Соціологічна група «Рейтинг» продовжує проект «Народний ТОП», який складається з серії досліджень визначення кращих з кращих. Особливість методики полягає у тому, що респонденти не отримують жодних списків чи підказок і висловлюють думку виключно за допомогою відкритих питань, називаючи власні варіанти. Цього разу питання звучало «Назвіть Ваші ТРИ найулюбленіші страви. Неважливо кухні якого народу належить страва».
Згідно з результатами дослідження, найулюбленішою стравою українців є борщ (44%). До улюблених страв увійшли також:
* вареники (18%), зокрема, з сиром, картоплею та вишнями;
* шашлик (10%), холодець (7%), котлети (6%) та відбивні (5%), а також інші м’ясні страви (14%), з них більш популярні: ковбаса, м’ясо по-французьки, смажене і тушковане м’ясо. Крім того, близько 7% вважають своєю улюбленою стравою плов, 4% – печеню. Лише 4% опитаних вважають своєю улюбленою стравою сало.
* пельмені (10%);
* різні страви з картоплі, зокрема, пюре (11%) та смажена (8%);
* салати «Олів’є» (11%) та «Шуба» (4%), а також інші салати (10%), у т.ч. овочевий, вінегрет, грецький, крабовий, м’ясний та «Цезар»;
* різні рибні страви (10%), зокрема, надають перевагу смаженій, фаршированій і заливній рибі, а також оселедцю та морепродуктам;
* серед випічки і десертів (9%) перевагу надають сирникам, пирогам і пиріжкам, морозиву, сирній запіканці та фруктам.
* серед млинців (4%) найбільш популярні з сиром.
* серед інших перших страв (10%), окрім звичайно борщу, також люблять окрошку (2%), солянку, зелений борщ, бульйон, капусняк, харчо, гороховий суп та розсольник.
* серед каш (4%) – гречану, молочну, вівсяну та куліш.
Таким чином, найулюбленішими стравами українців є борщ, вареники та страви з м’яса. При цьому, українці страви з м’яса люблять більше, ніж страви з картоплі і значно більше, ніж з риби.
Досить розвиненою є культура перших страв та різних десертів і випічки. Також відносно популярними є різні салати, хоча переважна більшість з них і не відносяться до української кухні. Набувають популярності і «нові» страви, зокрема такі як піца (4%) та суші (2%). Українці охоче діляться своїми кулінарними вподобаннями – не змогли назвати своєї улюбленої страви лише 4% опитаних.
На Заході популярнішими є голубці, вареники та деруни, в Центрі – рибні страви, холодець і сало. Також холодець люблять на Заході. В Північному регіоні частіше обирають картоплю, різні супи та відбивні, на Півдні – пельмені, смажену картоплю, а також плов. На Сході і Донбасі надають перевагу салатам і м’ясним
стравам, зокрема, «Олів’є» та шашлику. Також тут полюбляють окрошку та салат «Шуба».
Цікаво, що зі збільшенням віку та зниженням освітнього рівня респонденти частіше обирають традиційні українські страви – борщ, вареники чи картоплю. Чим молодші респонденти, тим більше надають перевагу салату «Олів’є», шашлику, смаженій або запеченій картоплі. З підвищенням освітнього рівня більше обирають салати, шашлик та відбивні. Такі нетрадиційні для українців страви, як піца та суші, набувають своєї популярності серед молоді та людей з вищою освітою.
Чоловіки тяжіють до «важких» страв: вареників, шашлику, пельменів, смаженої чи запеченої картоплі та сала. Також чоловіки більше за жінок люблять борщ. Натомість жіноче меню є більш «легким» та значно різноманітнішим: різні салати, картопляне пюре, рибні страви, тушковані або гриль овочі, голубці, каші, суші. Разом з тим, жінкам складно відмовити собі у випічці, десертах чи тортах.
Борщ та «Олів’є» найпопулярніші серед менш забезпечених.
Міські жителі частіше обирають рибні страви, салати, печеню, суші, торти, піцу. Мешканці сіл надають перевагу традиційним стравам – борщу, вареникам, картопляному пюре та холодцю. Цікавим є поділ смаків залежно від рідної мови респондента. Так, ті, хто вважають рідною українську мову, частіше серед улюблених страв називають борщ, вареники, холодець, голубці, картоплю. Респонденти, які вважають рідною російську – «Олів’є», інші салати, плов, окрошку, піцу та шашлик. Опитані, які вважають рідними обидві мови – котлети, смажену картоплю та салат «Шуба».
Аудиторія дослідження: населення України віком від 18 років і старші
Вибіркова сукупність: 2000 респондентів
Метод дослідження: особисте формалізоване інтерв’ю згідно з опитувальником (face to face)
Помилка репрезентативності дослідження (з ймовірністю 0,95): для значень близьких до 50% похибка становить не більше 2,2%, для значень близьких до 30% – не більше 2%, для значень близьких до 10% – не більше 1,3%, для значень близьких до 5% – не більше 1%
Терміни проведення дослідження: 26 вересня – 6 жовтня 2013 р.
Розподіл областей:
Захід: Волинська, Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Чернівецька
Центр: Вінницька, Кіровоградська, Полтавська, Хмельницька, Черкаська
Північ: м. Київ, Київська, Житомирська, Сумська, Чернігівська
Південь: АР Крим, Одеська, Херсонська, Миколаївська, м. Севастополь
Схід: Дніпропетровська, Запорізька, Харківська
Донбас: Донецька, Луганська