До Тернопільського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України звернувся кооператив «Союз» із заявою щодо неправомірних дій комунального підприємства «Тернопільводоканал».
Так, у зверненні йдеться про те, що КП «Тернопільводоканал» нараховано заявнику до оплати 9 229,65 грн. за неподання інформації щодо якісного складу стічної води.
Слід відмітити той факт, що кооператив «Союз» відмовився оплачувати вказану суму та надав до КП «Тернопільводоканал» обґрунтування такої відмови, а саме лист санітарно епідеміологічної станції, де вказано, що виробничі процеси в кооперативі «Союз» містять замкнутий цикл, тобто виробничі стоки в міську каналізацію не потрапляють. Господарський суд Тернопільської області, куди звернувся КП «Тернопільводоканал», встановив, що дане стягнення правомірне, оскільки здійснено на підставі чинного рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради.
Законодавством України передбачено, що водоканали на підставі нормативних документів розробляють місцеві правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, які в подальшому подаються на затвердження до виконавчих органів місцевих рад після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров’я України.
Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Тернополя розроблені КП «Тернопільводоканал» та затверджені рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №650 від 14.07.2004 і погоджені у встановленому порядку.
Відповідно до цих правил, підприємства-абоненти зобов’язані систематично подавати до водоканалу інформацію про об’єми та якісний склад стічних вод, які вони скидають до міської каналізації.
Однак, у 2010 році рішенням виконкому до даних правил було внесено зміни. Так, КП «Тернопільводоканал» було надано право застосовувати до абонента коефіцієнт кратності Кк=5 за весь період звітності, у разі неподання або несвоєчасного подання ним інформації щодо якісного складу стічної води. До речі, інформації щодо погодження цих змін із територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров’я України до відділення не надано.
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» не передбачено повноважень органу місцевого самоврядування, щодо встановлення відповідальності за подання, несвоєчасне подання інформації (накладення штрафних санкцій) в галузі житлово-комунального господарства. Окрім того, відповідальність за неподання або несвоєчасне подання інформації щодо якісного складу стічної води та застосування до порушника коефіцієнта кратності Кк=5 за весь період звітності, у законодавстві України відсутня.
Таким чином, виконавчим комітетом Тернопільської міської ради затверджено Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Тернополя, які суперечать вимогам конкуренційного законодавства, оскільки дають можливість КП «Тернопільводоканал» безпідставно нараховувати абонентам підвищену плату за водовідведення і тим самим зловживати своїм монопольним становищем.
За результатами розгляду справи, адміністративна колегія відділення зобов’язала виконавчий комітет скасувати пункт 3 власного рішення, яким і було внесено зміни до Правил приймання стічних вод у міську каналізацію м. Тернополя.
Усі судові інстанції, до яких звернулися з позовом та скаргами виконавчий комітет Тернопільської міської ради та КП «Тернопільводоканал» щодо скасування рішення відділення, в тому числі і Вищий господарський суд України, підтвердили правомірність дій органу АМКУ.
Враховуючи, що дії КП «Тернопільводоканал», по необґрунтованому нарахуванню підвищеної плати за водовідведення, містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем, відділення рекомендувало КП «Тернопільводоканал» припинити нараховувати та стягувати кошти за неподання або несвоєчасне подання інформації щодо якісного складу стічної води. Крім того зобов’язано водоканал провести перерахунок та повернути суб’єктам господарювання кошти, стягнуті за період дії рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради, яким таку вимогу було встановлено.
КП «Тернопільводоканал», на виконання рекомендацій відділення, провів абонентам перерахунок, зокрема, заявнику на 9 229,65 грн., а іншим абонентам на 25 715,8 грн. та повідомив, що ним внесено на розгляд виконавчого комітету Тернопільської міської ради пропозицію про визнання пункту 3 рішення, яким було внесено зміни до Правил приймання стічних вод у міську каналізацію м. Тернополя, таким, що втратив чинність.
Головний спеціаліст І відділу досліджень та розслідувань
Тернопільського обласного тв АМКУ
Христина Мельник