111


Розвиток лісової інфраструктури є пріоритетним завданням для забезпечення безперервності всього спектру лісівничих робіт.

Кожен керівник лісового господарства прагне поліпшити якість лісових доріг на своєму підприємстві, адже лісові дороги – це запорука успіху лісової галузі. Починаючи від садіння лісу, догляду за саджанцями у перші роки їх життя, охорона від шкідників і пожеж, запобігання від незаконних вирубувань лісів і, звичайно ж, забезпечення доступу до лісових ресурсів. До того ж, добротне лісове полотно зменшує витрати на перевезення деревини, що, в свою чергу, забезпечує зменшення її собівартості.

А ще немало важливий і соціальний аспект, адже завдяки лісовій дорозі мешканці навколишніх сіл та селищ вдвічі, а то й утричі швидше можуть дістатися від одного населеного пункту до іншого.

Ще одне завдання, яке не поступається своєю першочерговістю, – це економність будівництва лісового полотна, адже зведення лісової дороги відбувається здебільшого за власний кошт підприємства, тому не кожне лісове господарство може дозволити собі забезпечити ліс добротним дорожнім покриттям.

Виходячи з усього вищесказаного можна зробити висновок: у лісі дороги необхідні, бо це артерії життя, які забезпечують повноцінне його функціонування, однак потрібно знайти  правильний підхід, аби і завдання виконати, і в графік вкластися, і зекономити кошти.

Цьогоріч Тернопільське обласне управління лісового та мисливського господарства взяло на себе зобов’язання перед Держлісагентством збудувати 10 кілометрів доріг, які буде зведено за власні кошти лісових господарств, а ще, що приємно, додатково буде виділено кошти з держбюджету на будівництво додатково ще 5 кілометрів лісових автодоріг.

З початку року почав діяти новий розрахунок, яким користуються лісові держпідприємства при плануванні будівництва нової лісової автодороги – на 1 кілометр лісової дороги не менше 30 тисяч кубометрів загального обсягу заготівлі деревини лісогосподарським підприємством.

Детальніше про те, в яких лісових господарствах відбуватиметься прокладання лісових автодоріг, стан готовності всіх проектів будівництва та підхід кожного держпідприємства до виконання цього важливого завдання спілкуємося з головним спеціалістом відділу технічної політики та промислової діяльності Тернопільського обласного управління лісового та мисливського господарства Василем Заблоцьким.

– Василю Івановичу, Держлісагентство України поставило перед керівниками обласних управлінь завдання обґрунтувати кожного об’єкта будівництва. Тобто чому саме на тій, а не на іншій ділянці планується зведення нового лісополотна. Узагальніть, чим здебільшого керувалися керівники держпідприємств, вибираючи шлях прокладання нових лісодоріг?

– Насамперед скажу: виходячи з того, що щорічні обсяги протяжності доріг окремо по підприємствах були короткими (0,8-1,0 км), держлісгоспи планували будівництво однієї дороги за 2-3 роки, що дало змогу спростити погоджувальні і проектні процедури. Плануючи проекти, лісівники вибирали ті ділянки лісових доріг, які були у найгіршому стані, важкодоступні для автотранспорту місця. Крім того, доступ до лісових ділянок, на яких планується заготівля деревини в поточному і в майбутні роки. І звичайно ж, полегшить доступ до всіх лісових ділянок, які потребують постійного догляду за ними.

– Кілометраж якої лісової дороги найбільший серед усіх лісових господарств, підпорядкованих управлінню?

– Якщо брати поточний рік, то протяжність лісової автодороги найбільша у Білецькому лісництві, яке входить до ДП «Чортківське лісове господарство» – 2,3 кілометри. Проте, як я наголошував раніше, державні лісові господарства планували будівництво лісових доріг на кілька років. От, наприклад, у тому ж Чортківському лісгоспі цього року планується здача в експлуатацію 5-кілометрового лісополотна, будівництво якого ведеться уже третій рік і вже здано в експлуатацію трикілометрову ділянку дороги.

– Усім відомо, аби побудувати лісову чи будь-яку дорогу, потрібно її спроектувати на папері… Чи повністю готові всі проекти? Проект якого лісового господарства є найвдалішим, на вашу думку, а який найскладнішим?

– Станом на 28 травня ц.р. по будівництву нових лісових доріг в 2012 році за власний рахунок підприємствами виконано всі погоджувальні і проектні процедури (визначення траси в натурі, наявність проектів). Проведено також підготовчі роботи, такі як розчищення смуги відводу, визначення придорожніх кар’єрів. Всі проекти будівництва лісових автомобільних доріг завершені. Який із них найвдаліший сказати важко, адже інколи теоретично проект може здаватися досконалим, а практика може вказати на похибки під час його виконання.

– Як у лісових господарствах ситуація з економією коштів? Чи можна за допомогою вдалого проекту зменшити витрати на будівництво дороги у лісі?

– Звичайно, кожне лісове господарство намагається якнайраціональніше використати кошти на будівництво лісових доріг, адже це власні кошти лісових держпідприємств, які можна було б спрямувати на інші, не менш важливі цілі. Проте працівники лісової галузі розуміють, що лісові потрібні дороги. Це не забаганка, а вимога часу. До того ж, усім відомо в якому стані перебувають наші дороги, не те що лісові. Щодо вдалості проекту, то наші підприємства знайшли вихід з цієї ситуації. Наведу приклад. В цьому році у Бережанському лісомисливському господарстві планується завершення і здача в експлуатацію нової лісової дороги загальною протяжністю 3 кілометри. Торік уже зведено кілометр лісополотна. Цього року бережанські лісівники планують збудувати ще 2 кілометри. В загальному вийшло два дорожні об’єкти, у яких один спільний проект. Така ж ситуація у Бучацькому, Кременецькому, Тернопільському і Чортківському лісгоспах.

– Чи вдалося лісовим господарствам залучити кошти місцевих бюджетів чи інших інвестиційних коштів для будівництва лісових доріг?

– Цього року заплановано будівництво 5 кілометрів лісових доріг за рахунок фінансування з Держбюджету, погоджувальні і проектні процедури по яких на стадії завершення.

– Коли держпідприємства розпочнуть будівництво доріг? Коли здаватимуть лісові дороги в експлуатацію?

– Здача доріг в експлуатацію припадає на кінець листопада – початок грудня. Практично на всіх об’єктах розпочалося будівництво самого земляного полотна і фактично вже побудовано майже 20 відсотків від запланованих обсягів.

На фото: 1. Будівництво дороги у Бережанському лісництві ДП “Бережанське лісомисливське господарство”  буде завершено цього року, як і лісова дорога у Мшанецькому лісництві ДП “Тернопільське лісове господарство”, (фото 2, 3, 4). Зводити обидва об’єкти розпочали торік. Загальна протяжність лісових полотен становитиме відповідно 3 і 2 кілометри.

 

Прес-служба Тернопільського обласного управління

лісового та мисливського господарства

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.