 318,92 га, надходження фінансових ресурсів можуть становити 421,3 тис.грн на рік.

Станом на 1квітня 2011 року на території міської ради  налічувалось 5 об’єктів земель водного фонду (ставків), придатних для господарського використання, загальною площею 127,31 га. Протягом 2008-2010 роках два з них передано в оренду. У випадку проведення належної роботи з надання в оренду інших трьох об’єктів водного фонду (70,6 га), наприклад, для ведення рибництва, Хоростківський бюджет може додатково отримувати щонайменше 186,8 тис. грн. щорічно.

В разі розробки на законодавчому рівні механізму переоформлення права постійного користування землею  підприємствами, які зазнали реорганізацій та змінили форму власності, проте продовжують користуватись державними актами на право постійного користування, а також посилення роботи місцевих органів влади у даному напрямку, можливий резерв надходжень до бюджету Хоростківської міської ради складе не менше 377,5 тис. грн. на рік.

Окрім зазначених земельних питань, аудиторами встановлено, що в результаті неперегляду та не затвердження міською радою фактичних економічно обґрунтованих тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення, доведених Державною інспекцією з контролю за цінами, КП «Комунальник», розрахунково, втратив доходів на суму 274,4 тис. грн.

Натомість, з міського бюджету комунальному підприємству упродовж 2008-2010 років було виділено бюджетних коштів у сумі 311,3 тис.грн на: покриття частини витрат на тарифи для населення на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (28,3 тис.грн.), на розвиток водопровідно-каналізаційного господарства (188 тис.грн.), на фінансування заходів «Міської програми розвитку КП «Комунальник» на 2010-2011 роки» (100 тис.грн.).

Однак левова частка (87%) зазначеного фінансування використана КП «Комунальник» на виплату заборгованостей із заробітної плати з нарахуваннями у фонди  124,5 тис.грн. (40%), що сформувалась внаслідок погіршення фінансового стану підприємства за попередні роки, та на оплату спожитих підприємством енергоресурсів – 146,3 тис.грн. (47%). Лише 9% бюджетних коштів, або 29 тис.грн., спрямовано на розвиток водопровідно-каналізаційного господарства. Ще 4 відсотки (12 тис.грн.) спрямовано на розробку документації.

Як наслідок, КП «Комунальник» за результатами діяльності у 2008-2009 роках отримало збитків на суму, відповідно, 100,8 тис. грн. та 131,9 тис. грн., за І квартал 2011 року – збитки становили 26,6 тис. грн. Стан водогосподарських систем-водопроводів, очисних споруд та інших основних засобів на рівні 100 відсотків зносу, аварійність каналізаційних мереж – 70%.

Крім того, згідно з реєстром укладених на 2010 рік договорів на послуги з вивезення твердих побутових відходів встановлено, що комунальне підприємство лише частково уклало договори на надання послуг з населенням та установами і організаціями, які розташовані на території міської ради. Так, кількість приватних структур, підприємств, установ та організацій, зареєстрованих на території міста, становить 97 одиниць, проте кількість укладених договорів – 51 або 53%. Кількість господарських дворів на території м. Хоросткова налічується 2011, а договорів на вивезення твердих побутових послуг укладено лише 1035, або 51 відсоток.

В разі охоплення договорами на послуги з вивезення твердих побутових відходів усіх потенційних користувачів можливий резерв додаткових доходів КП становитиме не менше 24,5 тис.грн. на рік.

За результатами проведеного аудиту з метою підвищення якісного рівня управління бюджетними коштами Хоростківської міської ради надано низку пропозицій нормативного та організаційного характеру.

 

Прес-служба КРУ

в Тернопільській області

Напишіть відгук