Земля є національним багатством України та основним активом сількогосподарських виробників. Виробництво сільськогосподарської продукції, продовольча безпека держави та її експортний потенціал сьогодні напряму залежать від здатності аграріїв вести стале виробництво. Однак окрім природних стихій, які стоять на заваді стабілізації ситуації в сфері сільського господарства, сільськогосподарські підприємства стикаються із “рукотворними” проблеми, які, незважаючи на реформування сфери державної реєстрації викликають справедливі нарікання з боку доброчесних орендарів та ведуть до дестабілізації сільськогосподарського господарювання.
Однією з таких проблем в Україні є подвійна реєстрація земельних ділянок. Це пов‘язано зі зміною процедури державної реєстрації права оренди (договорів оренди) земельних ділянок, яка відбулася 01 січня 2013 року.
Так, до 2013 року державна реєстрація договорів оренди земельних ділянок, здійснювалась територіальними органами земельних ресурсів шляхом внесення відомостей до Поземельної книги та записів до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, які складали Державний реєстр земель.
З 01 січня 2013 року державна реєстрація договорів оренди землі не здійснюється у Державному реєстрі земель. Замість цього проводиться державна реєстрація права оренди земельних ділянок у запровадженому у 2013 році Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
При цьому законодавством не було передбачено автоматичного перенесення відомостей про реєстрацію договорів оренди земельних ділянок з Державного реєстру земель до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що призвело до того, що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутня інформація про чинні договори оренди земельних ділянок, права на які виникли до 2013 року.
Це потенційно надає змогу власнику земельної ділянки укладати декілька договорів оренди на ту саму земельну ділянку. Чинним законодавством України встановлено, що відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав оренди землі покладає на заявника (орендаря). Тож перед укладанням договору оренди саме йому варто одержати інформацію із відділу Держгеокадастру (реорганізоване Державне агентство земельних ресурсів) про існуючі договори оренди кожної з орендованих ним земельних ділянок для достеменного з‘ясування правового статусу земельної ділянки, яку він збирається взяти у оренду.
Добросовісним орендарям для уникнення подвійної оренди земельних ділянок доцільно зареєструвати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право оренди за вже існуючими договорами, укладеними до 01.01.2013.
Адже якщо договори оренди земельних ділянок укладені до 01.01.2013 та не зареєстровані відповідно до законодавства, що діяло на момент їх укладення, то в разі виникнення факту подвійної оренди, право оренди,вірогідно, належатиме тому, хто його зареєстрував першим. При цьому факт реєстрації права оренди за новим договором – жодним чином не гарантує цього права новому орендарю, якщо строк дії попереднього договору оренди, зареєстрованого належним чином, не завершився.
На даний час у разі якщо Ваші права як орендаря порушені Ви маєте можливість звернутися:
1) до оперативного штабу із забезпечення прав і свобод власників земель чи збіжжя, створеного при кожній обласній державній адміністрації;
2) протягом 60 днів до Комісії з розгляду скарги, створеної при Міністерстві юстиції України, за результатами розгляду якої запис про державну реєстрацію права оренди буде скасовано, Ваші права поновлені, а недобросовісному державному реєстратору заблоковано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
3) звернутися в суд з проханням про визнання договору недійсним і таким чином відстоювати своє право.

Крім того, у Тернопільській області паралельно діють «мобільні точки» Головного територіального управління юстиції у Тернопільській області та регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, які здійснюють відповідні виїзні юридичні консультації у населених пунктах. Особливу увагу зосереджено на питаннях, що стосуються попередженню рейдерських захоплень земель та інших земельних питаннях.
З графіком роботи мобільних інформаційних пунктів у населених пунктах Тернопільської області можна ознайомитися на сайті головного територіального управління юстиції у Тернопільській області http://terjust.gov.ua/, на сторінці Facebook та у засобах масової інформації.
Головне територіальне управління
юстиції у Тернопільській області

1 comment

  1. старий гоцул

    Народу треба “доходчиво обяснить” про що йдеться, що за рейдерські захоплення. Що люди, ті що “пооб”єднуватися” в ОТГ, до центральної садиби яких по 12 – 17 км по бездоріжжю, без регулярного транспорту, без відповідного роз”яснення місцевою владою, можуть чути і знати про це все. Йде “бєзпрєдєл” масового захоплення земельки. Це є ІСНИННОЮ ЦІЛЛЮ створення ОТГ, щоб зібрати побільше території РІЛЛІ (в першу чергу) в одні руки, одному розпоряднику, якого легко вичислити, легко “переконати” щоб він “зробив” відповідне рішення сесії, бо тільки рішенням сесії передається земля звід одного розпорядника до іншого. То як, дійшло для чого ОТГ, і для чого Ґарант самостійно (без голови ВРУ) підписав ЗУ “Про добровільне об”єднання територіальних громад” всупереч 94-ї Статті Конституції України !!! Вникніть трохи, люди ! Чому нас завжди ВЛАДА має за баранів, яких можна вести куди хоч, навіть на заріз без нашої на це згоди ?! Хіба ДОБРОВІЛЬНІ об”єднання ?? Тільки протоколи про це оформлені старими сільрадівськими працівниками, але людей на відповідних зборах було дуже малувато… Колись історики провірять цю сторінку нашої ганебної історії 21-го століття…Відкриються архіви, але – пізно буде. Провірте ЗАРАЗ, під час написання і ЗАТВЕРЖЕННЯ СТАТУТІВ ОТГ !!!

Напишіть відгук