Як відомо, всі державні замовники зобов’язані закуповувати товари, послуги та роботи на відкритих торгах. Виняток становлять допорогові закупівлі**. До цих сум державний замовник може провести торги з аукціоном та заощадити кошти для бюджету, або укласти прямий договір з вільно обраним постачальником.
Те, що зараз у замовників є вибір – або оголосити тендер через систему або ж швиденько укласти контракт з сусіднім підприємством і не перейматися з такими тривіальними поняттями, як конкуренція і прозорість, означає, що є велика спокуса вибрати саме другий варіант.
По-перше, це легше. Не треба переживати за підготовку коректної тендерної документації, витрачати зусилля на аукціон і кваліфікацію учасників. По-друге, це шанс підписати договір зі “своїм перевіреним” постачальником, якого немає на надпорогових відкритих торгах, де присутня конкуренція і перемагає пропозиція з найкращим співвідношенням ціни і якості.
Згідно з інформацією модуля аналітики ProZorro (bi.prozorro.org), за 9 місяців 2017-го року державні замовники, які проводять допорогові торги, 13.2% своїх бюджетів завдяки конкуренції на тендерах. Це різниця між грошима, які були закладені в бюджет, та сумами підписаних договорів після проведення аукціону, тобто це майже 2.9 млрд грн (!) – ті гроші, які залишилися в бюджеті просто завдяки тому, що замовник не полінувався оголосити конкурентну процедуру замість того, щоб підписати договір з постачальником напряму.
Інфографіка 1. Лідери допорогів
Такі замовники, як управління освіти Чернівецької міської ради, відділ золочівської районної державної адміністрації більше 90% своїх допорогових закупівель проводять через тендери та відкриті до залучення бізнесу. Завдяки таким організаціям і відбувається економія державних коштів через ProZorro.
Аналітики ProZorro також підготували інформацію про замовників, які не хочуть проводити свої закупівлі через аукціони, а просто укладають договори з постачальниками, не розкриваючи інформацію, як вони обирають їх.
До ТОП – 5 потрапили замовники, які близько 90% закупівель (!) проводять без конкурентної процедури. Вони заключають свої договори поза системою та публікують звіти у систему. За півроку недоотримана економія в Західній Україні може складати 2.3 млрд грн.
Інфографіка 2. Хто ігнорує допороги?
У цілому ці замовники за 9 місяців 2017 року провели майже 200 допорогових закупівель із яких майже 90% закінчилися підписанням прямого договору. Варто зазначити, що це не є прямим порушенням законодавства в сфері публічних закупівель. Дійсно, існують закупівлі, які недоцільно проводити, використовуючи тендери. Це термінові закупівлі при аварійних ситуаціях, закупівлі на невеликі суми, в яких постачальникам не завжди цікаво брати участь, і інші логічні виключення. У таких виняткових випадках державні замовники можуть укласти договір з постачальником безпосередньо, а в систему завантажити тільки звіт, але більше 90% допорогових процедур просто не можуть терміновими та аварійними. Скоріш за все, вони є наслідком поганого планування або бажанням приховати свої закупівлі від громадськості. Найголовніше – прямі договори з постачальником призводять до 100% використання бюджетних коштів та через них втрачається можливість заощадити кошти.
Довідка
У дослідженні розглянуто такі області західної України: Закарпатська, Львівська, Івано-Франківська, Тернопільська, Чернівецька, Волинська, Рівненська, Хмельницька
**(закупівлі до 200 000 грн на рік для товарів і послуг, до 1,5 млн грн для робіт)