Найдорожче, що є у будь-якій сім’ї, родині – це ДІТИ. Найцінніше, що є у держави, суспільства – це ПІДРОСТАЮЧІ ПОКОЛІННЯ. Рівень цивілізаційного розвитку держави визначається її ставленням до своїх підростаючих поколінь. Тут існує чітка пряма залежність: чим більш уважне ставлення держави до підростаючих поколінь, тим більш високий рівень успіху цієї держави в усіх напрямках її розвитку.
Потенціал кожної людини закладається в ДИТИНСТВІ. Саме в тому віці, коли людина здатна активно розвиватися, глибоко і різнобічно удосконалюватися.
Продуктивність людини, її користь для держави, суспільства і для самої себе визначається її рівнем розвитку, вихованості і освіченості. – Всім тим, що формується в дитячому віці. А це формування відбувається насамперед в умовах навчально-виховних закладів і сім’ї, які разом і утворюють те, що називається СИСТЕМОЮ ВИХОВАННЯ підростаючих поколінь. Провідна роль в цій системі належить ШКОЛІ.
Більш досконала СИСТЕМА ВИХОВАННЯ підростаючих поколінь дає державі більш розвинутих (більш досконалих) особистостей. Об’єднання продуктивних сил окремих громадян визначає продуктивність самої держави та рівень її розвитку.
СИСТЕМА ВИХОВАННЯ підростаючих поколінь – це найбільш потужний і універсальний засіб розвитку держави!
Крім розвитку держави, суспільства, є не менш важливий аспект – це життєвий успіх окремо взятої людини, громадянина. Міра успіху конкретної людини теж визначається її вихованістю, розвитком, освіченістю, тобто ВИХОВНОЮ СИСТЕМОЮ, в якій формувалась особистість цієї людини!
І тут треба зробити надзвичайно важливий наголос:
Реальні можливості дітей, їх особистісний потенціал незрівнянно більший за норми, які визначені сьогодні як офіційні.
Значну (більшу!) частину цих можливостей ми сьогодні не даємо дітям ані набути, ані реалізувати.
Сьогодні дитинство, – і для людей, і для суспільства, – це період втрачених можливостей.
Реальний обсяг цих втрат в економічному вимірі в тисячі разів перевищує вартість всіх корисних копалин разом узятих!
Потрібна ПРИНЦИПОВО НОВА (незрівнянно більш ефективна!) СИСТЕМА ВИХОВАННЯ ПІДРОСТАЮЧИХ ПОКОЛІНЬ, яка б надавала дітям можливість найкращим чином розвинути і реалізувати свій особистісний потенціал!
А об’єднані між собою ці нові особистісні потенціали окремих громадян … – зроблять Україну найбільш процвітаючою країною світу!
В Україні є безліч дуже важливих поточних загальнодержавних задач. Деякі з них першочергові! Але, незважаючи на всю актуальність та масштабність тієї чи іншої задачі, необхідно чітко визнати на загальнодержавному, загальнонаціональному рівні:
ГОЛОВНА ЗАДАЧА В УКРАЇНІ на всі часи – РОЗВИТОК, ВИХОВАННЯ І ОСВІТА ПІДРОСТАЮЧИХ ПОКОЛІНЬ. – Це має стати і головною метою нашої держави, і ГОЛОВНОЮ НАЦІОНАЛЬНОЮ ІДЕЄЮ.
Ця мета держави (як головна!) має бути однозначно визначена в Конституції України. ЇЇ особливий статус має відображатися у бюджетній і податковій політиці, у всьому законодавчому «полі» України.
Лише така категоричність у висуванні національної ідеї, головної державної мети зробить можливим створення якісно нової системи виховання підростаючих поколінь, створення якісно нової ШКОЛИ.
(Сучасна школа з традиційною класно-урочною системою, яка незмінно панує у школі вже 400 років, є головною перешкодою у ефективному і різнобічному розвитку підростаючих поколінь. Сучасна школа – це найбільш потужне гальмо у розвитку суспільства, держави в цілому, оскільки саме вона нещадно обмежує у розвитку головну силу прогресу – особистість майбутнього громадянина.)
Тільки з появою якісно нової ШКОЛИ стане реальністю небачений раніше і неможливий за будь-яких інших умов темп розвитку нашої держави!
Впровадження якісно нової системи виховання підростаючих поколінь поступово призведе до двох головних результатів:
По-перше, почнеться найпотужніший підйом в усіх напрямках державного і суспільного будівництва України! Цей процес розвитку дедалі прискорюватиметься і ставатиме все більш потужним з приходом у суспільно-громадське життя країни все нових і нових молодих поколінь, які пройдуть через нову систему виховання. (Все і всюди вирішують конкретні люди, результат діяльності яких залежить від їх розвитку, вихованості і освіченості!»)
По-друге, і це головне, повноцінно реалізуючи свій величезний особистісний потенціал, розвинутий завдяки якісно кращій системі виховання, нові покоління будуть отримувати від життя максимальне моральне, духовне і матеріальне задоволення. Стануть в основній своїй масі по-справжньому ЩАСЛИВИМИ людьми.
Чому в сучасній історії немає держави, яка б визнала справу виховання підростаючих поколінь найголовнішим напрямком всієї своєї діяльності? Адже одним таким зусиллям вона могла б переможно вирішувати усі (без виключення!) проблеми суспільства, досягаючи дивовижного прискорення у своєму розвитку?
Причин тут кілька:
А. Особливості людської психології. Міцно сформовані умовні рефлекси, стереотипи уявлень про школу і виховання. У багатьох дитинство пройшло в умовах звичайних дитсадків і загальноосвітніх шкіл з класно-урочною системою – і нічого іншого вони не бачили. Таку ж саму школу пройшли всі знайомі та друзі, а ще раніше – батьки, бабусі, дідусі.
Б. Тривале очікування результатів. Спроби щось удосконалювати у сфері виховання підростаючих поколінь не приваблюють ні політиків, ні чиновників ще тому, що можливі результати, а значить і морально-політичні «дивіденди» від своїх зусиль вони зможуть одержати не скоро. У той же час їм постійно «стукають у двері» хай і не такі масштабні, але достатньо «прибуткові» і «політично коштовні» справи.
В. Відсутність дитячого лобі. Якщо запропонувати дітям висловити своє ставлення до сучасної шкільної системи, то відразу буде зрозуміла необхідність її негайної і докорінної реорганізації. Але діти не є соціально впливовою і політично вагомою частиною суспільства. Хто реально до них прислуховується і відстоює їх інтереси?!
Г. Відсутність діючої альтернативи. Щоб переконати політиків, чиновників, громадськість, потрібен хоча б один діючий «екземпляр» такої нової системи (школи + дитсадка у співпраці з сім’ю), який би вражав своїми результатами – рівнем вихованості, освіченості і розвитку її вихованців. І цей результат кожен міг би побачити на власні очі.
(Автор даного звернення разом зі своїми соратниками вже не один рік розробляє теоретично і на практиці саме таку ПРИНЦИПОВО НОВУ систему виховання підростаючих поколінь – нову навчально-виховну систему для шкіл і дошкільних закладів. У цьому пошуку ми просунулися на багато далі, ніж будь-хто інший в Україні.)
(Дивіться на «ЮТУБ» 2 ролики: «Школа, которая изменит мир» та «Уникальная школа Кандибура»)
Нове суспільно-державне ставлення до виховання підростаючих поколінь – це питання часу. Перехід до нової ШКОЛИ, до якісно нової сучасної системи виховання підростаючих поколінь відбудеться неодмінно! Це обов’язкова сходинка у розвитку людської цивілізації, яку оминути або «перестрибнути» неможливо.
Яка країна першою скористається найпотужнішою силою суспільного розвитку?!
ХТО ПОЧНЕ РАНІШЕ?!
На даному історичному етапі Україні це під силу!
Сьогодні потрібен надпотужний громадський рух, який би сформував у свідомості нашого народу (громадську думку!), а потім і державну політику в Україні, сутність якої:
Головна задача держави і суспільства – розвиток, виховання і освіта підростаючих поколінь.
Закликаю громадян України об’єднатися навколо цієї головної національної ідеї!
Яка політична партія або громадська організація візьметься очолити цей рух?!
Георгій Кандибур, автор книги «Школа, яка змінить Світ» (м. Дніпропетровськ)
kandiburschool@gmail.com