Щоправда, півтора року тому той же Кабмін його призначив за скандальною процедурою, без Наглядової Ради.
Новим головою, скоріш за все, стане міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов. Що це все значить, та чому мене це непокоїть?
1. Чи хороша це ідея — змінювати очільника головного постачальника газу в країні в розпал найважчого опалювального сезону в нашій історії? Якщо були плани замінити Вітренка, а вони були, це варто було робити раніше.
2. Пишуть, що уряд незадоволений рівнем заповнення газових сховищ. Замість початкового плану Кабміну — в 19 млрд кубометрів газу на початку жовтня — вдалося закачати трохи понад 14 млрд. Тобто план виконали умовно на 75%. Але, щоб сформувати такі запаси, потрібні були шалені кошти — 125 млрд грн. І їх навіть заклали у цьогорічний бюджет. Але шукати їх планували через міжнародні гранти та кредити. Вдалося знайти лише 20 млрд — тобто 16% від потреби. Питання: чи хтось в уряді відповідатиме за провал пошуку грошей?
3. Тепер цілком зрозуміло, чому саме “профільного” міністра з розвитку громад Чернишова призначали відповідальним за підготовку до опалювального сезону. І як, він “підготувався”? Все прекрасно, всі задоволені? А ще саме цей міністр був відповідальний за термомодернізацію на місцях. Саме він на комітетських слуханнях про виділення мільярдів на закупівлю газу заявляв, що активно займеться енергоефективністю. Зайнявся? Що маємо на табло?
У новому бюджеті відсутнє фінансування Фонду енергоефективності, а профільне Агентство має кошти лише на підтримку власного функціонування — менше ніж 50 млн грн. Також в бюджет заклали 58 млн грн — на модернізацію систем теплопостачань. Але це крихти, розсипані тонким шаром. Ще 3 мільйони доларів — на те, щоб споживати менше палива. Але паливна проблема — на мільярди доларів. А який план уряду щодо економії газу? Зменшення температури опалення. Все. Чесно кажучи, дуже сумнівний підхід до енергоефективності: закладаємо коштів мало і не на те, що треба.
4. Чи представить уряд аргументацію звільнення Вітренка, аналіз його провалів на посаді? Вже другого поспіль очільника Нафтогазу ставлять без участі Наглядової Ради — ключового органу компанії, який має забезпечувати прозорість та незалежність у призначенні й звільненні керівництва компанії.
5. Якщо влада й далі зберігатиме штучно занижені тарифи для всіх — замість справедливих тарифів та адресних субсидій, якщо уряду та парламентській більшості й далі буде все одно на енергоефективність — то з кожним місяцем буде все важче втримати Нафтогаз на плаву. Ім’я керівника чи керівниці значитиме дедалі менше, а змінюватися воно буде дедалі частіше.
6. І останнє. Мінгромад хочуть об’єднати з Мінінфраструктури. Ми вже проходили недолуге об’єднання, а потім роз’єднання міністерств. Утвориться великий бюрократичний монстр, до якого стікатимуться всі проєкти відновлення з багатомільярдними бюджетами. Корупційні ризики однозначно зростуть, але чи буде доступ до більшого контролю за інституцією — невідомо. То навіщо стрибати на ті самі граблі?