9 грудня 2011 року Верховною Радою України на 9 сесії VI скликання в першому читанні прийнято за основу законопроект «Про ринок земель». Доопрацьований законопроект спрямований на розвиток сільського господарства та сільської інфраструктури. В ньому внесено багато змін стосовно врегулювання питання особливостей обігу земель сільськогосподарського призначення. Одним із доопрацювань законопроекту є встановлення порядку продажу земельних ділянок на земельних торгах у формі конкурсу.
Земельний конкурс це вид, або форма земельних торгів, в процесі яких розглядаються і оцінюються конкурсні пропозиції щодо найкращого використання земельних ділянок.
Участь у таких конкурсах можуть приймати не лише фізичні та юридичні особи, а також і визначені категорії учасників, а саме: фермерські господарства, сільськогосподарські підприємства, особи, які здійснюють свою діяльність у будівництві та інші лише у випадках продажу та оренди земель державної або комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та особистого селянського господарства, будівництва об’єктів транспортної інфраструктури та електроенергетики, спорудження об’єктів соціальної інфраструктури (навчальних закладів, закладів культури, закладів фізичної культури і спорту, лікарень).
У законопроекті «Про ринок земель» визначені умови конкурсу, які затверджуються рішенням органу, який прийняв рішення про продаж земельної ділянки на земельних торгах на підставі затвердженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, їх роз’яснення, умови опублікування оголошення про конкурс, перелік та умови реєстрації осіб, які бажають взяти участь в конкурсі, умови та строки подання конкурсних заявок, строк їхньої дії, порядок їх зміни та відкликання. Також, зазначені умови розкриття конвертів за конкурсними заявками, розгляд заявок, їх оцінка та порівняння.
В умовах проведення конкурсу зазначається:
основні положення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
категорії осіб, які можуть брати участь у земельному конкурсі;
вимоги до використання земельної ділянки;
критерії вибору переможця земельних торгів;
інформація стосовно того, чи дозволяється пропонувати інші, крім передбачених конкурсними умовами, умови договору купівлі-продажу, оренди земельної ділянки, а також стосовно того, як будуть оцінюватися такі пропозиції учасників;
інформація про те, як повинна бути обчислена і виражена ціна, що зазначена в конкурсній заявці;
вимоги до гарантування зобов’язань покупця, орендаря щодо виконання договору купівлі-продажу земельної ділянки, купівлі-продажу права оренди земельної ділянки, оренди земельної ділянки, якщо такі висуваються;
остаточний строк, місце і спосіб представлення заявок осіб, які мають намір взяти участь у конкурсі;
способи звернення учасників за роз’ясненням конкурсних вимог, висунутих власником земельної ділянки;
місце, дата, час і порядок розкриття конвертів з конкурсними заявками, що надійшли від учасників конкурсу;
імена, прізвища й адреси уповноважених осіб організатора;
проект договору купівлі-продажу земельної ділянки, договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки, договору оренди земельної ділянки.
У вищезазначеному законопроекті визначено, що переможцем земельного конкурсу визнається той учасник, у конкурсній заявці якого запропоновані найкращі інвестиційні, у тому числі цінові, пропозиції, які при оцінці відповідно до критеріїв, установлених конкурсними документами, визнаються найприйнятнішими. Інформація, пов’язана з розглядом, роз’ясненням, оцінкою і порівнянням конкурсних заявок, може бути доступна тільки тим особам, які офіційно беруть участь у розгляді, оцінці і порівнянні конкурсних заявок та прийнятті рішення за результатами їх розгляду. Земельний конкурс вважається завершеним з моменту укладення договору купівлі-продажу (оренди) земельної ділянки. У разі, якщо до встановленого власником земельної ділянки терміну подання конкурсних заявок надходить тільки одна заявка, конкурс є таким, що не відбувся.
Отже, підсумовуюче вищевикладене можна зробити висновок, що земельні торги у формі конкурсу, які спрямовані на максимально вигідне використання земельних ділянок та залучення земель сільськогосподарського призначення до економічного обігу, дадуть можливість підвищити взаємодію органів виконавчої влади у сфері земельних торгів, удосконалити методи управління процесом продажу (оренди) земельних ділянок державної та комунальної власності, збільшити надходження до бюджету, а також поліпшити інвестиційний клімат в країні.
Провідний спеціаліст відділу оцінки та ринку земель Головного управління Держкомзему у Тернопільській області Откидач.Ю.А.