“Віртуальний кандидат”. Так Володимира Зеленського називали рік тому. Усе через те, що замість традиційної виборчої кампанії він вів комунікацію з виборцями через соцмережі, насамперед за допомогою “відосіків”.
За рік президентства Зеленського в цьому мало що змінилося. Замість системного спілкування з журналістами він і надалі віддає перевагу відеозаписам. Це і звернення, і фільми, і сюжети про його діяльність. Усе, де можна щось обрізати, щось змонтувати, щось переписати.
Проте ця тактика вже дає збої. Дослідження Інституту масової інформації виявило кілька тенденцій “відосіків” від Зеленського. Головна з них украй негативна для Президента: він втрачає глядача. І йдеться про сотні тисяч і навіть мільйони.
Перегляди
Дослідження охоплює відео, які Володимир Зеленський викладав у період 01.01.2019–30.04.2020 на своїх офіційних акаунтах у Facebook та Instagram. Свого Youtube-каналу Зеленський офіційно не має.
За цей період у Facebook Зеленський виклав 110 відео. Усі вони зібрані на такій діаграмі.
Усі відео у Facebook Зеленського
У середньому у Facebook одне відео від Зеленського дивилися 433 тисячі користувачів (назвемо цей показник FB0). Середні показники для кожного місяця показано в такій діаграмі.
Середня кількість переглядів відео у Facebook Зеленського
Увесь період дослідження можна умовно розділити на три періоди, як зображено на діаграмі: “жовтий”, “зелений” та “червоний”.
1. “Жовтий”. Січень-березень 2019 року. Це час президентської виборчої кампанії до першого туру включно.
Протягом цього етапу відео Зеленського збирало аудиторію, близьку до FB0. А сам Володимир активно викладав пости: загалом 39 відео з рекордом у січні – 18 відео.
На цьому тлі значно виділяється відео від 7 березня 2019-го, яке подивилися 2,8 млн глядачів. У ньому кандидат заявив про прослуховування його офісу та підготовку проти нього кримінальних справ.
2. “Зелений”. Квітень 2019 – лютий 2020 року. Це час другого туру та перших місяців президентства.
Цей етап можна поділити на три частини.
Перша – квітень 2019-го, коли країна готувалася до другого туру, а потім очікувала його офіційних результатів. Цей місяць став рекордним щодо загальної кількості переглядів відео. 15 відеопостів Зеленського отримали 13,2 млн переглядів (у середньому – 881 тисяча).
Друга – травень-вересень 2019-го, коли спочатку Зеленський заступав на посаду й ознайомлювався зі станом справ, а потім Зе-команда те саме робила в парламенті та уряді. Протягом цих місяців Зеленський викладає значно менше відео у Facebook – лише 13, з показниками переглядів, вищими за FB0. У травні й вересні Зеленський виклав лише по одному відео за місяць, кожне подивилися 1 млн користувачів.
Третя – жовтень 2019-го – лютий 2020-го: нова влада займається вже реальними справами і аж до перших значних проблем у команді Зеленського. Протягом цього часу середні перегляди відео менші за FB0 і спостерігається тенденція до поступового зменшення аудиторії.
3. “Червоний”. Березень-квітень 2020-го. Період пандемії COVID-19. Зеленський починає активніше викладати відеозвернення, а показники переглядів падають значно нижче за FB0. Дійшло до того, що у квітні кожне відео дивилися в середньому на 315 тисяч осіб менше за FB0. Для порівняння: це близько чотирьох з половиною стадіонів НСК “Олімпійський”.
В Instagram Зеленський втратив ще більше.
Загалом у цій соцмережі він виклав 107 відео за увесь період дослідження. Усі вони зібрані на такій діаграмі.
Усі відео в Instagram Зеленського
У середньому в Instagram одне відео від Зеленського дивилися 2,4 млн користувачів (назвемо цей показник IG0). Середні показники для кожного місяця показано в такій діаграмі.
Середня кількість переглядів відео в Instagram Зеленського
В Instagram Зеленського найбільшу аудиторію зібрало відео від 3 квітня 2019-го зі зверненням до Порошенка щодо дебатів на стадіоні – неймовірні 14,8 млн переглядів.
В іншому тенденції в Instagram Зеленського схожі з Facebook. Найактивніше він викладав відео у “жовтій зоні”, загалом – 43. Далі у квітні 2019-го – 15 відео, наступний, “зелений” період – затишшя (11 відео за п’ять місяців), і активний “червоний” період – по дев’ять відео в березні та квітні 2020-го.
А от з переглядами відео в Instagram є одна відмінність від Facebook: середня аудиторія відео в “червоній” зоні більша, ніж у “жовтій”. У Facebook – навпаки.
Але так само у квітні 2020-го відео Зеленського в Instagram збирають значно менше переглядів ніж IG0. Різниця становить 663 тисячі, або понад дев’ять “Олімпійських”.
Якщо ж згадати, що в найкращі місяці “зеленого” періоду Президент збирав в Instagram більш ніж 4 млн глядачів, то рахунок втрат іде аж до 3 млн. Для порівняння: таку кількість голосів виборців Петро Порошенко набрав у першому турі президентських виборів – 2019.
Серіал “Слуга народу. Звернення” не зайшов
З початком в Україні карантину, який пов’язаний з поширенням коронавірусу, Зеленський почав регулярно записувати відеозвернення. Вони транслюються на телеканалах, а також викладаються в соціальні мережі. Такий собі “серіал”. “Серіал”, який стрімко втрачає глядачів.
На такій діаграмі зазначено перегляди цих звернень за датами. Для порівняння беруться дані з Facebook-сторінки Зеленського та Офісу Президента.
Порівняння кількості переглядів звернень у Facebook Зеленського та Facebook Офісу Президента
З цієї діаграми добре видно, що провал перегляду “серіалу” стався вже на другий тиждень. Якщо перше звернення на Facebook-сторінці Зеленського 13 березня подивилося 786 тисяч осіб, то 20 березня вчетверо менше – 194 тисячі.
На Facebook-сторінці Офісу Президента падіння в чотири рази зафіксовано дещо пізніше: 23 березня порівняно з 13 березня – 408 тисяч і 1 млн 600 тисяч переглядів відповідно.
Далі падіння продовжилося на обох Facebook-сторінках і досягло 10-кратного показника.
З цієї тенденції випали лише два відео – від 26 березня (оголошення про запровадження надзвичайної ситуації) та 18 квітня (привітання Зеленського з Великоднем).
Протягом цього періоду відеозвернення на Facebook-сторінці Офісу Президента в середньому мало аудиторію у два з половиною рази більшу, ніж на Facebook-сторінці Зеленського.
Однією з причин цього є більша кількість репостів відео зі сторінки ОПУ. Їх у середньому в 1,4 раза більше, ніж отримували відео на сторінці самого Зеленського. Також збільшення переглядів може бути завдяки тому того, що відео Офісу Президента викладається в розділі Facebook Watch, і вже алгоритм соцмережі пропонує це відео користувачам. Плюс ці відео за їхньою назвою видає Google-пошук.
В Instagram ситуація із “серіалом” відеозвернень Зеленського не така провальна. Хоча і тут втрата аудиторії визначається в мільйонах.
Перегляди звернень в Instagram Зеленського
Як бачимо, падіння переглядів звернень в Instagram Зеленського не таке стрімке, як у Facebook. Якщо перші звернення збирали 4–4,1 млн, то останнє в 2,7 раза менше – 1,5 млн. Проте в абсолютних числах це виглядає значно гірше – 2,5 млн осіб.
Від “Вована” до “Володимира Олександровича”
Під час цього дослідження була виявлена ще одна тенденція. Поступово кількість “home”-відео зменшувалася. Під “home”-відео автор розуміє ті зйомки, які проводилися непрофесійно, переважно на звичайний телефон, зокрема і селфі-зйомки. Якщо в січні 2019-го зафіксовано найбільше “home”-відео – 14, то за останні чотири місяці Зеленський не виклав жодного подібного відео. Тепер він надає перевагу офіційним зверненням та професійним зйомкам.
Окремо було проаналізовано, чи не пов’язана тенденція до зменшення аудиторії відеоконтенту соцмереж Зеленського з тим, що він відійшов від “home”-відео до “офіціозу”. Ця теорія не знайшла підтвердження. Якщо у Facebook у середньому більше переглядів збирали ролики з “home”-відео, то в Instagram – “офіціоз”.
“The End”
У соцмережах Зеленський має мільйони прихильників. У Facebook за ним стежать 1,1 млн осіб, в Instagram його читають 9,5 млн. Проте останні місяці він уже не збирає подібних аудиторій свого відеоконтенту, який викладає в соцмережі.
У Facebook він з вересня 2019-го не досягає позначки одного мільйона. А в Instagram за березень-квітень втрата глядачів сягнула 2,5 мільйона.
З огляду на увесь період можна припустити, що зафіксоване падіння має природну складову. Під час виборів та в перші місяці після них в українців була завищена увага і до Зеленського, і до його команди. За кілька місяців цей інтерес природно зменшився.
Але падіння переглядів протягом березня-квітня має іншу природу. “Відосіки” Президента вже не чіпають, “серіал” стає нецікавим.
Що означають зафіксовані цифри падіння переглядів, колишній продюсер Зеленський розуміє як ніхто інший. На телебаченні такі тенденції призводять до закриття проєктів. А в кіновиробництві до відсутності грошей для знімання сиквелів. Мало хто хоче вкладати гроші в картину, яка провалиться в прокаті.
І після багатьох років успішних проєктів у Зеленського, здається, починається “чорна смуга”. Глядачі масово ігнорують його роботи. “Відосіки” провалюються в прокаті.
Підписуйтесь на наш ТЕЛЕГРАМ-КАНАЛ
Долучайтесь до нашої групи у Вайбері
Ми в Instagram
Наша сторінка в facebook
Ми у whatsapp