Перший заступник директора ОЦЗ Олександра Островська зазначила, що нині, коли кризові явища поступово долаємо і економічна ситуація поліпшується, відчувається дефіцит кваліфікованих робітничих кадрів. Усе важче задовольнити попит роботодавців на досвідчених електрогазозварників, електромонтерів, ливарників, ковалів, робітників різних будівельних, сільськогосподарських професій. На жаль, сучасна молодь надає перевагу здобуттю вищої освіти. Як показало опитування, проведене фахівцями обласного центру зайнятості, лише близько 12 відсотків старшокласників Тернопільщини бажають навчатися в профтехучилищах, а йти працювати після школи і того менше – 4,8%. Переважає налаштованість молодих людей на майбутню працю «білих комірців».

– Але за відсутності збалансованості між ринком освітніх послуг та потребами ринку праці, – сказала Олександра Зіновіївна, – шлях багатьох спеціалістів з дипломами пролягає у лави безробітних. Наприклад, в нашій області існує «перевиробництво» педагогів, економістів, бухгалтерів, менеджерів, юристів… Ось сумна статистика: на 1 травня цього року на Тернопіллі перебувало 7252 безробітних з вищою та неповною вищою освітою, що складає 38,5% від загальної чисельності безробітних, а в місті Тернополі – 62,7%. Відтак гостро постає потреба формувати престиж робітничих професій. Ця справа вимагає скоординованих зусиль органів влади, роботодавців, освітян, служби зайнятості, засобів масової інформації та громадських організацій.

Начальник відділу організації профорієнтації ОЦЗ Тетяна Білінська основну увагу присутніх зосередила на тому, що готувати майбутні робітничі кадри потрібно зі шкільної парти. Тому обласна служба зайнятості з метою орієнтації молоді на робітничі професії проводить у школах «Уроки реального трудового життя», «Дні професійного самовизначення», тренінгові заняття, масові інформаційно-просвітницькі заходи з презентації професій та послуг служби зайнятості, професіографічні екскурсії школярів на підприємства, у професійно-технічні навчальні заклади. У кожному базовому центрі зайнятості області створені профінформаційні кутки для молоді. В Тернопільському міськрайонному центрі зайнятості працює консультаційний центр для школярів. 366 шкіл забезпечені профінформаційними стендами та «Барометрами професій». А 360 ЗОШ – програмно-апаратними комплексами «Профорієнтаційний термінал», своєрідними електронними порадниками щодо вибору юними свого професійного майбутнього. Діють і 3 мобільні центри про­фесійної орієнтації та 5 мобільних центрів зайнятості. Щоліта фахівці служби зайнятості проводять профорієнтаційну роботу й з учнями, які оздоровлюються у місцевих літніх таборах відпочинку.

– Ще одне ноу-хау служби зайнятості, – наголосила начальник відділу організації профорієнтації ОЦЗ, – це профорієнтаційні ділові щоденники, які ми вже протягом трьох років роздаємо школярам безкоштовно. Якщо минулоріч такими щоденниками мали можливість користуватися ті, хто навчався у 7-9 класах сільських шкіл, то цьогоріч їх отримають учні 7-10 класів усіх ЗОШ області. В цих щоденниках діти можуть не лише записувати розклади занять та домашніх завдань, а й використовувати їх, як профорієнтаційні міні-посібники, порадники та навіть збірники психологічних тестів. Щоденник сприяє вихованню в учнів відповідальності та старанності, допомагає спланувати свій час та правильно обрати майбутній фах. Профорієнтаційні заходи, які служба зайнятості проводить за активної підтримки місцевих управлінь освіти, нерідко проходять в школах в ігровій формі, у вигляді КВК. Торік вони мали назву «ПОУМУ», а нині – «Час професіонала». Через гру діти знайомляться з тим чи іншим робітничим фахом, дізнаються чимало цікавого про нього, про те, що робочі місця тепер дедалі частіше обладнуються найсучаснішою електронікою, високоточною технікою. І обслуговувати її повинні професіонали з великої букви.

– Саме підготовкою таких професіоналів займається й обласна служба зайнятості, організовуючи професійне навчання, – підкреслила заступник начальника відділу організації профнавчання ОЦЗ Наталія Брич. – Торік таким навчанням було охоплено майже 4,5 тисячі безробітних, з них 3525 або 78,6% здобували робітничі професії. Уже цьогоріч за 160-ма робітничими професіями навчалося 2413 осіб зі статусом безробітного. Найбільшим попитом у нас користуються професії: продавець, тракторист-машиніст сільгоспвиробництва, оператор котельні, водій автотранспортних засобів, кухар, перукар, робітник фермерського господарства, слюсар-ремонтник, касир торговельного залу, муляр, маляр, штукатур. Розширюються обсяги навчання на замовлення роботодавців і шляхом стажування на конкретних робочих місцях, за індивідуальними планами та програмами, на курсах цільового призначення. У 2010 році співпраця в цьому напрямку здійснювалася з 1304 підприємствами, з початку 2011-го – з понад 700 підприємствами. Практично всі безробітні, які завершили профнавчання минулого року, працевлаштовані. Ця тенденція продовжується і цьогоріч. Адже висококваліфіковані робітники, майстри своєї справи, праця яких фактично прирівнюється до інженерної, отримують нині і пристойні гроші, і користуються високим авторитетом у роботодавців.

Заступник начальника управління-начальник відділу професійної та вищої освіти управління освіти і науки обласної державної адміністрації Роман Брик зауважив, що разом із службою зайнятості набуто досвіду проведення конкурсів професійної майстерності з різних робітничих професій. Нові можливості у цій справі відкриває й затверджена Кабміном Програма розвитку профтехосвіти. Нині на Тернопіллі діє 26 навчальних закладів, які готують кваліфікованих робітників. Випускники їх здебільшого знаходять місця праці. Особливо затребуваними у роботодавців є газоелектрозварники і ковалі. Відомо, що державна служба зайнятості вже створила у багатьох регіонах країни центри професійно-технічної освіти, і до них звертаються не тільки безробітні, а й випускники шкіл, доросле населення. В нашій області вирішили піти подібним шляхом і у 2014-2015 роках під егідою обласних органів освіти буде відкрито 5 центрів з підготовки кадрів, насамперед для села.

– Наш коледж, – сказав заступник директора з навчально-виробничої роботи технічного коледжу Тернопільського національного технічного університету ім. І. Пулюя Петро Лукашук, – є справжньою кузнею робітничих професій. Намагаємося готувати фахівців, які зможуть знайти застосування своїм робочим рукам. Це токарі, фрезерувальники, оператори комп’ютерної верстки, монтажники радіоелектронної апаратури, в’язальники схемних джгутів та шнурів. Нова професія – агент з організації туризму. В наборі слухачів нам завжди допомагає обласна служба зайнятості. До речі, для того, щоб молода людина стовідсотково була працевлаштована, суміщуємо професії. Зі стін нашого закладу виходять, скажімо, токарі-автослюсарі, токарі-фрезерувальники і т. д.

Заступник директора Тернопільського вищого професійного училища ресторанного сервісу та торгівлі Віра Сасарова зазначила, що їхні вихованці настільки успішно засвоюють майбутнє ремесло, що вже з ранньої весни роботодавці з різних куточків України шикуються у черги за випускниками груп з підготовки кухарів, офіціантів, барменів, електрогазозварників, будівельників. Училище активно впроваджує й нові робітничі професії – майстер ресторанного обслуговування, майстер євроремонту, на черзі – художнє кування та гнуття металовиробів.

У семінарі взяли участь та виступили також голова обласного комітету профспілки працівників текстильної та легкої промисловості обласної ради профспілок Ігор Пеньонжко,  виконавчий директор організації роботодавців Тернопілля Валерій Смирнов, приватний підприємець м. Тернополя Володимир Кульба, психолог Тернопільської спеціалізованої ЗОШ № 1 Світлана Кушнір.

Усі учасники семінару дійшли спільної думки, що реалії ринку праці, саме життя, потреба людини мати перспективне ремесло та стабільний заробіток змусять наших молодих громадян більш виважено підходити до вибору своєї професії, що відповідатиме їх здібностям, можливостям і в той же час суспільним потребам.

 

Напишіть відгук