Як святкували Маланку в Горошові та Усті

Поділитися

У ніч з 13 на 14 січня в селі Горошова, що у Борщівському районі на Тернопільщині, традиційно водять Маланку. Спеціально, щоб побачити ці традиційні гуляння, сюди приїжджають декілька тисяч людей з різних міст. Приїхали й журналісти з Тернополя. Спочатку ми завітали до сусіднього села Устя, де на фоні совдепівського клубу, якого влада не може нормально відремонтувати, проходило дійство на сцені, якогось дідька виперлись туди нардеп Олег Барна і голова облради Віктор Овчарук.
У Горошовій же святкували поблизу недобудованого клубу. На завершення будівництва влада коштів не має. Принаймні так стверджує. Є гроші лише на службові автівки і пальне для їхніх джипів (відрядження до Горошови чиновникам з Тернополя на їхніх джипах обходиться від 5 тисяч гривень). Там також тусувались нардеп та голова облради. Правда ефект від їхньої присутності був у селян традиційний: “На *уя приперлись ці *андони свято псувати?!”

Щодо самого святкування, то воно поступово занепадає. І хоч в Горошовій ще було 70 будинків де є дівчата на виданні, це вкрай мало, якщо порівняти із демографічними цифрами навіть 10-річної давності. І це при тому, що маланкування має понад сотню рік, пережило комуністичні цькування, коли хлопцям давали до 15 діб арешту за участь у святі. Молодші учні могли заробити й потиличника від директора школи…

Нині горошівчанам фінансово складно вклади гроші у таку дороговартісну розвагу. Туристи, які приїжджають на кілька годин погостювати, ніколи не залишаться на довше у такій дирі, до якої довели село місцеві та всеукраїнські чиновники і депутати.

Якщо ж місцеві почнуть брати кошти від держави чи партій, то свято Маланки стане не цікавим, перестануть з’їжджатися тисячі людей. Кому потрібна агітація?

Якщо б влада збудувала клуб чи хоча б у місцевій школі профінансувала кілька гуртків з малювання, народно-прикладного мистецтва, ліпки і т.п. , то тоді б і фестиваль отримував якийсь розвиток з покоління у покоління

Також вартувало проводити треніг (навчання) місцевих учасників щодо витіснення з програми російських персонажів, російської музики та вітань. Хіба українцем бути соромно? Та ще й у рідному селі? Чи дебільна мода з телезора має отримувати своє продовження у зомбовуванні на горошівській Маланці?

Можливо, варто запровадити не лише патруль перед селом, але й кілька козацьких ватаг для внутрішнього контролю. Для чого? Щоб прибати десятки пяниць, які вештались площею, неадекватів з петардами, які кидали їх у різні сторони.



























Василя Хомінця нарешті працевлаштували

Тернопіль повернувся у ХІХ століття