Більшість українців довіряють Верховній Раді України, але менше половини громадян знають прізвище депутата, обраного в їхньому окрузі. Такі результати всеукраїнського опитування громадської думки, проведеного в межах Програми USAID «РАДА: наступне покоління».
Допомога соціально незахищеним верствам населення, зокрема переселенцям, і контроль за використанням бюджетних коштів – основні питання, на які депутатам варто звертати увагу під час воєнного стану, на думку більшості українців.
69% українців повідомили, що хоча б дещо знають про парламент України. Найбільше поінформовані у Києві, найменше – на Півдні та Сході. Але лише 39% респондентів знають прізвище народного депутата України, обраного в їхньому окрузі.
Більшість українців (56%) «швидше» чи «цілковито» довіряють Верховній Раді України як інституції, 11% – «абсолютно не довіряють». Найвищий рівень довіри – серед молоді 18-24 років (89%), переважна більшість яких вважає процеси в парламенті прозорими. Загалом робота ВРУ прозора для 40% респондентів.
Соцмережі та центральні канали – основні джерела інформації про діяльність парламенту (65% і 54% відповідно) і депутатів (50% і 45% відповідно) для громадян. Більшість українців (52%) вважає, що депутати, обрані в їхніх округах, недостатньо інформують людей про свою діяльність. Лише 5% респондентів знають про законодавчі ініціативи депутата від свого округу.
8% громадян потребують більшої взаємодії зі своїм депутатом після повномасштабного вторгнення РФ. 42% українців вважають, що є регулярна співпраця між виборцями й депутатом, обраним від їхнього округу. Хоча тільки 12% респондентів самі зверталися до депутатів. Особисті зустрічі, повідомлення у соцмережах та зустрічі з виборцями – найзручніші способи взаємодії з депутатом.
Найвідомішим цифровим сервісом ВРУ є «Електронні петиції». Про нього знає половина респондентів, а чверть – скористалася.
Найважливіші аспекти, які слід враховувати під час обрання депутата, для респондентів – це «чесність і здатність виконувати обіцянки» (27%), «особистісні якості» (21%) та «готовність захищати інтереси людей і чути їхні потреби» (20%). Для молодших респондентів (18-34 роки) платформа кандидата та його попередній політичний досвід дещо важливіші.
Ознайомитися зі всіма результатами дослідження можна в презентації.
Всеукраїнське опитування громадської думки провела компанія Info Sapiens 6–22 жовтня 2022 р. від імені Центру аналізу та соціологічних досліджень Міжнародного республіканського інституту у співпраці з ГО «Інтерньюз-Україна» в межах Програми USAID «РАДА: наступне покоління».
Методом computer assisted telephone interviews (CATI) на основі випадкової вибірки мобільних номерів опитано 1609 громадян України віком від 18 років. Вибірка репрезентативна для населення України за статтю, віком і розміром населеного пункту (похибка репрезентативності не перевищує 2,4%). Вибірка не включає жителів окупованих територій, на яких українські оператори мобільного зв’язку не надають послуги, та українців, які виїхали за кордон.
Це дослідження стало можливим завдяки щедрій підтримці американського народу через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст публікації не обов’язково відображає погляди USAID чи уряду Сполучених Штатів. Дослідження здійснене в рамках Програми USAID «РАДА: наступне покоління», яка є п’ятирічною ініціативою (2021-2026), що впроваджується ГО «Інтерньюз-Україна».