Які соцмережі популярні сьогодні серед українців?

Поділитися

Соцмережі є невіддільною частиною нашого життя. Вони об’єднали мільярди людей по всьому світу, надаючи їм можливість спілкуватися, ділитися новинами, фото, відео та інформацією. Вони є незамінними інструментами для особистого використання, роботи та бізнесу.

За даними дослідницької компанії Gradus Research, що спеціалізується на соціологічних опитуваннях, Facebook, Instagram та TikTok є найбільш популярними соцмережами в Україні. Так, дослідження медіаспоживання серед українців, проведене компанією у жовтні 2024 року, показало, що 72% опитаних протягом тижня використовували Facebook, а 61% — Instagram: ці соцмережі є важливою платформою не тільки для новин, а й для соціальної взаємодії та самовираження. Серед стрімінгових сервісів популярність за YouTube Music із часткою у 45% респондентів, повідомляє mezha

«Зростаюча популярність стрімінгових сервісів та соціальних мереж як основних каналів для розваг вказує на значний вплив глобальних трендів, зокрема серед молодшої аудиторії. Такі зміни свідчать про формування нових звичок споживання контенту, що, ймовірно, матиме довгостроковий вплив на український медіапростір і визначатиме його подальший розвиток», — так прокоментувала результати дослідження, соціологиня, засновниця і директорка Gradus Research Євгенія Близнюк.

Ми вирішили заглибитися в цю тему та розібратися, які ж соцмережі є популярними серед молоді сьогодні та на які тренди слід очікувати в майбутньому на тлі запланованої заборони застосунку TikTok у США.

Спочатку трохи історії. Популярність в інтернеті соціальні мережі почали завойовувати у 1995 році з появою американського сайту classmates.com. Цей портал використовувався тоді більше для пошуку людей, ніж для спілкування. Проєкт виявився досить успішним. У наступні кілька років з’явився не один десяток аналогічних сервісів. Але багато хто вважає, що першою соцмережею у сучасному розумінні був проєкт SixDegrees.com. На сайті проєкту, який був створений у 1997 році, існували всі звичні нам елементи соцмережі: профіль, список друзів та навіть дошка місцевих оголошень. Сайт назвали на честь теорії шести рукостискань. Проте ця соціальна мережа не стала тоді популярною. Справжній же «бум» соціальних мереж почався трохи пізніше, коли в США були запущені всім нам відомі тепер соцмережі: LinkedInMySpace та Facebook.

2003 рік ознаменувався появою LinkedIn — соцмережі бізнес-контактів, а також MySpace — міжнародної соціальної мережі, яка надавала більше інтерактивних можливостей, ніж усі попередники. У 2004 році Марком Цукербергом та його сусідами по кімнаті Едуардо Саверіном, Дастіном Московіцем і Крісом Г’юзом з метою об’єднання студентів Гарвардського університету було запущено Thefacebook, який спочатку знаходився за адресою thefacebook.com. Вже через рік соцмережа мала 2 мільйони користувачів з 500 університетів, а у 2006 році стала відкритою для всіх.

На фото ліворуч Марк Цукерберг, Дастін Московіц та Шон Паркер (колишній президент Facebook)

Але повернімось у 2025 рік. Як виглядають найпопулярніші соцмережі у світовому рейтингу сьогодні?

За даними сайту StatCounter Global Stats, що показує глобальні дані щодо ринкової частки соцмереж, лідером ринку таки є Facebook. Наразі соцмережа Марка Цукерберга має понад три мільярди активних користувачів щомісяця. Meta володіє і соцмережею Instagram, яка займає другу сходинку в рейтингу. На третьому ж місці розташувався YouTube, що поєднує відеохостинг, соцмережу і пошуковик по відео.

А ще StatCounter Global Stats показує, що в Україні Facebook все ще займає першу сходинку. Далі йдуть YouTube та Instagram.

 

Аналітика міжнародної дослідницької компанії Gemius продемонструвала, що в Україні найбільша за охопленням соціальна мережа на платформах ПК+Телефони (тільки веб) у квітні 2024 року — Facebook з розміром аудиторії 14,1 млн користувачів та охопленням 54,0%, але друга за всіма іншими проаналізованими показниками. За нею за кількістю користувачів, що становлять 13,8 млн, йде YouTube з невеликим розривом та охопленням — 52,7%, але при цьому сервіс являється лідером по середньому часу, долі часу, переглядам сторінок та візитам. На третій позиції за всіма метриками знаходиться Instagram, а на четвертій — TikTok з охопленнями 34,2% (8,9 млн користувачів) та 19,7% (5,1 млн користувачів).

Що стосується показника охоплення соціальних мереж у розрізі платформ, то чемпіоном на телефонах є Facebook з 42%, на другій позиції Instagram – 27%, на третій YouTube із 22% та на четвертій TikTok з 15%. А на ПК перші дві позиції помінялись місцями, лідером став YouTube з 41%, за ним Facebook – 24%, Instagram – 13% та TikTok = 6%.

В молоді інші смаки

Як писав Forbes Ukraine у квітні 2024 року з посиланням на дані компанії Kantar Ukraine, TikTok в Україні має середні показники користування за день лише серед молоді в соцмережах і месенджерах. На першому місці — Telegram із показником 88%, Instagram із показником 57% — на п’ятому. Соцмережа TikTok — на шостому місці із показником щоденного користування 40%.

«TikTok разом із Telegram є лідерами у сприйнятті платформ як інноваційних, проте TikTok не має довіру споживачів — мережа має найнижчі показники довіри, так само як і Х. TikTok у сприйнятті українців є легкою розважальною платформою. Вона залишається специфічною, нішевою платформою для різноцільової комунікації», — заявляв тоді директор з розвитку бізнесу Kantar Ukraine Кирило Єжов.

Більш репрезентативну статистику дає Similarweb. Топ-15 соцмереж та онлайн-спільнот в Україні за жовтень-грудень 2024 року виглядав так👇

Тож які соцмережі є найпопулярнішими серед молоді в Україні сьогодні? Центр аналізу та соціологічних досліджень (CISR) Міжнародного республіканського інституту в межах програми USAID «Мріємо та діємо» з 19 червня по 21 липня 2024 року провів опитування української молоді. Воно показало, що найпопулярнішими соцмережами серед дітей, підлітків та молоді до 35 років є TikTokYouTubeTelegramInstagram та навіть Viber ( щоб спілкуватися із старшими родичами – дідусями-бабусями)

У старших вікових групах (13-15 та 16-35 років) рівень довіри до анонімних Telegram-каналів загалом невисокий.

Діти віком 10-12 років в Україні найактивніше використовують TikTok: 65% опитаних відкривають застосунок щодня або кілька разів на день. YouTube дивиться 65%, використовують Telegram 63%, 47% щодня користуються Viber, 19% — Instagram.

Серед підлітків віком 13-15 років найпопулярнішим є Telegram: 82% респондентів відповіли, що проводять час у застосунку щодня або кілька разів на день. TikTok популярний серед 78% опитаних, YouTube — 63%. Ще 48% щодня використовують Instagram, а 29% — Viber. останній – для спілкування з родиною. але не друзями-однолітками.

86% серед опитаної молоді від 16 до 35 років щодня використовують Telegram, але найменше йому довіряє з усіх джерел інформації. Що цікаво, про це у проросійських соціологічних опитуваннях замовчується. Рекламується лише, що телеграмом найбільше користуються.  Другим за популярністю є YouTube — 70%. 66% опитаних часто відкривають Instagram, Viber — 51%. На відміну від попередніх груп TikTok не такий популярний — щодня ним користується лише 46% опитаних.

А ще дві молодші групи зазначили, що часто використовують заборонені в Україні російські соцмережі VKontakte та Odnoklassniki — від 1% до 7%. Щороку цей показник падає.

Попри високу популярність Telegram серед усіх вікових груп, переважна більшість або зовсім не довіряє або скоріше не довіряє телеграм каналам (26% і 44% серед молоді та 24% і 48% серед підлітків).

У підлітків (13-15 років) і молоді (16-35 років) запитали й про толерантність до споживання російського контенту. Згідно з результатами, більшість виступає за абсолютне неприйняття такого контенту, але знайшлося від 6% до 8% опитаних вважають цілком нормальним дивитися російські фільми, слухати російську музику та дивитися контент від російських блогерів. Це жителі півдня і сходу, батьки яких досі мають проросійську позицію, як можна було зрозуміти із спілкування.

Варто зазначити, що в опитуванні взяли участь 1415 молодих людей віком від 16 до 35 років, 494 дитини (10-12 років) і 512 підлітків (13-15 років), тобто загалом 2421 особи. Ці вибірки є репрезентативними для населення України відповідного віку. Теоретична похибка не перевищує ±4,4 % для молоді віком 10-12 років та молоді віком 13-15 років. Теоретична похибка не перевищує ±2,6% для молоді віком 16-35 років.

За словами маркетолога і керівника інтернет-агенції UAWEB Антона Юдіна, поняття «соцмережі» сьогодні є широким: до нього можна віднести і YouTube, що поєднує в собі відеохостинг, соцмережу та пошукову систему, і Telegram, який є месенджером, але водночас виконує функції соцмережі.

«Можна взяти статистику, наприклад, у Statista або Kantar, але краще спостерігати за реальними прикладами. Я поспостерігав за своїми дітьми. Вони як сучасні діти проводять час вдома, одночасно спілкуючись з кількома друзями в аудіочаті та граючи в мережеві ігри. У цих іграх вони мають свої унікальні скіни та нікнейми, що створює відчуття іншого виміру. Якби мені в дитинстві сказали, що таке буде можливим, я б назвав це фантастикою. Серед них популярними є відеоплатформи: 1) TikTok; 2) Instagram Reels; 3) YouTube Shorts. Також популярним є відеоспілкування, наприклад, через «кружечки» в Telegram. Крім того, мережеві відеоігри, такі як Brawl Stars або Roblox, які можна частково вважати соцмережами завдяки їх атрибутам спілкування і взаємодії», — розповів нам фахівець.

Антон Юдін, маркетолог, керівник інтернет-агенції UAWEB

Проаналізувавши різні дані, експерт визначив п’ять трендів на 2025 рік:

▪️Подальше підвищення ролі відеоконтенту, особливо короткого;

▪️Впровадження і використання ШІ, зокрема для персоналізації контенту;

▪️Кросплатформеність: використання кількох соцмереж одночасно;

▪️Гейміфікація, яка дозволяє розвивати свій акаунт та виділятися;

▪️Мультиплатформеність: одна платформа пропонує максимум функцій.

На думку Ігоря Ісиченка, маркетинг-директора ГО «Має Сенс», що об’єднує фахівців для формування незалежного медіапростору, соцмережі у 2025 році продовжать змінюватися, і цей процес буде ще швидшим, ніж раніше.

«Впевнений, що головними трендами стануть ШІ, короткі відеоформати та нові можливості монетизації для авторів. ШІ активно використовується для створення контенту — вже зараз ми бачимо зростання кількості та якості AI-згенерованих текстів, зображень та відео, і ця тенденція тільки посилюватиметься. Короткі відеоформати продовжать домінувати. Відео у TikTok, Instagram Reels і YouTube Shorts будуть ключовим форматом контенту. Але ми також побачимо зростання й інших інтерактивних форматів. Монетизація контенту стане ще важливішою. Кріейтори зосередяться на нових способах заробітку: підписках, донатах та ексклюзивному контенті. Платформи боротимуться за авторів контенту, пропонуючи їм більше інструментів для заробітку», — повідав маркетолог.

СБУ та Нацполіція запобігли убивству першого заступника Міністра охорони здоров’я України

Нерухомість у Києві: особливості, переваги та рекомендації