На сайті E-DEM завершилося обговорення проекту Положення щодо продажів сезонних об’єктів торгівлі через Prozorro. Документ має на меті зробити процедуру визначення орендарів місць сезонної торгівлі відкритою та доступною. Але чи все так просто? Які документи необхідні для участі аукціону? Чи не містить Положення «підводних каменів»? Далі у статті про ризики, переваги і необхідні зміни у Положенні.
Згідно запропонованого проекту продаж права оренди місць для сезонної торгівлі відбуватиметься через систему Prozorro.Продажі. Бажаючі взяти участь мають попередньо зареєструватись на сайті, подати відповідні документи, сплатити гарантійний внесок. Положення регулює процедуру проведення аукціону та визначення переможця. Переможець торгів укладає договір про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення тимчасової споруди.
Та чи справді земельний сервітут надає право здійснювати торгівлю? Як виявилось – ні. Земельний сервітут визначає право на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою, а не здійснення торгівлі на цій ділянці. Тобто для провадження підприємницької діяльності потрібні інші документи.
Переможцям торгів слід звернути увагу на терміни підписання протоколу про результати електронного аукціону. Так, переможець зобов’язаний підписати його протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою (пункт 12.11), а оператор, згідно Положення- протягом шести робочих днів з дня, наступного за днем його формування (пункт 41).
Також у документ не регулює питання суборенди, права здійснення підприємницької діяльності на придбаній території. А це у свою чергу, викликає додаткову юридичну тяганину та створює можливості «обійти закон».
З іншого боку, використання системи Prozorro є кроком вперед щодо забезпечення прозорості та відкритості продажу права оренди місць для сезонної торгівлі. Адже після аукціону кожен, хто цікавився лотом, може переглянути, як відбувався аукціон, хто брав участь у торгах та хто переміг, яка була ціна лоту та скільки від оренди отримає громада міста. Продаж права оренди через Prozorro вимагає дотримання правил усіх учасників аукціону, тим самим зменшуючи корупційні ризики при продажі.
Відповідь експерта:
Катерина Кондратюк, експертка Коаліції ГО «Тернопільський центр реформ»
Проект рішення виконавчого комітету міської ради «Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення аукціону щодо продажу права оренди визначених місць для розміщення сезонних об’єктів сфери торгівлі та розваг на території Тернопільської міської територіальної громади» потребує доопрацювань. Так, у документі, слід замінити договір про встановлення особистого строкового сервітуту земельної ділянки, на договір користування елементів благоустрою, бо сервітут це дуже дорого, довго оформляти і він не дозволяє здійснювати підприємницьку діяльність. Також потрібно забрати з переліку документи про реєстрацію підприємницькою діяльністю. У пункті 42 Положення переможця зобов’язують надати печатку, а це незаконно. По аналогії з орендою комунальної власності, в оренду має право взяти і фізична особа, але потім зобов’язаний зареєструвати СПД (суб’єкт підприємницької діяльності). Важливо прописати заборону на суборенду, аби не перепродавали ділянки.
Пропонуємо Вашій увазі короткий аналіз проекту Положення щодо продажів сезонних об’єктів торгівлі через Prozorro та поправки до нього: http://bit.ly/SaleProzoro
Що потрібно змінити?
Положення про продаж об’єктів сезонної торгівлі потребує таких змін:
- Потрібно прописати заборону на суборенду аби власники не перепродавали ділянки іншим підприємцям чи оформлювали працівників ФОПами.
- Пункт 21.1 виключити. Забрати з переліку документів документи про реєстрацію підприємницькою діяльністю. По аналогії з Законом України «Про оренду державного і комунального майна», де в оренду має право взяти і фізична особа, але потім зобов’язана зареєструвати СПД. Оскільки сезонна торгівля не триває цілий рік, відповідно підприємці реєструються лише на сезон, таким чином розшириться доступ до аукціонів і зросте конкуренція.
- Пункт 12.14, пункт 48 та інші – не застосовувати договір сервітуту земельної ділянки, натомість укладати договір користування елементів благоустрою, бо сервітут – це інше речове право, що потребує реєстрації в ДРРП,а це дуже дорого і довго оформляти і він не дозволяє здійснювати підприємницьку діяльність, а лише прохід (проїзд). Пропонуємо викласти замість сервітуту – «користування конструктивними елементами об’єкту благоустрою».
- Виключити вимогу про печатку (пункт 42), адже вона незаконна! Печатки вимагати заборонено ст.166.24 КУпАП і за таку вимогу передбачено суттєвий штраф.
Центр громадського контролю «ДІЙ!» в Тернополі
Довідка: Центр громадського контролю «Дій!» – проект чеської організації People in Need за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках програми «Transition Promotion Program». Проект полягає у розбудові в Україні мережі моніторингових центрів, які опікуються питаннями громадського контролю за діяльністю органів місцевої влади. До основних компонентів діяльності проекту відносяться: моніторинг та аналітика, адвокація, громадсько-правова просвіта, створення проактивності місцевого громадського сектору та його консолідація. Мережа на цьому етапі охоплює ключові міста в Україні, де на сьогодні цікава і динамічна громадсько-політична активність – Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ та Маріуполь (Донеччина).