Інформаційна хвиля, яку здійняла «Україна молода» матеріалом про космічні ціни за проживання в українських готелях під час Євро–2012, змусила реагувати Антимонопольний комітет. Нагадаємо: на кількох сайтах іноземцям пропонується забронювати місце в наметі за 600 євро чи апартаменти в Донецьку за 20 000 євро на тиждень. Оплату можна провести тільки наперед; відмовитися та повернути гроші неможливо. Як з’ясувала «УМ», із вільними місцями в готелях уже є проблеми навіть із такими розцінками, а наступну «партію ліжкомісць» влада ще не підготувала.

Порушену тему ми вирішили продовжити. За два тижні «божевільних» пропозицій в інтернеті не поменшало. Схоже, вболівальники бояться лишитися просто неба і бронюють собі місця, незважаючи на ціни. Імідж України як гостинної землі, який нам могло б забезпечити вдале проведення футбольного чемпіонату, псується ще задовго до Євро. Тим часом влада обіцяє підготувати додатково 49 готелів та не допустити підвищення цін більш як на 15%.

 Жнива «капусти»

«Апартаменти розташовуються за 5 хвилин пішки до стадіону «Металіст», Wi–Fi, кухня, кондиціонер, безкоштовна парковка», — повідомлення про оренду апартаментів у Харкові на сайті Booking.com. Знизу попередження: «Лишилося всього три номери», ціна тих, що залишилися, — 62 993 та 90 993 гривень за 7 днів.

На тому ж сайті на час Євро пропонуються послуги кемпінгу в Донецьку, від 4 326 грн. за тиждень. Інтернет — за додаткову плату, парковка — 30 гривень за добу. Подібні повідомлення рясніють, та вийти на «господарів» важко — вони обіцяють передзвонити після повної оплати.

Влада, попри своє бажання та закиди, мовляв, адекватні люди при бажанні зможуть знайти собі житло і за більш пристойними цінами, все ж на розголос наведеної інформації не зреагувати не могла. Подав голос Антимонопольний комітет України. Виконувач обов’язків голови АМКУ Рафаель Кузьмін, до якого дійшла інформація про завищені ціни, зазначив, що комітет займатиметься розслідуванням, проте поки що лише в Києві. Однак біда в тiм, що ці перевірки якщо і матимуть вплив, то лише на офіційні готелі — саме їх і перевірятимуть. «Темний бізнес», швидше за все, так ніхто і не зачепить.

Тож як можна вплинути на той сектор ринку, який перебуває в «тіні»? У компанії «Прем’єр–інтернешнл», що об’є­д­­нує кілька розкішних готелів по Україні, висловлюють думку, що вільний ринок має регуляторні механізми: квартири і номери за явно завищеними цінами не знайдуть свого орендаря. Це підтверджує і досвід Південної Африки, де відбувався чемпіонат світу 2010 року. Киянин Роман Сініцин, який відвідував цю країну в час футбольного «мундіалю», розповів «УМ», що у Кейптауні за два місяці до відкриття ЧС в інтернеті пропонували апартаменти по 600 євро на добу. Потім подібні дорогі пропозиції впали в ціні у рази і все стало «по–людськи».

Інший фактор, що може стримати гостей погодитися на дорогі й непевні пропозиції, — питання власної безпеки та сервісу.

«90% номерного фонду вже заброньовано»

Одначе наразі маємо ситуацію, коли іноземному туристові, який не півроку тому, а саме зараз узявся шукати собі житло, простіше заплатити дорого, ніж до останнього переживати, що ночувати доведеться просто неба. Тому і бронюють апартаменти і по 10, і по 20 тисяч гривень за ніч, бо ж «нормальних» варіантів знайти практично неможливо.

«90% номерного фонду України вже заброньовано, — пояснює нам гендиректор «Прем’єр–інтернешнл» Ірина Седлецька. — Справді, у вільному продажі номери знайти непросто. Більшість готелів було законтрактовано офіційним оператором УЄФА ще у 2009 році з суттєвими знижками. Яких меж досягне в цих умовах підвищення цін, не відомо. Передбачається 15—20%».

Саме до 15% божиться знизити «накрутку» Нацагентство з Євро–2012. У ньому обіцяють: до початку чемпіонату мають підготувати ще 49 готелів: 12 на 2 тисячі номерів у Київській області, 16 на тисячу номерів у Донецькій області, 11 на 1 тисячу номерів у Львівській області та 10 готелів на 600 номерів на Харківщині. А також звітують: для футбольних уболівальників вже законтрактовано понад 52 тисячі місць. І це лише в одно– та двозіркових готелях, турбазах, гуртожитках та санаторіях. Майже половина з них — у Києві.

За даними «УМ», і зараз, за 5 місяців до Євро, «неохоплені» готелі отримують пропозиції від посередників — TUI, «Гамалії» тощо, аби викупити вільний номерний фонд і «загилювати» вже власні ціни. При цьому готельники зацікавлені в тому, аби продати «пакети» своїх номерів на весь період турніру, тоді як посередників цікавлять насамперед дні матчів — на ці дати наплив туристів значно більший.

Дорого і без посередників, бо багато податків

Інша сторона медалі — це те, що українські готелі й без «накруток» та посередників коштують недешево. І якщо іноземним уболівальникам вони по кишені, то футбольним фанам з українських регіонів, які теж хочуть побачити Євро на власні очі, — затратно. В Асоціації готельних об’єднань і готелів міст України зазначають, що високі ціни — це проблема не лише періоду Євро–2012, а останніх двох десятиліть. І причина тому — високі податки.

Голова Асоціації Микола Євдокименко каже, що в СРСР державна політика була не така здирницька, як тепер в Україні. «Уявіть самі: ПДВ — аж 20%, плюс податок на тепло, який такий же, як і для промислових підприємств, туристичний податок — 1%. Причому цей останній насправді не йде на розвиток туризму, а просто в держскарбницю», — каже «УМ» Микола Іванович.

Крім того, за його словами, проблем додає і відсутність системи організації розподілу гостей. Тому часто вони натрапляють на завищені ціни і непевні пропозиції. «Наприклад, раніше готелі «Братислава» і «Славутич» у Києві обслуговували лише туристів, що приїздили залізничним транспортом. Тепер такого нема, іноземець має сам шукати собі готель», — зазначає Євдокименко.

Гуртожитки не готові

Незважаючи на те, що номерів у готелях практично не лишилося і півсотні ще тільки готується, міністр інфраструктури України Борис Колесников заявив, що гості не матимуть проблем із розміщенням. «Якщо говорити про Донецьк, то це — промисловий центр, і тут неможливо мати таку ж кількість готелів, як у Лондоні. Ми не маємо стільки готелів, скільки планували, проте компенсуємо це студентськими гуртожитками», — сказав він в інтерв’ю газеті «Індепендент».

Навіть якщо так і буде, то випливає інше питання: чи готові працівники студентських гуртожитків забезпечити нормальне обслуговування іноземців, не кажучи вже про знання ними мов міжнародного спілкування? «Насправді цей сегмент в Україні не заповнений, — каже «УМ» Ірина Седлецька. — Дуже багато питань із бюджетними засобами розміщення — в нас немає хостелів і готелів економ–класу. Персонал виділених закладів не готовий до масового прийому іноземних туристів. Напередодні чемпіонату «Прем’єр–інтернешнл» отримує численні звернення від подібних закладів. Що стосується наших готелів, то ми можемо дозволити собі проводити системну роботу — персонал може порекомендувати, де і як провести час у місті. А коли оголосили результати жеребкування, зробили особливий акцент на вивченнi національних особливостей гостей саме з тих країн, чиї збірні гратимуть у наших містах», повідомляє “Україна молода”

 ПРИКЛАД

Найкраща ситуація з готелями — у Львові. На початок 2012 року компанія TUI Travel уклала угоди із 47 діючими готелями Львова, області, а також міст–сателітів (Івано–Франківська, Луцька, Ужгорода та Тернополя) на загальну кількість номерів — 2725 iз необхідних 2545. Про це повідомляє прес–служба Львівської міськради.

Окрім цього, у тестовому режимі працює новозбудований чотиризірковий готель «Нобіліс», який пропонує 49 номерів. Також невдовзі у п’ятизірковому готелі «Леополіс», номерний фонд якого наразі налічує 43 номери, планують завершити всі роботи, пов’язані з другою чергою готелю, що складатиметься iз 33 номерів та необхідної інфраструктури. Після цього керівництво «Леополісу» планує подати заявку на присвоєння готелю офіційної категорії «5 зірок». Завершується облаштування 17 номерів другої черги чотиризірковогого готелю «Вінтаж».

Напишіть відгук