Літня відпустка — це дуже довгождана подія, а часто практично мрія. Але що, коли така очікувана відпустка зіпсована дуже важливим терміновим дзвінком із роботи або листом про те, що без вас пропаде потрібний і важливий проект? Думку українських офісних співробітників з цього приводу дізнавався Міжнародний кадровий портал HeadHunter Україна.
95% українських офісних співробітників, так чи інакше, вирішували робочі завдання під час відпустки. Лише 3% можуть похвалитись повною свободою під час відпустки — у них взагалі немає необхідності бути на зв’язку з офісом. У решті випадків відсутність вчасної відповіді на запит роботодавця тягне за собою неприємності на роботі, зіпсовані стосунки або навіть звільнення зі штрафом. Щоправда, третина опитаних настільки відповідальні, що не уявляють собі, як вони поїдуть у відпустку без зв’язку зі співробітниками. Такі дані були отримані під час опитування Міжнародного кадрового порталу HeadHunter Україна.
Практично всім респондентам доводилось вирішувати робочі завдання під час відпустки. Правда, для когось це рідкісний виняток — таке ставалось лише один раз — двічі (10%), але у більшості все ж це звична практика: майже третина відпускників досить часто дистанційно вирішують робочі питання, і така ж кількість займається роботою майже кожну відпустку. Загалом, 95% так чи інакше приділяли робочим питанням час, відведений для відпочинку.
Більше за все пощастило молодим людям (21-30 років), серед них найнижчий показник тих, кому доводилось працювати під час відпустки — 91%, і чим більше люди працюють, тим більша ймовірність потрапити в таку ситуацію. У віці від 30 до 40 кількість тих, кому доводилось працювати у відпустці, вже 97%, а після 40 дуже рідко можна зустріти тих, кому пощастило провести всі свої відпустки без думок про роботу — таких лишається тільки 1%.
Якщо для вас важливо провести відпустку, відсторонившись від робочих проблем, варто вибрати роботу в сфері інформаційних технологій або бізнес у сфері послуг. Саме серед цих спеціалістів відсоток тих, кого не смикають під час відпустки, найвищий — 12% і 7% відповідно.
Можливо, на відпочинку роботи і не буде, але половина респондентів точно знають, що навіть у відпустці вони повинні залишатись на зв’язку (47%). Більше третини кажуть про те, що це бажано, але необов’язково (37%), десята частина респондентів буде зобов’язана «бути на телефоні» лише у виняткових випадках (12%), і лише 3% можуть похвалитись тим, що відпустка — це лише відпустка, і на зв’язку бути не потрібно. Серед таких щасливців найбільше працівників виробництва (6%), сфери послуг (8%) і технічних спеціалістів (4%).
Якщо все ж ви відмовитесь брати із собою в далеку екзотичну країну мобільний і ноутбук, нічого особливого не станеться, просто буде неприємна ситуація (принаймні так каже майже половина опитаних — 41%). Ще чверть такими демаршами ризикує зіпсувати стосунки з керівництвом або колективом (24%). Серйозні фінансові санкції, штраф, звільнення, догани загрожують лише 6% респондентів. Натомість третина опитаних (29%) настільки відповідальні, що просто не можуть уявити собі ситуацію, коли вони відмовляться бути на зв’язку. До того ж віком рівень відповідальності зростає. Якщо серед молодих спеціалістів тих, хто не уявляє відпустку без роботи, лише 25%, то серед людей після 40 років уже майже половина — 41%.
Найчастіше під час відпустки доводиться вирішувати нагальні питання, відповідати на запити керівництва і курувати постійні проекти
Частіше, ніж у інших, термінові питання виникають у банківських працівників (83%), спеціалістів із продажів (74%), IT-спеціалістів (75%), а найменше «авралів» відбувається у транспортній (63%) і виробничій сферах (61%).
Висуваючи вимоги до співробітників бути на зв’язку, керівництво аналогічні вимоги пред’являє і саме до себе. Керівники навіть під час відпустки намагаються тримати руку на пульсі, перевіряючи роботу підлеглих несподіваними дзвінками (41%), запитами на електронну пошту (29%), інколи навіть раптовими з’явами в офісі (6%). З іншого боку, 15% не чекають дзвінка або листа від шефа і зв’язуються з ними першими. І тільки 27% керівників дозволяють собі і підлеглим відпочити один від одного повністю.
Вирішення робочих питань під час відпустки, як правило, запам’ятовується надовго. Наші респонденти розповіли нам про свій досвід. Наприклад, почуття відповідальності примушувало молодого секретаря приходити кожного дня до офісу, щоб перевірити робочу пошту, адже решта співробітників вважали це нижчим своєї гідності. Поділились із нами історіями про те, як начальство може забути про підписану заяву на відпустку і переживати, куди ж запропастився цінний працівник, або навпаки — відпустку дати, але вимагати бути на зв’язку, і тому довелось відмінити довгоочікуваний похід у гори. Кажуть також про те, що для багатьох офісних співробітників наявність безкоштовного Wi-Fi — одна з умов при виборі готелю, інколи для підстрахування навіть просять прислати письмове підтвердження можливості доступу в Інтернет. Бувають і зовсім екстремальні історії: наприклад, дзвінок о 6 ранку співробітнику в відпустці з метою обговорити нові ідеї, адже керівнику не спиться, або в 4 ранку начальник може подзвонити підлеглій, яка саме їде в поїзді, і попрохати про терміновий усний переклад. Але, в цілому, більшість відпусток проходять добре навіть не зважаючи на робочі моменти.
Дані були отримані в результаті опитування зареєстрованих користувачів Міжнародного кадрового порталу hh.ua. В опитуванні брало участь 600 респондентів із різних регіонів України.