111

Три тижні за гратами до другого туру для топ героїв сюжетів журналістів-розслідувачів – можлива ціна президентства. Бо гроші вже роздали – через надбавки до пенсій та монетизовані субсидії. І стрічки перерізали. І пообіцяли ЄС та НАТО. Для перемоги потрібно більше.

Так, можливо, апелювати до прив’язаності людей до status quo, одного з когнітивних спотворень, але схоже, що справедливості люди хочуть більше, ніж бояться втратити те, що мають. Та чи бояться взагалі? Чи вбачають ризик в альтернативі?

Альтернативний кандидат — талановитий актор. Взірець одного з когнітивних спотворень – “гало ефекту”, коли люди вірять, що в житті може бути як в кіно. Чи може насправді – під час виборів неважливо. Важливо це стане після виборів. Але до того мозок буде замість включення критичного мислення пропонувати створений в кіно образ. І цей образ привабливіше ніж status quo, в якому вони живуть зараз.

Спроба звинуватити виборців у нездатності розрізнити кіно та реальність викличе лише образу. Бо ефект Данніга-Крюгера працює, і не можна казати людям, що вони дурні. Спроба переграти актора, який переконливо грає президента вже три сезони, також навряд чи буде успішна. Ті хто обрав цю альтернативу з нею і залишаться. І підтверджувальне упередження допоможе відбити будь-яку критику обраного кандидата. Але за виборців кандидатів, що вибули, ще можна поборотися.

Що можна протиставити кіно, в якому хоче жити більшість українців? Гарному кіно може протиставити лише інше кіно, але краще. А краще може бути лише кіно, засноване на реальних подіях. З реальними арештами, обшуками і головними героями за гратами.

Посадки конкурентів в новітній історії України вже були, час саджати друзів. І друзям теж потрібно вирішити, чи варто ризикувати потрапити до суду після зміни влади. Коли новий Президент буде повинен принести ритуальну жертву на честь власної перемоги. А ідеальні кандидати на ролі жертв очевидні – це вже згадувані герої журналістських розслідувань на чолі із тим, хто давав добро на ці схеми.

Думай – закликають нас білборди. Але зараз цей заклик актуальніший для їх замовників. Бо занадто велика ціна неправильно обраної стратегії.

Dmytro Yablonovskyy

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.