davayte_internet-trolley_v_tyurmuУкраїна вже кілька років входить до першої 10-ки країн Європи за кількістю Інтернет-користувачів (http://www.internetworldstats.com/stats4.htm). Не відстає в Мережевому плані і Тернопіль. Мешканці міста оплачують комунальні послуги он-лайн, стежать за видатками бюджету на сайті міськради та, навіть, брали участь в, хай не репрезентативній, та все ж цікавій ініціативі — «ТОП 100 тернополян». Проте, паралельно із ростом активності тернопільських Інтернет-користувачів – росте і спокуса використати їх з власною метою. На жаль, тернополяни не рідко піддаються такому маніпулятивному впливу. На кого насправді працюють місцеві ЗМІ, хто і який зиск має із задурювання мешканців міста та як ці небезпеки пов’язані з місцевими виборами?
За останнй час Інтернет Тернополя змінився до невпізнаваності. Якщо ще 5 років тому сайти місцевих видань та електронних ресурсів можна було перерахувати на пальцях, то тепер рівень електронної інформаційності просто зашкалює. В Мережі десятки сайтів, порталів, агрегаторів новин, які змагаються за право розповісти тернополянам про місцеві події й ексклюзивні трафунки.
Усі вони, звісно, надзвичайно різноманітні. Одні розміщують матеріали із друкованих аналогів, чи ті які не ввійшли в газету, інші — мають по-кілька журналістів і працюють виключно в Мережі. Є й такі, хто просто копіює матеріал, переіменовує, ставить посилання на джерело й подає його на своїй сторінці. Зрештою, такою схемою не гребують багато місцевих сайтів — аби заголовок був крикливішим. Виглядає так — ніби з цього і живуть. Проте це не зовсім так.
Щоб забезпечити штат з кількох журналістів, заплатити за домен та сайт прибутків із самої реклами не вистачить. Власне, ціна рекламних банерів на сайтах небагатої Тернопільщини теж не надто висока. От і доводиться часто вибирати: залишитися у скруті чесним виданням чи продати шпальту-другу для корисливих замовників. На жаль такий підхід у більшості Тернопільських Інтернет-ЗМІ вже став традиційним. Існують навіть конкретні “пакети”: придбав — і про тебе буде висвітлюватися лише позитивна інформація, суцільні дифірамби. А от про суперників — не підкріплений фактами негатив, цькування й просто відкриті наклепи (хто ж перевірятиме — доводь, що ти не верблюд). Кожен тернополянин просто зараз може заглянути на 3-4 найвідоміші сайти міста і звернути увагу, чи не однобоко вони висвітлюють фігурантів своїх матеріалів. Перевірте! (http://ternopoliany.te.ua/novunu, http://zz.te.ua/, http://infoprostir.te.ua/?p=86465, http://tenews.te.ua/news_all.php?id=1807, http://www.t-weekly.org.ua/)
Така практика доволі усталена й у Всеукраїнських ЗМІ, проблема Тернополя ще й в іншому. Останнім часом Інтернет-простір нашого міста став дуже нагадувати сміттєзвалище: на кожному кроці негатив, що не сторінка — то крикливий заголовок, а під ним жодної корисної чи реальної інформації. Більше того — одиниці матеріалів виглядають достовірними, оскільки більшість авторів маніпулює фактами, не цурається вставляти у текст власні коментарі, оціночні судження (що відверто суперечить стандартам журналістики) на догоду грошовитим замовникам — все аби “злити” неугодну персону. Але найцікавіше починається коли матеріал починають коментувати.
Про існування Інтернет-тролів, або ботів, як їх іще називають, останнім часом написано чимало матеріалів, та й самі тернополяни часто обговорюють цей феномен у соцмережах. З наближенням місцевих виборів з’явилося багато коментаторів, які постять новини та залишають свої записи після публікацій у ЗМІ. Переважна більшість із них аноніми, проте запідозрити їх не надто важко. По-перше, на багатьох сайтах біля кожного коментаря вивішується прапорець, що відображає країну з якої відправлений коментар. Не дивуйтеся, якщо пост з Іспанії, Австралії чи Китаю — користувач-троль просто скористувався спеціальним додатком і може сидіти у сусідній квартирі.
Друге, на що слід звернути увагу — чи подібна стаття розміщена на ще якомусь ресурсі. Часто буває так, що матеріал замовлений у кількох джерелах, а Інтернет-бот кочує із сайту на сайт аби поливати брудом “жертву”.
Третій симптом — навіть якщо стаття є нейтральною, на приклад про погоду, троль неодмінно приплете сюди негативний коментар про “жертву” яку йому замовили.
Більш досвідчені користувачі тернопільських Інтернет-ресурсів, особливо ті, які обізнані з колами певних “авторитетів”, зауважать, що переважно тролі працюють в спайці із реальними людьми. Проте цих реальних персонажів ніяк не можна назвати незаангажованими. Вони або родичі, або входять до специфічних організацій, пов’язаних із замовником матеріалу, або відверто на них працюють.
Повернувшись до вже згаданих трохи вище “пакетів на очорнення”, які купують в сайтів деякі місцеві політики-активісти, обов’язково слід зазначити, що туди, очевидно, входить і вибіркова модерація коментарів. Тобто, якщо тернополянин не погоджується із викладеним у метеріалі — його пост просто не оприлюднять. Таким чином складається враження, що практично всі користувачі засуджують “жертву” матеріалу. І не важливо скільки реальних аргументів проти — їх ніхто не побачить. Дуже показовим може стати легкий експеремент. Спробуйте на різних сайтах, під кількома матеріалами, особливо в яких критикують місцеву владу, написати по два коментарі (можна під різними іменами). В одному різко засудіть конкретного чиновника, в іншому — станьте на його захист. Власне, це чудова нагода пересвідчитись, який коментар не пропустить заангажований модератор “журналістського” сайту і чиї інтереси він відстоює.
Звісно, слід підкреслити, що чимало відгуків, в яких критикують владу (не залежно — місцеву чи Всеукраїнську) реальні. Влада завжди і будь-де повинна нести відповідальність. Проте, виявити де писала реальна людина, а де проплачений бот не важко.
Насамперед слід звернути увагу чи критика конструктивна, чи є конкретні аргументи. Якщо пост суцільне поливання брудом без реальних фактів, вішання ярликів — найвірогідніше вашою думкою хочуть зманіпулювати.
Другий фактор — на скільки органічно виглядає коментар. Останнім часом численні користувачі під різними ніками феноменально часто використовують конкретні заготовлені тези, ключові слова: ТМР, ОЗГ, а також брутальну лайку. Пересічні тернополяни, якими хочуть здаватися проплачені агітатори, зазвичай не використовують у своїй мові таких конструкцій, більше того — часто не знають як саме розшифрувати такі посили. Якщо ви зустрічаєте пост із такими “ключами” — їх поширює бот аби нав’язати Вам ці тези. Завдання маніпуляторів — розтиражувати подібні вкиди. Ця технологія наочно відображена в продукті російських медіа на кшталт «LifeNews» та «Россия24» — коли найабсурднішу новину подають як правдиву, вішають ярлики, а Інтернет-тролі тиражують тему в мрежі. Найгірше, що тернополяни часто піддаються такій технології і підтакують різним псевдоактивістам.
На жаль в Україні не поширений такий напрям освіти як медіакритика. Оскільки українські користувачі Інтернету, як, зрештою, й інших ЗМІ не підготовані до можливих маніпуляцій, критичного сприйняття інформації, цим охоче користуються знавці у сфері пропагандистських технологій. Аби не потрапити на гачок до них слід бути особливо пильним: не вірити популістським закликам, слідкувати за наочними доказами і перевіряти інформацію з кількох джерел. Лише слід пам’ятати, що автори і власники ЗМІ можуть працювати на конкретних замовників, тоді матеріал — “гра в одні ворота”.
Та існують ще більш небезпечні ризики для тернополян — приклади маніпуляцій вже випробуваних закордоном. Наприклад у Білорусі під реальними іменами нібито неупереджених громадських активістів крилися Інтернет-тролі. Через них спецслужби могли впливати на громадську думку. Маніпуляції суспільством — це одна з причин, чому опозиція двічі поспіль не змогла самоорганізуватися перед виборами.
Інша небезпека — це приклад Росії. Там відомі блогери, лідери думок просто продавали свої послуги. Таким чином уряд зміг не тільки виявляти опозиціонерів, а й впливати на їхні ініціативи. Відомі в соціальних мережах користувачі так само коментували статті про неугодних політиків, тим самим спотворюючи громадську думку й заплутуючи людей. Свою позицію змінювали навіть поважні засоби інформації, на приклад «Lenta.ru».
Щось подібне активно просувається в Україні. В Мережі тисячі російських ботів та нібито-експертів на місцях, які розхитують громадську думку тезами “нас зливають”, “потрібен третій Майдан”. Така критика часто може бути обґрунтованою, втома та невдоволення людей зрозуміле. Проте, цей фактор особливо небезпечний саме переред місцевими виборами. Вже надто активно йде процес цькування й агресивного коментування під замовними матеріалами.
Тернополян чекають такі ж небезпеки. Доволі сумнівною залишається позиція місцевих ЗМІ, але більша небезпека криється в зароблянні балів різноманітними раніше не відомими активістами-блогерами. У прагненні змін та реформ тернополяни можуть підтримати кандидатів-популістів, які пропонують легкі рішення, піддатися палким, хоча часто необґрунтованим закликам новоспечених експертів. А от хто скористається оманливою риторикою — тернополяни дізнаються лише після виборів.
mammedia

Напишіть відгук