Вже минуло більше шести місяців з дня повалення режиму януковича та Україна все ще не стає на шлях реформ та змін.
З одного боку нам заважає війна, яку чомусь називають антитерористичною операцією. З іншого – численні недобитки влади януковича, яких «по-новому» призначають на керівні посади.
Для прикладу, в нас на Тернопільщині, такі недобитки розвалюють державну структуру.
Мова йде про дорожні господарства області. Колись потужна організація ДП «Тернопільський облавтодор» із своїми філіями перетворюються на обслуговуючий кооператив приватних фірм. А сотні працівників місяцями не отримують заробітної плати.
Скажімо, в цьому році Службою автомобільних доріг у Тернопільській області успішно проведено лише один тендер на ремонт доріг. Звичайно, якби було б фінансування з бюджету, то їх можна було б провести і більше. Та і до здійснених державних закупівель є певні питання.
Щоб не мати конфліктів із багатьма приватними фірмами, тендер проведено на рекордну за декілька останніх років суму – 150 мільйонів гривень. В перелік робіт, які необхідно виконувати, включили все можливе. Відтак, ті фірми, які хотіли б щось заробити на ремонті доріг в Тернопільській області, повинні домовлятись не із розпорядником коштів, а із ще одною приватною фірмою, що виграла тендер. ДП «Тернопільський облавтодор» в цих державних закупівлях взагалі участі не взяв. Та й якби і брав участь, то навряд чи з того був би якийсь результат. Адже, за останні роки пропозиції по вартості виконаних робіт, які подавались облавтодором, дивним чином збігались із пропозиціями приватних фірм. Все ж, державна структура бере участь у виконанні окремих робіт, але вже у субпідряді приватної фірми. Тільки за значно менші кошти. Скажімо, якби облавтодор відразу пропонував реальну, а не «домовлену» вартість виконаних робіт ще під час проведення державних закупівель, область могла б отримати значно більшу кількість відремонтованих ділянок, бо таким чином можна було б домогтись економії бюджетних коштів.
Недобитки влади януковича розказують, що одним із визначальних факторів при виборі підрядника є його реальна здатність виконувати великі обсяги робіт, а в облавтодору немає сучасної техніки. З однієї сторони можна кивнути головою і погодитись. Але з іншої – як автодор може купити сучасну техніку, якщо виконує роботи, які не дозволяють заробити кошти державній структурі на придбання такої техніки. Самі ж приватні фірми, на початках своєї діяльності взагалі не мали ніякого обладнання та орендували його в райавтодорів.
Навіть цьогорічні роботи в селі Мшанець Теребовлянського району виконувались начебто передовою приватною фірмою в субпідряді іншої приватної фірми, тільки технікою райавтодорів із Заліщицького, Теребовлянського та Тернопільського районів.
Тож, в державних райавтодорах вже на повну проводять скорочення. З такими підходами скоро такі структури нікому не будуть потрібні, а кілька сотень працівників залишаться без роботи.
Тепер про ситуацію із матеріалами. Для робіт, які проводились в кількох кілометрах від державного асфальтобетонного заводу асфальт возили із приватного заводу на віддалі більше 40 кілометрів. Знову можна говорити про якість асфальтного покриття, яке, в першу чергу, залежить від якості бітуму. Бітум державний завод закупляти сам не може, тому використовує придбаний вищестоящою організацією. Останні роки бітум для державного заводу купували в фірми, дотичної до одного із засновників товариства мисливців і рибалок «Кедр» (утримувач Межигір’я януковича) Демішкана «Бюро Ейнштейн». Кошти цьому підприємству перераховували і зовсім недавно.
Крім того, недобитки влади януковича вибрали «надсучасний» приватний завод, який можна оцінити за фото та відео. То може і державного заводу їм не потрібно?
То чи будуть зміни, доки недобитків влади януковича «по-новому» будуть призначати на посади?
Володимир Бойко, народний депутат України